Jump to content
Annons

Tips angående Preamps till bas!


Viktor

Recommended Posts

Nu är det så att jag tänkte införskaffa mig en fin liten preamp att koppl in basen i, då jag är lite missnöjd med preampen i mixerbordet.

Jag behöver dock lite tips på (billiga och prisvärda) preamps med ok ljud. Så skaffa lite skrivkramp och delge era tankar, lads!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har använt Studio Projects VTB-1 på bas någon gång, med rörinblandningen ställd halvvägs ungefär. Det lät inte alls fel... 😉

En fördel med VTB-1, jämfört med andra billiga preamps, är att man kan välja bort rörinblandningen helt och få ett rent transistorljud om man vill det, så i den har man en väldigt flexibel burk. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt Studio Projects VTB-1 på bas någon gång, med rörinblandningen ställd halvvägs ungefär. Det lät inte alls fel... 😎

En fördel med VTB-1, jämfört med andra billiga preamps, är att man kan välja bort rörinblandningen helt och få ett rent transistorljud om man vill det, så i den har man en väldigt flexibel burk. 😳

Låter ju smart. Vad kan man räkna med för pengar för en sån?

Link to comment
Dela på andra sajter

SansAmp BassDriver.

OMG! Too much information! 😳

Redigerat av Viktor
Link to comment
Dela på andra sajter

bjorn (oregistrerad)
SansAmp BassDriver.

OMG! Too much information! 😛

More info... :rolleyes:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw5_artikel-103945.html

http://www.tech21nyc.com/

"SansAmp Bass Driver DI gives you the warmth, presence and punch of a miked-up bass tube amp system in a conveniently portable direct box/pedal format. SansAmp Bass Driver DI can be used as a pre-amp or stomp box with your existing stage rig. You can drive a power amp and speaker cabinets. Or go direct into the mixer of a recorder or P.A. You can also plug into a power amp or conventional bass amp and a P.A. system simultaneously.

The controls offer a broad range of traditional bass amp sounds, including such meaty styles as Bassman® and SVT®, as well as raunchy, crunchy overdriven sounds that would typically require a multitude of effects units.

PRESENCE controls the amount of definition and upper harmonic content.

DRIVE adjusts the overall gain structure and overdrive.

LEVEL regulates the XLR and effected 1/4" output levels.

BLEND allows you to mix the direct bass signal with SansAmp Tube Amplifier Emulation circuitry (which is particularly useful for basses equipped with piezo pickups).

BASS & TREBLE are active EQ controls, specifically tuned for bass guitar, that cut or boost +/- 12dB.

For studio and live applications, SansAmp Bass Driver DI is engineered with three outputs: an effected XLR, and effected 1/4", and a parallel, uneffected 1/4". The footswitch activates the Tube Amplifier Emulation circuitry. Disengaging the circuitry enables you to use SansAmp Bass Driver DI as a standard active transparent direct box."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det så att jag tänkte införskaffa mig en fin liten preamp att koppl in basen i, då jag är lite missnöjd med preampen i mixerbordet.

Jag behöver dock lite tips på (billiga och prisvärda) preamps med ok ljud. Så skaffa lite skrivkramp och delge era tankar, lads!

Alto microtube har jag använt och den funkar bra! Billig är den också, tror att den kostar runt tusenlappen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...