Jump to content
Annons

slowlane

Medlem
  • Antal inlägg

    13
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

1 följare

Senaste profilbesökare

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra medlemmar.

  1. Eller hur! Jag väntar ivrigt på att de ska släppa något nytt om controllern! Nej, jag tror inte det finns någon demo längre tyvärr. Det fanns tidigare, men tycks ha försvunnit med MB3 av någon anledning. Om du vill få en känsla för gränssnittet kan du förvisso testa Ardour, men mixern är ju en helt annan där (dock väl värd att testa i sig, tycker jag!). Jag hade grym tur att jag hann köpa MB 2.5 för typ 39 USD, som dessutom inkluderade en gratis uppdatering till MB3. Men nu tror jag att de har sagt att priset på 79 USD kommer att ligga fast, med den förmånen att man som prenumerant får kraftigt reducerade priser på Harrison-pluggar. Tidigare hade de ofta rabatterat pris på MB, men då kostade det ordinarie 239 USD tror jag. EDIT: Om du går med i forumet ska du tydligen kunna få tillgång till en "interim" version med rosa ljud som enda begränsning: http://mixbus.harrisonconsoles.com/forum/thread-1507.html?highlight=demo
  2. Är själv inte särskilt bevandrad inom MIDI. Faktum är att jag nästan alltid har haft problem med att exportera MIDI-spår oavsett vilken DAW jag exporterar/importerar till/från och vice versa. Är dock rätt säker på att MIDI-spår inte kan exporteras från Cubase via en "stem export", utan måste exporteras och importeras separat. Det du kan göra är dock att bounca dina MIDI-spår till audiospår och sen exportera dem med instrument och allt. Men därefter är de ju i audio, så du kan inte göra mer med dem i Ardours MIDI-editor. Sen finns det ett program som heter ArdourXChange (tror de länkar till detta från Harrisons hemsida) som tydligen ska underlätta överföring av projekt från de flesta större DAW:s till Ardour. Kanske värt att kolla in om du behöver exportera dina MIDI-spår som MIDI. Men som sagt, i nuläget kan jag verkligen inte rekommendera Ardour/MB3 till projekt med mycket MIDI. Lättast är nog då att bounca och sen importera i MB3 inför mixning.
  3. Ja det ska inte vara några problem. En stemexport av alla spår som du sen importerar i MB3 precis som i vilken annan DAW som helst.
  4. Har använt MB sporadiskt sedan version 2.5 och sedan version 3 nästan uteslutande sedan i somras. Måste säga att med MB3 har de verkligen tagit ett stort steg framåt. Som sagt bygger det på open source-DAW:en Ardour som nu är inne på version 4.2 och också börjar bli riktigt bra, inte bara med tanke på att det är open source, utan på egna meriter. Korta erfarenheter av Ardour/MB3: Nackdelar: - MIDI-editering i Ardour (och därmed också i MB3) är som påpekat långt ifrån lika bra som i kommersiella DAW:s, så om du är tungt MIDI-beroende är Ardour/MB3 nog alltför begränsat i nuläget skulle jag tro. För mig har detta blivit en fördel dock, eftersom jag mer sällan hamnar i ett evigt detaljpetande fram och tillbaka. Det är helt enkelt för jobbigt i Ardour att hålla på med minutiösa ändringar, så det gäller liksom att sätta det när man spelar in, vilket jag inbillar mig skapar en annan "nerv" (eller bara sämre tagningar, beroende på dagsform). - MB3 är ganska krävande rent CPU-mässigt, tydligen på grund av att varje kanal/buss har ständigt aktiv EQ/kompressor. Även en del av de fristående pluggarna är ganska tunga har jag märkt, men då har jag förvisso en ganska gammal Dell från 2010 typ (i3, 3,20 Ghz, 8 GB). Detta till trots flyter det på helt okej för mig, och på nyare datorer bör det inte vara några problem. Fördelar är följande: - Överkomligt pris - Förmånligt att vara prenumerant -- varje månad får man som "plugged in member" ordentliga rabatter på Harrisons fristående pluggar - Tanken är att man inte ska "behöva" använda så många andra pluggar än de som sitter i mixern. Det är lite back to basics över det hela, vilket kan vara befriande ibland. - Mycket gemytlig community där utvecklarna själva ofta är aktiva. - Harrison har bekräftat att de har en prototyp på en hardwarecontroller som ska vara helt dedikerad till MB3 -- typ CC121 till Cubase, fast utformad som en Harrison-strip, om jag förstått det hela rätt. För priset tycker jag absolut att MB3 är värt att ha. Många spelar in och redigerar i valfri annan DAW och mixar sedan i MB3. Just inspelning/redigering kan nog med fördel göras i en DAW man redan är bekant med, för att sen med ny blick och nya öron slutmixa i MB3. Mina erfarenheter är av MB3/Ardour 4 i Linux, så vet inte om de går att tillämpa på Windows-versionerna.
  5. Ja, problemet med musikproduktion i Linux är precis som med allt annat Linux-relaterat viljan från kommersiella utvecklare att vara med. Dock kanske man kan se det som en viss frihet, en anledning att utforska nya ljud, att komma ifrån alla pluggar som man i normala fall går till och istället kolla in en ny värld av Linux-pluggar och open source-alternativ. Återstår att se hur det går denna vända. Just musikmjukvara har varit det som alltid har fått mig att behöva hålla kvar vid Windows, men jag längtar efter den dag då övergången kan göras.
  6. Tackar för dina utförliga tips. Jag köpte faktiskt Harrison Mixbus nu i helgen, som ju använder Ardour 3 som grund. Är mycket impad både av Ardour och Mixbus måste jag säga. Det har verkligen hänt mycket sedan mina förra försök på Linux. Min tanke är att när jag har lärt mig Ardour och Mixbus ordentligt i Windows så går jag över till AVLinux med dessa som mina primära verktyg. Har även köpt ett antal av Harrisons pluggar som jag tror man kan komma långt på. Blir åtminstone ett helt nytt sätt att mixa på, vilket jag känner att jag behöver. Ardour 4 har släppts och Mixbus 3 är tydligen på gång, så jag tror verkligen att Linux nu äntligen kan vara på väg att bli ett användbart alternativ snarare än bara ett kul miljöbyte.
  7. Tack för reflektionerna. Ser att Ardour 4 släpptes nu i dagarna, och det ser riktigt bra ut. Jag vet faktiskt inte vad det är som lockar med Linux i allmänhet och Ardour (eller liknande) i synnerhet. Var tredje år ungefär gör jag ett nytt försök att gå över helt från Windows. Antar att det är något medfött "Stick it to the man"-syndrom. @eggplant: Har du några preferenser vad gäller distro? Jag testade senast liveversionen av AVLinux och tycker det ser riktigt lovande ut, så jag kommer nog köra på det denna testomgång. Verkar som att AVLinux sätter DAW-användare i främsta rummet, medan Ubuntu Studio till exempel är byggt för media (foto, ljud, video) i största allmänhet? Kan ha fel dock.
  8. Kul att det visas intresse för Ardour här. Jag har alltid hållit ett öga på Linux-fronten, främst de rykten som gör gällande att en Reaper-version till Linux ska vara (eller var under en period för några år sedan) under utveckling. Jag har testat Ardour högst flyktigt genom åren och har då tyckt att det varit lite för mycket "hemmabygge" över det hela för att kunna ersätta exempelvis Cubase eller Reaper. Men så igår testade jag återigen Ardour 3 på AVLinux och blev mycket positivt överraskad av hur väl det funkade. Jag testade förvisso återigen bara rudimentära saker via Live-installationen av AVLinux på USB, men blev så positivt överraskad att jag nog tänker viga en partition på hårddisken till en riktig installation och försöka mig på ett riktigt projekt i Ardour framöver. Nackdelen är kanske att det inte har stöd för Windows VST (inte utan Wine, vilket för mig känns helt meningslöst att använda sig av om man nu är intresserad av att gå Linux), men jag kan finna en viss tjusning i att behöva bekanta mig med den uppsjö Linux VST-pluggar som finns att tillgå. Definitivt tummen upp för Ardour, åtminstone det engagemang som ligger bakom att en gång för alla ta fram en Linux-DAW som kan mäta sig med de större namnen. Hur är MuSE eller QTractor i jämförelse med Ardour skulle du säga? Värt att prova?
  9. Jag tar och bumpar den här tråden... Köpte för inte länge sedan ett digitalt trumset med hopp om att - trots att jag numera bor i lägenhet - kunna dra några beats då och då som jag gjorde i min ungdom... Min lägenhet är, tycker jag, inte särskilt lyhörd genom väggarna. Nu visar det sig att grannarna under mig tydligen störs av spelandet i alla fall -- vad jag förstår handlar det om baspedalen och möjligtvis hihat-pedalen också. Stepisol i all ära, men enklast hade ju varit den där betongplatta-liggunderlag-lösningen. Hur effektivt är det tror ni? Om jag kör underlägg i botten, 2-3 lager (som jag byter ut med jämna mellan rum när det plattats till) och betongplattor ovanpå? Skulle det göra tillräcklig skillnad? Eller blir det till att invänta sommaren och bygga en plattform? Känns fruktansvärt ambitiöst med mina mått mätt... Som någon sa, det är inte rättvist att vara trummis... EDIT: Sorry om jag postat i fel tråd -- såg inte Gilberts länk ovan, men den tråden verkar handla mer om helhetslösningar. Jag är främst intresserad av just golv-problemet.
  10. Ok! Jag får prova detta. Tackar.
  11. Kan tillägga att virveln är meshhead, de andra ordinära gummipads och cymbaler.
  12. Hittar ingen befintlig tråd om detta, även om det säkert finns någonstans i historiken... Jag har ett Roland HD-1 V-Drums lite och ser att det nu börjat samla en del damm som jag skulle vilja få bort. Finns det något jag bör tänka på när jag rengör dessa? Kan jag använda fuktig trasa t ex utan att skada my precious? Tack för svar.
×
×
  • Skapa ny...