Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Yo.

Har upptäckt en rackarns mysko grej, tycker jag iaf. Kör vst-trummor och spelar in gitarr/bas med min guitarport. Tills ganska nyligen trodde jag att jag helt enkelt var otajt och hela tiden låg före trummorna även om det inte kändes så när jag spelade in.

Nu har jag fattat att det inte är mig det beror på. Även när jag spelar snabba prylar och lägger sammanlagt 3 tagningar så är det tajt INBÖRDES men ligger lite före trummorna. Om jag skjuter ljudspåren 25 millisekunder framåt så blir det helt tajt.

Nån som vet vad katten det här är?

Annons
  • 4 months later...
Posted (edited)

Har ett mysko problem med Cubase 4, Vid vissa pålägg verkar ljudet hamna lite för tidigt!

Allt låter som det ska vid inspelning, ingen latency eller annat knas, å det spelar ingen roll om tidigare spår är inspelade i projektet aller importerade.

Detta gäller alltså ljudspår(wav), jag har två bra ljudkort(ST-Audio dsp24 ADC&DAC2000) å det kvittar vilket som används.

Ett mycket irriterande problem, helst när man har betalande kunder i studion, känns jävligt oproffsigt.

Någon som har upplevt liknande problem och hur har ni då löst detta?

Mycket tacksam för svar.

Pelle

www.new-world-sound.com

Edited by Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Posted (edited)
Sådant brukar handla om emulerade portar eller att System Timestamp behöver aktiveras. Kolla den klistrade tråden i Cubase-avdelningen om det är emulerade portar som spökar, så finns lösningen där. 🙂

Råden om emulerade portar och System Timestamp gäller väl bara midi? Här handlar det ju om ljudspår...

Pelle, kan det vara någon plugin som har felaktig latency-kompensation eller att du av misstag ställt in en tidsoffset för något audio-spår? Har du samma problem i ett nystartat Cubase-projekt utan några plugins laddade?

Edited by nilsL
Posted

Inga pluggar på kanalen och ingen tokig tidsoffset, har kollat.

Det luriga är att det inte händer varje gång iaf inte så markant att man märker nåt.

Posted

Vad har du för latency inställd på ljudkortet?

Ibland kan det ju vara så att man omedvetet spelar tidigare på sitt instrument för att kompensera för den fördröjning som blir om man monitorlyssnar genom Cubase. Nu spånar jag bara såklart men det kan vara värt att kolla.