Jump to content
Annons

Bärbar vs. Stationär


specialdelivery

Recommended Posts

Hej!

Jag har en stationär dator idag med amd athlon 3500 (2.2 GHz) i processor och 2gb i ram och ljudkortet Audiophile 2496. Jag använder cubase och en midiklaviatur till den stationära datorn i proddandet och jag använder mig av hederliga Vsti pluggar (inget avancerat med andra ord), men nu behöver jag byta ut min stationära mot en 12" bärbar dator.

Skulle ni kunna bidra med tips som jag bör tänka på i mitt utbyte, som exempelvis:

Klarar jag av att fortsätta prodda på en bärbar dator som exemplvis denna: prisjakt

Externt ljudkort som skulle vara passande för mitt användande?

Uppskattar alla tips! 😳 / Mikael

Ps. Är du intresserad av att köpa min stationära dator är du mer än välkommen!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

På nya Studioforumet lade jag upp det här för någon vecka sedan. I och för sig var det ju macen som hade längst batteritid. Dock hade PC:na som kom tvåa och trea också schysst batteritid:

Testfakta har, på uppdrag av Göteborgs-Posten, låtit Sveriges Tekniska Forskningsinstitut testa 9 bärbara datorer i spannet runt 10 000:-. Deltagande datorer: Apple Macbook, Dell Inspiron 6400, Lenovo Thinkpad R60, Toshiba Satellite Pro A-120 - 163, Lenovo N 100, LG P1-KP55V, Acer Aspire 5112WLMi, Fujitsu Siemens AMILO Pa 1538 och HP dv6219ea.

Man testade allt enligt IEC-standarder. Det man kollade var: Batterikapacitet, Bildskärmskvalitet (reflexer, glansfaktor) och Stöttålighet (vibrationstester och falltester). Full info om hur testet gick till finns i GP av den 14 april 2 007. Där finns också mycket mer detaljer om de olika datorerna.

Macen hade längst batteritid, bäst stöttålighet och kom på tredje plats i skärmreflextestet, en tiondel efter Lenovon och Toshiban. Faktum är att macen var den enda som klarade stöttestet utan anmärkning.

Dock vill jag varna, utifrån egen erfarenhet, för att hälla Jack Daniels i macen. Det tål den inte.

Slutbetyg för macen 4,9 av 5 möjliga. Som god tvåa kom Dells dator på 4,5 och strax efter Lenovo IBM Thinkpad med 4,4 och Toshiba med 4,3. Sen är det ett ganska rejält hopp ned till resterande.

Testet är utfört med tanke på att 2 006 var knappt hälften av alla sålda datorer bärbara och att en majoritet av de bärbara som såldes ligger i ovan nämnda prisklass. De tre testområdena var utvalda utifrån vad konsumenter har upplevt vara problem med just bärbara.

Kan hända att textet nu hunnit läggas upp på webben. www.gp.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är ett annat förslag som har varit uppe på Dustinhome.se en gång tidigare på kampanj. Det var så poppis att de kör med det igen.. 😄

HP NX9420 hääär

Kolla in batteritiden trots att det är en 17" skärm. 😱 mkt trevligt.

/Robban

Har dessutom för mig att Digidesign rekommenderar denna datorn för musikbruk.. ska kolla om jag hittar länken.. brb... 🙂

Här har vi det! http://www.digidesign.com/index.cfm?langid...54&itemid=22866

Det står bl a:

Digidesign-Qualified Laptops

Please Note: Windows laptop models that offer Intel Core 2 Duo laptop processors (codename Merom) have only been qualified with Pro Tools LE 7.3.1 for Windows XP, and only the specific models listed on those Pro Tools LE 7.3.x compatibility pages. Earlier versions of Pro Tools LE have not been tested with Core 2 Duo processors, and are therefore not officially supported or qualified.

The following Windows laptop models have been qualified as compatible with Mbox 2/Mbox 2 Mini/Mbox with Pro Tools 7.0/7.1 for Windows XP:

Qualified Laptop Models Configured with Intel Core Duo Processors ONLY

Dell Precision M65*

Dell Precision M90*

Dell Inspiron 9400

Dell Inspiron E1705

HP NW9440

HP NX9420

HP NW8440

HP NC8430

*No longer available with Core Duo Processor.

The following are not compatible with Pro Tools systems:

ACER dual core laptops

Det står mkt mera på sidan men det får ni läsa er till själva.. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
caktusaurus (oregistrerad)

Vad sägs om den här? (HP NX7400) http://prisjakt.nu/produkt.php?e=153233

+ 1GB extra minne och kanske en extern hårddisk för musikprojekt och samples... Är det någon som äger en sådan och har lust att dela med sig av lite erfarenheter?

Vad jag letar efter är en laptop att ta med ut och lira mjukvarusynthar med. Den ska palla en del simultana VSTs (B4, FM7, Atmosphere m.m) tillsammans med att spela upp symfoniska arrangemang, frysta till audio från ett symfoniorkesterplugin. Idén är att jag ska utöka min ljudarsenal live, samtidigt som vi kan ta med oss "en symfoniorkester i laptopformat" på våra spelningar. Någon som kan uppskatta om den här datorn duger till det eller om jag ska fortsätta leta? Vad kan man göra åt hårddisken? Skulle gärna vilja använda den inbyggda för att lägga program och skolarbete på, och fixa en till inbyggd eller extern hårddisk för att lägga Cubase-projekten och samples på. En extern vore ju nästan drömmen, eftersom jag ju inte behöver den när jag gör annat och en intern disk skulle ju bara förbruka en massa onödig effekt. Men hur bra går firewire-diskar och firewire-ljudkort ihop?

Hade egentligen planer på att bygga en "vanlig" dator i något slags kompakt case, men det känns att hoppet i prestanda till laptops inte blev allt för stort för att väga upp klumpigheten av att släpa med sig burk och skärm till repen / giggen. Prisskillnaden verkar inte bli så stor heller... Snarare blir laptopen billigare, om den nu håller måttet dvs...

Är jag inne på rätt spår tror ni?

// M

Redigerat av caktusaurus
Link to comment
Dela på andra sajter

Billigare och bättre än en bärbar Dell, exempelvis Inspiron 6400 kan du nog inte hitta:

Intel Core Dual T2080 (1.73 GHz), 2048 MB, 80 GB (7 200 v/min), 15.4" W: 1280x800, 8X DVD+/-RW, inklusive moms och frakt för 8665 kr.

Aha 12", det finns säker någon 12" också! Själv har jag en gigantisk 17", men så är ju Hans också väldigt, väldigt stark 😮!

Har själv haft en bärbar Dell i ca ett halvår och den har aldrig strulat... än så länge!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på vad du vill göra.

Se till att du kan köra firewire och en 17' skärm. Dels så du kan ansluta ljudkort som är mycket bättre än USB. Rekomenderar en extern disk för audio på minst 7200/rpm, helst också att den bärbara har 7200/rpm internt. CPU:n får inte vara för slö som det är många billigare bärbara datorer, då blir det inte kul. Frost gör bra bärbara om än dyra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hej!

Hade planerat att till hösten/vintern köpa mig en laptop

att köra som studiodator.

På sista tiden har jag börjat fundera på om jag ska köpa en stationär istället.

Fördelarna jag kan se med laptop är att den tar mindre plats (litet rum som lätt blir stökigt),

mycket enklare att flytta (åka ut till trummisens källare och spela in trummorna) samt att

jag kan ha den enklare i typ sängen om jag sitter och surfar eller msn eller nått sånt.

Fördelarna med stationär är väl att de kan bli billigare

och kraftfullare än laptops.

Så det som jag ser som ett alternativ till en laptop är en stationär dator

med plattskärm (gärna runt 19 tum isåfall).

Sen är det också så att jag kommer ha en väldigt tajt budget.

Runt 5000 kr skulle jag tro, barnbidraget är inte mer än 1050 kr/månaden.

(Borde det inte finnas nått "studio-bidrag" till alla som hålle rpå med hemmastudios? 😄 )

Så nu vill jag ha synpunkter på om jag ska satsa på en laptop eller stationär och gärna tips på vilka.

Jag har kollat in några laptops som ligger inom min budget och inom mina krav ungefär.

http://www.octi.se/produktinfo.php?id=142

http://www.octi.se/produktinfo.php?id=138

https://www.datorbutiken.com/home/Navigatio...duct=TOSL40-134

Redigerat av Olsberg
Slår samman med tråd i existerande ämne
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jösses, vad imponerad jag blev av det pris/prestanda-förhållandet de där små laptoparna hade. Du får firewire, usb OCH pcmcia. Då kan du ju koppla en dvd-brännare externt till, liksom externt ljudkort och extern hdd...

Kolla upp om Fujitsu- och HP-modellerna har utbyggt RAM till minst 2 GB!! Det kan du behöva senare. Garantitiden ska du inte heller ignorera.

Toshiba tittade jag snabbt igenom, men det kanske beror på mina förutfattade meningar (?) om Celeron. HP och Fujitsu hade Centrino-processor.

Å andra sidan var Toshibans GHz högre.

Jag är faktiskt fortfarande omtumlad över den butikens priser. Jag kollade själv i veckan i den allmänna reklam som kommer i brevlådan, och då var priserna tycker jag för motsvarande maskiner ungefär det dubbla.

Tack!

:rolleyes:

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

p.s. Ett litet tips för en trånande studiomusiker med barnbidrag kan vara att dela ut tidningar eller reklam kanske? Då får du dina önskade prylar snabbare... d.s.

Och att kolla upp skillnaden mellan Pcmcia 1 och 2 kan vara nyttigt! HP hade ju 2, Fujitsu 1... TILLÄGG: Eller nej, vänta... menar butiken antalet??

2 STYCKEN PCMCIA av typen II hos HP-modellen kanske?

Herregud, när jag köpte min HP-laptop för 2 år sedan, så var det en sensation att den kunde erbjuda en Pcmcia-plats överhuvudtaget. Den var ganska ensam om det! Tänk vad utvecklingen går framåt...

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jaha... det var rekonditionerade, begagnade datorer läste jag nu. Men det behöver inte vara kass för det! De ger ju 1 års garanti också.

Jag hade helt klart valt denna för 3800 kr:

Laptop med 3.0 GHz!!!

Massor av anslutningsmöjligheter. Jag har en liknande själv...

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Jag tycker den som du föreslår, 3.0 Ghz, har lite för lite minne.

Skulle helst vilja ha minst 1024MB.

Eller ska man lägga krutet på en dator med mer GHz?

Sen jo, om det blir laptop så kopplar jag externt ljudkortm extern hårddisk och eventuellt

en extern brännare.

Men har fortfarande inte fått åsikter om laptop v.s. stationär :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men har fortfarande inte fått åsikter om laptop v.s. stationär ☺️

Att ge åsikter om inköp till en person vars behov och förväntningar man inte känner till, är otroligt svårt. Istället: Vad värdesätter du mest?

* Utbyggbarhet (ex UAD-kort, byte av grafikkort, modkort mm)

* Något mer "bang for the buck"

= Stationär dator

* Portabilitet (ta enkelt med dig material på semestern eller till en inspelningsplats)

* Går bygga ut minne och byta hårddisk (vilket är vanligast) men inte så mycket mer. Resten får landa på usb eller Firewire vilket fungerar utmärkt.

= Bärbar dator

Till den bärbara datorns fördel skulle jag vilja lägga till att den är färdigpaketerad. Håller man sig till bra märkesdatorer som fungerar väl, så har man inte ens möjligheten att gå in och ställa till med något som äventyrar stabiliteten. Jag vet mycket väl att argumentet går att vända till dess nackdel också, men min personliga erfarenhet är att det är mindre strul med bärbart än med stationärt. Och jag kan inte ens göra något åt det 😛 Underbart, jag slipper tänka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...