Jump to content
Annons

Hur går jag vidare


bubben

Recommended Posts

Fast på smff.se så kunde man ju hitta massvis med förlag, sammlade en lista på ca. 25 st jag planerar att skicka ut till, det närmaste jag hittade på songbox efter att ha registrerat mig var leads sidan. Har jag missat ngt eller?

Med vita bokstäver i den svarta listen högst upp på sidan står det partners.

Klicka där så kommer alla Songbox samarbetspartners upp.

När du sedan skall skicka en låt så kommer du till en sida där du får välja vilket eller vilka förlag du skall skicka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fast på smff.se så kunde man ju hitta massvis med förlag, sammlade en lista på ca. 25 st jag planerar att skicka ut till, det närmaste jag hittade på songbox efter att ha registrerat mig var leads sidan. Har jag missat ngt eller?

Med vita bokstäver i den svarta listen högst upp på sidan står det partners.

Klicka där så kommer alla Songbox samarbetspartners upp.

När du sedan skall skicka en låt så kommer du till en sida där du får välja vilket eller vilka förlag du skall skicka till.

Mannen jag måste ha missat något för efter jag hittat "partners" så kan jag inte hitta hur jag ska skicka iväg en låt till dom olika förlagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast på smff.se så kunde man ju hitta massvis med förlag, sammlade en lista på ca. 25 st jag planerar att skicka ut till, det närmaste jag hittade på songbox efter att ha registrerat mig var leads sidan. Har jag missat ngt eller?

Med vita bokstäver i den svarta listen högst upp på sidan står det partners.

Klicka där så kommer alla Songbox samarbetspartners upp.

När du sedan skall skicka en låt så kommer du till en sida där du får välja vilket eller vilka förlag du skall skicka till.

Mannen jag måste ha missat något för efter jag hittat "partners" så kan jag inte hitta hur jag ska skicka iväg en låt till dom olika förlagen.

När du har loggat in på ditt användarkonto så väljer du "Ladda upp" .

Sedan är det bara att följa instruktionerna.

songbox.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ett trevligt och utförligt svar, tack för din tid! Fortfarande kan det vara intressant att höra vad andra har för erfarenheter. Är det bara jag som tycker att detta är en mycket intressant/hjälpfull tråd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi vet fortfarande inte vilken musik du spelar? Som andra har påpekat så marknadsför man sig själv helt olika om man sysslar med house respektive dödsmetall.

En sak är säker, alla sajter av songbox / allears-typ där man tar betalt av musiker som vill synas och höras... glöm dom! Syftet med dessa sajter är inte att vaska fram en ny storstjärna, utan att sko sig på aspirerande musikers drömmar - och det är precis vad man gör.

Vill du ha kritik på dina låtar, använd forum som detta eller varför inte myspace, men räkna inte med att bli upptäckt här.

Sen undrar jag vad du tänker dig att skivbolagen kan göra för dig?

Lansera dig som artist, satsa och bygga från grunden? Det görs nästan inte alls idag, finns inga pengar till sådant.

Om målet är att bli utgiven av ett majorbolag, gör så som andra redan sagt och "skapa dig själv" som artist genom att spela, sälja demos (återigen, vilken genre?) eller sprida nakenbilder av dig själv på nätet. Skaffa fans. :rolleyes:

Skicka inga demos till stora bolag. Dom lyssnar inte. Knappt dom små heller.

Var beredd på att investera tid och pengar utan at få något tillbaka på många år. Om du har talangen och drivkraften fixar du det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vi vet fortfarande inte vilken musik du spelar? Som andra har påpekat så marknadsför man sig själv helt olika om man sysslar med house respektive dödsmetall.

En sak är säker, alla sajter av songbox / allears-typ där man tar betalt av musiker som vill synas och höras... glöm dom! Syftet med dessa sajter är inte att vaska fram en ny storstjärna, utan att sko sig på aspirerande musikers drömmar - och det är precis vad man gör.

Vill du ha kritik på dina låtar, använd forum som detta eller varför inte myspace, men räkna inte med att bli upptäckt här.

Sen undrar jag vad du tänker dig att skivbolagen kan göra för dig?

Lansera dig som artist, satsa och bygga från grunden? Det görs nästan inte alls idag, finns inga pengar till sådant.

Om målet är att bli utgiven av ett majorbolag, gör så som andra redan sagt och "skapa dig själv" som artist genom att spela, sälja demos (återigen, vilken genre?) eller sprida nakenbilder av dig själv på nätet. Skaffa fans.🙂

Skicka inga demos till stora bolag. Dom lyssnar inte. Knappt dom små heller.

Var beredd på att investera tid och pengar utan at få något tillbaka på många år. Om du har talangen och drivkraften fixar du det!

Då ska jag reda ut det, jag spelar en blandning av pop soul och rnb.

Först av allt så skulle jag vilja veta lite ödmjukt varför jag ska tro dig. Jag menar, songbox verkar rätt lockande, man behöver ju faktiskt inte betala och man kan skicka iväg låtar till musikförlag vilket har blivit mer och mer intressant för mig.

Det jag har tänkt att ett skivbolag ska kunna göra för mig är att lansera mig såklart, men jag tror mitt främsta syfte är att få slippa punga ut en förmögenhet när det är dags att spela in. Jag vill ha någon som hjälper till med en producent (även om jag skriver själv så vill jag ha en producent vid min sida för att vidga mina vyer) en tekniker som kan sin sak och en bra studio.

Dock så har jag märkt att skivbolag inte är det enda alternativet för att få sån hjälp utan just musikförlag kan vara en bra hjälp.

Och absolut är det grymt med myspace och studio forum, men jag är därimot inte lika säker på om någon medlem är sugen på att pröjsa studio och diverse tilltugg, men det var ju som du sa...

Vad har du för erfarenheter demomannen? Du låter ju rätt erfaren.

Redigerat av bubben
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick för mig att songbox hörde till betaltjänsterna, jag hade visst fel - my bad.

Du behöver inte tro mig alls, 😛 men du kan ju fråga runt lite och kolla hur många som upptäckts via betaltjänsterna?

Som sagt så tror jag din bästa chans att bli signad är att skapa dig själv som artist.

Att skicka en demo och därifrån bli omhändertagen av ett majorbolag... sånt händer inte längre.

För övrigt anser jag förlagens roll totalt överspelad i musikbranschen. Förlagen hade en funktion att fylla när dom sprang runt och försökte få artister att sjunga in deras material - på femtiotalet. Sedan dess har förlagen cashat in en tredjedel av låtskrivarnas inkomster trots att dom inte gjort ett smack för pengarna. Varför tror du alla stora låtskrivare startar egna förlag?

Förlagen själva försöker förstås låtsas som att deras insats är ovärdelig, att man "jobbar för sin klient". Frågan är bara hur? Att ta emot pengar och skicka vidare är inte svårt. Jag anser att förlagsbiten är den största blåsningen branschen gått på. Alla, och då menar jag alla, kan själva göra det "jobb" förlaget gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå, dog diskussionen?Någon med erfarenhet av musikförlag, jag är så extremt intressarad att höra vad det finns att säga om den branschen kontra göra allt själv kontra skiv-bolags-branschen(Ska det vara).

Seriöst, citerade du ett inlägg bara för att rätta en särskrivning?

😛

😆
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Så är det en allmän uppfatting att det bästa man kan göra är att skapa sig själv som artist utan någon hjälp "utifrån" ?

Jag har även en annan fråga och jag undrar lite hur stockhols musikliv ser ut, finns någon plats för john mayer, chantal kreavizuk, corinne bailey rae inspirerad musik eller är det bara som här i örebro, punk och hardcore? Jag tänkter på klubbar och osv, gigg överhuvud taget?

Redigerat av bubben
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...