Jump to content
Annons

Supercollider


SyntaxError

Recommended Posts

Jag blev nyfiken på supercollider så jag tankade ned versionen för windows och installationen gick bra. Nu vet jag bara inte riktigt hur man ska börja för att lära sig. Har gått igenom dom tutorials som följer med (kollat på olika patchar och försökt förstå hur dom är uppbyggda) men jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar. Är det någon här som är duktig på supercollider och kan tänka sig att ge mig lite råd om var man ska börja?

Har försökt registrera mig på två olika forum för supercollider men har inte fått något aktiveringsmail, och så har jag mailat en snubbe vid något universitet i usa som tydligen ska ha en bra manual, men han har heller inte svarat.

Redigerat av SyntaxError
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
drloop (oregistrerad)
Jag blev nyfiken på supercollider så jag tankade ned versionen för windows och installationen gick bra. Nu vet jag bara inte riktigt hur man ska börja för att lära sig. Har gått igenom dom tutorials som följer med (kollat på olika patchar och försökt förstå hur dom är uppbyggda) men jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar. Är det någon här som är duktig på supercollider och kan tänka sig att ge mig lite råd om var man ska börja?

Har försökt registrera mig på två olika forum för supercollider men har inte fått något aktiveringsmail, och så har jag mailat en snubbe vid något universitet i usa som tydligen ska ha en bra manual, men han har heller inte svarat.

Supercollider är gratis numera.

Antar att du redan varit här : http://www.audiosynth.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Jag blev nyfiken på supercollider så jag tankade ned versionen för windows och installationen gick bra. Nu vet jag bara inte riktigt hur man ska börja för att lära sig. Har gått igenom dom tutorials som följer med (kollat på olika patchar och försökt förstå hur dom är uppbyggda) men jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar. Är det någon här som är duktig på supercollider och kan tänka sig att ge mig lite råd om var man ska börja?

Har försökt registrera mig på två olika forum för supercollider men har inte fått något aktiveringsmail, och så har jag mailat en snubbe vid något universitet i usa som tydligen ska ha en bra manual, men han har heller inte svarat.

Tjenare!

Jag är själv nybörjare, deltar i en workshop för SC under hösten.

Windows versionen är såpass buggig att det rekommenderas att köra en SC linux live CD för att komma åt den mest stabila builden.

För tillfället har jag inte så mycket annat att komma med, men inbyggda hjälpen funkar riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev nyfiken på supercollider så jag tankade ned versionen för windows och installationen gick bra. Nu vet jag bara inte riktigt hur man ska börja för att lära sig. Har gått igenom dom tutorials som följer med (kollat på olika patchar och försökt förstå hur dom är uppbyggda) men jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar. Är det någon här som är duktig på supercollider och kan tänka sig att ge mig lite råd om var man ska börja?

Har försökt registrera mig på två olika forum för supercollider men har inte fått något aktiveringsmail, och så har jag mailat en snubbe vid något universitet i usa som tydligen ska ha en bra manual, men han har heller inte svarat.

Tjenare!

Jag är själv nybörjare, deltar i en workshop för SC under hösten.

Windows versionen är såpass buggig att det rekommenderas att köra en SC linux live CD för att komma åt den mest stabila builden.

För tillfället har jag inte så mycket annat att komma med, men inbyggda hjälpen funkar riktigt bra.

Hmm nu har jag faktiskt skaffat en macbook pro 😊 så nu har jag tankat hem supercollider och börjat om. Skulle dock vilja ha lite vägledning av någon som verkligen kan, men jag kör på med alla medföljande tutorials och den information jag kan hitta på nätet. Ingen som vet kurser/workshops i stockholm under hösten?

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej jag märkt då jag jobbat med Pure Data, som fungerar litegrann med samma princip som SC. Är att det är ganska viktigt att veta redan från början vad man vill göra. Hålla det relativt enkelt till en början å sedan man lärt sig en bit, utöka den till något mera avancerat. På det sättet får man inkört de kommandon som upprepar sig och skapar en rutin. Det finns en hel del tutorials men enligt min åsikt är de sällan "lätta" att greppa ifall terminologin och kommandona är obekanta.

Lycka till i varje fall, och meddela ifall du kommer på något genialiskt. Ja fortsätter med workshoppen och ställer gärna upp ifall jag lär mig något av intresse som jag kan föra vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...