Jump to content
Annons

Inverterad latency (instrument ligger "före")


tofumannen

Recommended Posts

Yo.

Har upptäckt en rackarns mysko grej, tycker jag iaf. Kör vst-trummor och spelar in gitarr/bas med min guitarport. Tills ganska nyligen trodde jag att jag helt enkelt var otajt och hela tiden låg före trummorna även om det inte kändes så när jag spelade in.

Nu har jag fattat att det inte är mig det beror på. Även när jag spelar snabba prylar och lägger sammanlagt 3 tagningar så är det tajt INBÖRDES men ligger lite före trummorna. Om jag skjuter ljudspåren 25 millisekunder framåt så blir det helt tajt.

Nån som vet vad katten det här är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skulle kunna tänka mig att det handlar om emulerade portar. Det är nästan alltid sådant det handlar om när det dyker upp skumma fel i timingen...

Det finns en klistrad tråd om det i Cubase-avdelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Har ett mysko problem med Cubase 4, Vid vissa pålägg verkar ljudet hamna lite för tidigt!

Allt låter som det ska vid inspelning, ingen latency eller annat knas, å det spelar ingen roll om tidigare spår är inspelade i projektet aller importerade.

Detta gäller alltså ljudspår(wav), jag har två bra ljudkort(ST-Audio dsp24 ADC&DAC2000) å det kvittar vilket som används.

Ett mycket irriterande problem, helst när man har betalande kunder i studion, känns jävligt oproffsigt.

Någon som har upplevt liknande problem och hur har ni då löst detta?

Mycket tacksam för svar.

Pelle

www.new-world-sound.com

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Sådant brukar handla om emulerade portar eller att System Timestamp behöver aktiveras. Kolla den klistrade tråden i Cubase-avdelningen om det är emulerade portar som spökar, så finns lösningen där. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådant brukar handla om emulerade portar eller att System Timestamp behöver aktiveras. Kolla den klistrade tråden i Cubase-avdelningen om det är emulerade portar som spökar, så finns lösningen där. 🙂

Råden om emulerade portar och System Timestamp gäller väl bara midi? Här handlar det ju om ljudspår...

Pelle, kan det vara någon plugin som har felaktig latency-kompensation eller att du av misstag ställt in en tidsoffset för något audio-spår? Har du samma problem i ett nystartat Cubase-projekt utan några plugins laddade?

Redigerat av nilsL
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...