Jump to content
Annons

Pip i monitorerna


Ondskan

Recommended Posts

Annons

Hej!

Kan du utveckla din förklaring lite om hur det här "pipet" egentligen låter?

Låter det som en liten geting som surrar, en sinuston liknande en stämapparat eller vad? Högfrekvent. lågvfrekvent, svagt, starkt...

Kör du med balanserade eller obalanserade kablar eller kör du kanske lite blandat?? Specifisera gärna det också om du kan.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur pass avancerad användare är du ? Vet du hur du ställer in Preferences i Protools t.ex. ?

Kolla ditt ljudkort (Vilket?)

Jag har mbox2. Jag ska ju inte påstå att jag kan speciellt mycket. Men jag har varit inne i preferences och pillat lite. men oftast tror jag att jag gör mer skada än nytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kan du utveckla din förklaring lite om hur det här "pipet" egentligen låter?

Låter det som en liten geting som surrar, en sinuston liknande en stämapparat eller vad? Högfrekvent. lågvfrekvent, svagt, starkt...

Kör du med balanserade eller obalanserade kablar eller kör du kanske lite blandat?? Specifisera gärna det också om du kan.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Det är mer en sinuston som tilltar när jag vrider på själva högtalaren, oavsett om jag ökar eller sänker volymen. på noll är det lägst dock. Det låter ingenting förän jag öppnar en session. Det är först då det börjar jävlas.

Just nu har jag obalanserade 1/4kontakter. dessa är av jättedålig kvalité men borde inte vara problemet eftersom det är tyst när jag inte är i en session.

Supertack för att ni försöker!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, att försöka kan ibland hjälpa, men jag har nog inte så mycket att komma med i det här fallet är jag rädd.

Om det hade låtit som en geting så hade jag naturligtvis misstänkt dina kablar.

Men att det låter som en sinuston som dessutom tilltar verkar skumt!

Det är nästan så att jag får uppfattningen att det låter som en form av rundgång!

Mitt svar kanske känns tråkigt, men jag tycker att du ska kontakta

Digidesign Nordic och tala med Anders Ohlson. Eller hoppas på att han läser detta och svarar dig.

Eller att någon annan i forumet har någon idè förståss.

För övrigt så fick du med en instruktionsbok till din M-box.

Där står det en del om hur dina inställningar ska se ut både i din dator och i ditt Protools.

Dubbelkolla allt detta och följ inställnings-tipsen till punkt och pricka om du inte redan har gjort det.

I många fall kan en ominstallation av Protools vara lösningen, men jag har ingen aning om det är svaret på ditt problem i just detta fall.

Men du kan ju alltid försöka med det om du inte redan har gjort det för det skadar ju ingenting.

Sorry...men lycka till i alla fall!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom just på att jag själv har varit med om digital rungång för rätt länge sedan.

Det fick jag bukt med när jag mutade det externa reverbet.

Då försvann rundgången och sedan var det bara att köra igång den igen.

Frågan är alltså om du har någon extern effekt?

Testa att muta alla externa enheter som du eventuellt har och kolla om det hjälper?

Om inte det hjälper eller att du inte har något externt så kan du testa att muta samtliga pluggar på samtliga kanaler inkl. masterkanalen.

Berätta gärna sedan om det blev någon skillnad eller ej.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

nej, nu har jag försagt mig. Det är när man startar pro tools inte en session. Det måste vara något skit med pro Tools.

jag borde kunna utesluta:

Kablage

ljudkort

högtalare

eftersom det borde ha låtit konstant då. Fast jag är som sagt väldigt nybörjare så...

Jag har inget annat inkopplat förutom monitorerna och usbkablen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm....jag tror att det finns risk för att vi här på forumt går bet på det här!

Ditt problem verkar väldigt mystiskt och inte minst oerhört ovanligt!

I varje fall så som du beskriver det i ditt senaste inlägg.

Kontakta Digidesign Nordic och tala med Anders Olsson. Något telefonnummer har jag inte tillgängligt just nu.

Eventuellt kan du ha fel på din Mbox även om det självklart kan vara något annat fel också som gör att du kan åtgärda felet på egen hand

med lite support-hjälp.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här låter misstänksamt likt mitt problem jag hade med min mbox2. Det tjöt direkt när man öppnade pro tools, eller något annat musikprogram, startade itunes eller något liknanade. Så fort ljukortet behövde jobba helt enkelt. Detta löste sig genom att jag uppgraderade till Mbox pro 2 som har firewire anslutning istället för usb. Och då funkar det fint.

Har ditt mbox2 kort funkat tidigare? Eller är det första gången du använder det och pro tools? Om det är första gången du använder det och det tjuter är jag nästan säker på att det är usb anslutningen som spökar. Du sitter antagligen inte i en jordad lägenhet/villa/radhus what ever 🙂

Jag tog med min mbox till 4sound där jag hade köpt den och där funkade den utan problem, och där var det jordade uttag. Men när jag kom hem tjöt det lika illa föbaskat. Men firewire kabeln gjorde susen med mbox pro2.

Det kan såklart vara något annat som strular för dig, men det låterm misstänksamt mitt problem jag hade.

Link to comment
Dela på andra sajter

mitt problem började nu när jag köpte monitorerna. Tidigare har jag bara använt hörlurar och då funkar det finfint. Jag tänkte ta ner den till 4sound där jag köpte den och be dom kika på det hela.

Ja jag hittade också någon annan som haft liknande problem, men de avhjälptes med balanserade kablar. Så jag antar att 4sound kommer lura på mig någon häftig guldkabel som förmodligen inte kommer hjälpa.

Den här Anders Ohlson kanske är lösningen på mina problem. Du får gärna skicka telenummer om du hittar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att det här hjälper dig lite:

Digidesign Nordic

Linnégatan 87A,

SE-115 23 Stockholm

08 - 442 55 80

http://www.digidesign.com/index.cfm?navid=...151&itemid=4876

Du kan tala med Anders Olsson, Anders Glantz eller Joakim Thenander.

Till den engelska supporten är det telefon: 00800 868 24 555 och e-post adressen är: euro_techsup_nordic@digidesign.com

Om man ska vara helt korrekt så är det Digidesign i England (eller Irland?) som har hand om all support i hela Europa.

Digidesign Nordic har alltså egentligen ingen support för dem sysslar med bl.a. försäljning,

men jag lovar dig att du inte blir halshuggen för att du kontaktar dem!

Möjligen så får du några piskrapp då på sin höjd, men det kanske du bara gillar!!? 🙂

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

mitt problem började nu när jag köpte monitorerna. Tidigare har jag bara använt hörlurar och då funkar det finfint. Jag tänkte ta ner den till 4sound där jag köpte den och be dom kika på det hela.

Ja jag hittade också någon annan som haft liknande problem, men de avhjälptes med balanserade kablar. Så jag antar att 4sound kommer lura på mig någon häftig guldkabel som förmodligen inte kommer hjälpa.

Den här Anders Ohlson kanske är lösningen på mina problem. Du får gärna skicka telenummer om du hittar.

Okej. Jo i lurar är tjutet mycket mycket mindre men om man lyssnar noga kan man höra det.

Men gå till 4 sound och kolla vad de säger.

Kör du med jordat eller ojordat uttag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis köpt ett par monitorer (nEar 05) men när jag startar Pro Tools så börjar de pipa. Är det någon som vet vad jag kan göra?

Jag tror detta är ett vanligt problem med just ESI, har ett par nEar04 som har axakt samma problem. Skumma är att ljudet kommer enbart när jag öppnar min sequneser!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag hade ett liknande problem med min guitarport, men då var det USBn som det var fel på.

Kör du på en desktop? jag löste mitt problem med att köpa ett pci-kort med usbutgångar...ofta kan usbutgångarna som sitter lödade på moderkortet spöka lite, lägga till vitt brus och sådant.

samtidigt kan det ju mycket väl vara dina billiga kablar.

om du tänker så här: kablarna används ju inte förrän kortet aktiveras, och det aktiveras ju först när du startar protools...

Redigerat av Grillkeps
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag besitter inga sånna monitorer (inga alls för tillfället heller) men jag har haft ett liknande problem på en m-audio hårdvara. M-Audio Conectiv Vinyl (Dosa så man kan scratcha digitala ljudfiler). Den betedde sig precis lika som du beskriver, när man öppnade t ex Acid så började ett litet pipljud. Sen om man gick ut till skrivbordet igen slutade det. Grymt irriterande.

Jag köpte hur som helst en såkallad groundisolator. Vips så försvann det irriterande pipljudet och massa brus som brukar tillkomma när man höjer ordentligt. Denna monjäng kopplar man mellan enheterna bara. I ditt fall mellan monitorerna och mixer (?)

Kan vara värt och testa kanske? Kostar inte mer än 100 lappen.

Redigerat av Erkii
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag besitter inga sånna monitorer (inga alls för tillfället heller) men jag har haft ett liknande problem på en m-audio hårdvara. M-Audio Conectiv Vinyl (Dosa så man kan scratcha digitala ljudfiler). Den betedde sig precis lika som du beskriver, när man öppnade t ex Acid så började ett litet pipljud. Sen om man gick ut till skrivbordet igen slutade det. Grymt irriterande.

Jag köpte hur som helst en såkallad groundisolator. Vips så försvann det irriterande pipljudet och massa brus som brukar tillkomma när man höjer ordentligt. Denna monjäng kopplar man mellan enheterna bara. I ditt fall mellan monitorerna och mixer (?)

Kan vara värt och testa kanske? Kostar inte mer än 100 lappen.

Vart hittar man sådan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ring till dom på http://www.jpdisco.se. Dom är trevliga. Hittar inte den där grejjen på sidan just nu, men dom har iaf den.

Jag besitter inga sånna monitorer (inga alls för tillfället heller) men jag har haft ett liknande problem på en m-audio hårdvara. M-Audio Conectiv Vinyl (Dosa så man kan scratcha digitala ljudfiler). Den betedde sig precis lika som du beskriver, när man öppnade t ex Acid så började ett litet pipljud. Sen om man gick ut till skrivbordet igen slutade det. Grymt irriterande.

Jag köpte hur som helst en såkallad groundisolator. Vips så försvann det irriterande pipljudet och massa brus som brukar tillkomma när man höjer ordentligt. Denna monjäng kopplar man mellan enheterna bara. I ditt fall mellan monitorerna och mixer (?)

Kan vara värt och testa kanske? Kostar inte mer än 100 lappen.

Vart hittar man sådan?

Redigerat av Erkii
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...