Jump to content
Annons

Lajna stärkartop


mietek

Recommended Posts

hur ska man egentligen koppla så att inget går åt skogen, jag hade tänkt köra eller Marshall jcm 800 eller 900 direkt till ljudkortet och använda nån högtalarsimulator, nån som snabbt kan säga vad man bör och INTE bör göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns en grunka som jag tappat namnet på men den tar förstärkarens signal och omvandla den till line signal. Som en powersoak (en belastning som gör att man kan kräma på stärkaren på max och reglera volumen med soaken) fast ända ner till line nivå.

Det är enda sättet vad jag vet, annars har du ingen dator kvar om du kör in slutstegssignalen in i ljudkortet. byebye. Fråga på musikaffären.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan absolut inte ta den förstärka signalen in till ljudkortet om du inte använder en Power attenuator, eller power soak som det brukar kallas. Marshall har en som heter powerbreak som är billig men som låter sisodär, THD har en som heter Hot Plate som är högt ansedd men som är dyr, och det finns fler alternativ som också skulle kunna fungera. Jag har en THD Hot Plate till min basstärkare och det fungerar utmärkt.

En linebox kan du självklart inte använda om du vill använda disten i stärkaren. Jcm900 har väl eventuellt en lineout, men det kommer inte låta likadant eftersom den signalen bara har passerat försteget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en grunka som jag tappat namnet på men den tar förstärkarens signal och omvandla den till line signal. Som en powersoak (en belastning som gör att man kan kräma på stärkaren på max och reglera volumen med soaken) fast ända ner till line nivå.

Det är enda sättet vad jag vet, annars har du ingen dator kvar om du kör in slutstegssignalen in i ljudkortet. byebye. Fråga på musikaffären.

Kolla även THD Hotplate, välj bara rätt ohm modell till förstärkaren.

Helt ovärderlig power attenuator som gör att man kan kräma på förstärkaren hur

mycket man vill och få allt härligt maxat rörljud utan att man stör någon eller förstör hörseln.

Det verkar inte vara många gitarrister som vet att de finns men alla som

har en rörförstärkare och som måste tänka på volymen borde ha en. 😳

Värt varenda krona!

http://www.amptone.com/thdhotplate.htm

http://www.thdelectronics.com/products/hotplate.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en grunka som jag tappat namnet på men den tar förstärkarens signal och omvandla den till line signal. Som en powersoak (en belastning som gör att man kan kräma på stärkaren på max och reglera volumen med soaken) fast ända ner till line nivå.

Det är enda sättet vad jag vet, annars har du ingen dator kvar om du kör in slutstegssignalen in i ljudkortet. byebye. Fråga på musikaffären.

Kolla även THD Hotplate, välj bara rätt ohm modell till förstärkaren.

Helt ovärderlig power attenuator som gör att man kan kräma på förstärkaren hur

mycket man vill och få allt härligt maxat rörljud utan att man stör någon eller förstör hörseln.

Det verkar inte vara många gitarrister som vet att de finns men alla som

har en rörförstärkare och som måste tänka på volymen borde ha en. 😳

Värt varenda krona!

http://www.amptone.com/thdhotplate.htm

http://www.thdelectronics.com/products/hotplate.htm

Ja de låter rätt bra faktiskt. Jag har den med plastknappar, är det den nyare modellen? Vad är det som skiljer dem åt?

Som sagt, de har alltså linenivåutgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

fan va intressant! kostade en del men ska lägga den på minnet, men den är alltså inte bara till för att ha mellan top och låda utan gör om till linesignal?

men går det inte att lajna försteget då? så man bara kan slänga på almplitube eller vad som helst? eller hur gör folk när de spelar in samma signal på olika spår där ena bara är ren lajn?

Link to comment
Dela på andra sajter

fan va intressant! kostade en del men ska lägga den på minnet, men den är alltså inte bara till för att ha mellan top och låda utan gör om till linesignal?

men går det inte att lajna försteget då? så man bara kan slänga på almplitube eller vad som helst? eller hur gör folk när de spelar in samma signal på olika spår där ena bara är ren lajn?

Har du vanlig line ut efter förförstärkaren, så är det inga problem att köra det vidare till en lineingång.

Link to comment
Dela på andra sajter

En linebox kan du självklart inte använda om du vill använda disten i stärkaren. Jcm900 har väl eventuellt en lineout, men det kommer inte låta likadant eftersom den signalen bara har passerat försteget.

Mina Samson DI-boxar har en switch så man kan ställa om dem så de klarar av högtalarsignal från en förstärkare.

Så har man rätt di-box så går det att lajna förstärkaren direkt från högtalarutgången.

men går det inte att lajna försteget då? så man bara kan slänga på almplitube eller vad som helst? eller hur gör folk när de spelar in samma signal på olika spår där ena bara är ren lajn?

Skaffar en DI-box som kan splitta signalen.

Och koppla så här:

gitarren in till DI-boxen, XLR från DI-boxen till mixern Och en telekabel mellan output/link på di-boxen och instrumentingången på förstärkaren. Sedan mickar du upp förstärkaren, eller eventuellt lajnar den via högtalarutgången men en liknande DI-box som jag skrev om högre upp i posten. Och spelar in dessa på varsitt spår, då har du ett spår som är ren lajn och en som är dist på från förstärkaren.

Redigerat av Arnesson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en grunka som jag tappat namnet på men den tar förstärkarens signal och omvandla den till line signal. Som en powersoak (en belastning som gör att man kan kräma på stärkaren på max och reglera volumen med soaken) fast ända ner till line nivå.

Det är enda sättet vad jag vet, annars har du ingen dator kvar om du kör in slutstegssignalen in i ljudkortet. byebye. Fråga på musikaffären.

Palmer PGA04

Link to comment
Dela på andra sajter

De här DIboxarna som kan hantera den förstärkta signaler, hur tusan fungerar de egentligen? Det är ju inte direkt magi! Energin måste ta vägen någonstans, och en power attenuator gör om det vill värmeenergi. Det verkar som om de där lineboxarna bara har en fet PAD på ingången. Hur fungerar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kopplar XLR-out till mixern, kan jag då strypa signalen till min högtalarlåda helt så att jag slipper höra den. T ex om det är sen kväll eller om jag bor i en lägenhet? 🙁

Med en DIbox: Det går jättebra, om du är sugen på att bränna utgångssteget på din förstärkare. Jag förutsätter att det är en rörtopp?

Med en power attenuator: Det går jättebra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe jo jag vet att utgångstrafon bränns isf. Men om man kollar på en hughes and kettner red box pro så borde jag kunna köra speaker out till ingången på redboxen och sedan koppla en power soak mellan högtalaren och den utgången som heter thru på red boxen

Och sedan slutligen en xlr-kabel till min mixer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe jo jag vet att utgångstrafon bränns isf. Men om man kollar på en hughes and kettner red box pro så borde jag kunna köra speaker out till ingången på redboxen och sedan koppla en power soak mellan högtalaren och den utgången som heter thru på red boxen

Och sedan slutligen en xlr-kabel till min mixer?

Precis.

Link to comment
Dela på andra sajter

nice!

Basshole: Vet du hur högtalarsimuleringen är på red-boxen? det är ju nästan det viktigaste i hela min problemlösning.

Hela grejen med detta är ju att jag ska kunna sitta kl 23 och lira in med min folkessontopp och det ska låta, som min folkessontopp när man drar på med den lite 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, du menade så! Sorry om jag var lite kort i tonen.

Som Basshole sa, det borde gå. Men jag måste bara säga att du inte kan förvänta dig att det kommer låta som din FolkessonMarshall (för visst är det en Marshall?). Det kan komma att låta rätt bra, men helt klart annorlunda av flera anledningar. För det första kommer högtalarsimulatorn inverka (negativt) på ljudet. Det kan som sagt låta sjysst och helt spelbart, men inte som en riktig högtalare. För det andra kommer du ju spela upp det här genom dina vanliga högtalare eller monitorer, som jag förstår det. Det är ju inte riktigt samma sak som en 4x12a 🙁

Men för fan, om du ändå har nytta av prylarna så testa och kör!

Rock on! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen skada skedd 🙁

Jo jag kan tänka mig att det blir inte samma fläsk och resonans som i min underbara 4*10a...

Men som du säger, annorlunda men kanske inte dåligt för den sakens skull, red box är ju inte så dyr så det kan vara värt ett försök.

Torwald eller basshole: Vet ni någon attenuator att rekommendera för runt tusenlappen som jag kan få tag på här i sverige? Pallar inte skeppa från amerikat 😕

P.S ja det är en folkessonmarshall. jcm800 2204 -87

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen skada skedd 🙁

Jo jag kan tänka mig att det blir inte samma fläsk och resonans som i min underbara 4*10a...

Men som du säger, annorlunda men kanske inte dåligt för den sakens skull, red box är ju inte så dyr så det kan vara värt ett försök.

Torwald eller basshole: Vet ni någon attenuator att rekommendera för runt tusenlappen som jag kan få tag på här i sverige? Pallar inte skeppa från amerikat 😕

P.S ja det är en folkessonmarshall. jcm800 2204 -87

Weber är ju rätt bra för en ganska liten peng, men de säljs ju inte här. Jag brukar se Marshall Powerbreaks ganska billigt beggade i Sverige! De låter inte så jättebra, men du behöver den ju bara som en belastning så det ska ju inte spela någon roll. Jag köpte min THD Hotplate begagnad för 1500 spänn (jämfört med omkr. 3500-4000 ny) så det går att göra fynd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, får leta runt lite och höra med MB här i stan...

såhär säger en recensent från musikcentralen:

Har du någonsin ställt in ett kanonljud på scen bara för att upptäcka att det utmikat låter vasst, hårt och helt annorlunda i PA:t? Här har du lösningen!

Det är ett fenomen som i vilket fall fått mig att sedan länge

undvika utmikning där det inte varit absolut nödvändigt. I och

för sig är orsaken till det inte svårt att förstå.Vem f-n ställer

in sitt ljud med örat 1-2 dm från centrum på en högtalarkon-

där de flesta ljudtekniker vill ha mikrofonen ? De flesta

gitarrister jag känner befinner sig något längre från sin

förstärkare än så och det ljud man hör och ställer in är för

det mesta så påverkat av rummets akustiska egenskaper att

direkt ljudet i princip är av sekundär betydelse.

DIREKT TILL PA

Någon tipsade mig om att prova Hughes & Kettners nya Red

Box Pro. Den "gamla" har blivit smått legendarisk för sin

förmåga att simulera högtalarljud direkt in i ett mixerbord

och

finns väl i varenda studio, liten som stor vid det här laget.Och

visst är den bra även om jag inte gått i mål på den.Nåväl.

Jag

kopplade in den nya modellen Red Box Pro mellan slutsteg

och högtalare på min Super Reverb och kopplade sedan in

mig i mixerbordet via den balanserade XLR-utgången.Jag

ställde in PA-kanalen lite på måfå, ungefär som min sångmik

och började spela, sådär lagom förväntansfull."Tjoflöjt", sa

Janne Vängman.(Testaren är värmlänning , hav

överseende.Red:s anm). Helt plötsligt stod jag mitt i ett hav

av Super Reverbs.Varmt, fett, blött-och stort.När jag irrat

runt en stund insåg jag att ljudet i PA:t var en klonad

upplaga-

fast större-av det ljud som kommer ut ur högtalarna på min

Super Reverb.Blev lite tveksam och provade samma sak

med

en Marshall Super Lead.Och en Peavey Classic 50, när jag

ändå höll på.Samma sak... Med ögonbindel och volymerna

satta på samma nivå, skulle jag antagligen få problem med

att avgöra om jag lyssnade direkt på en förstärkare eller PA-

högtalare... Tyvärr har jag inte haft möjlighet att prova Red

Boxen direkt in på band, eller efter en preamp, men jag har

svårt att förstå varför det skulle låta sämre-principen är ju

densamma; högtalarsignalen görs om till en balanserad

miksignal med samma egenskaper.

EN ANNAN KUL FUNKTION

Stänger man av högtalarsimulatorn och drar ned volymen på

gitarren emulerar Red Boxen ett mycket illusoriskt

elektroakustiskt ljud. Jag vet inte om det är en avsedd effekt-

det finns inget om det i manualen - men det fungerar.Vid det

här laget anar den uppmärksamme läsaren en viss

entusiasm

från min sida gentemot Red Box Pro.Som ett svar på en

sådan eventuell knivskarp iaktagelse vill jag bara säga:KÖP

DEN FÖR HELSKOTTA ! Har du någonsin haft problem med att

få till ett bra liveljud så är de slut nu.

Red Box Pro har ytterligare fördelar jämfört med sin

föregångare.Den är numera passiv och kräver inget

batteri.Den är dessutom ett par hundra kronor billigare.....

Den verkar ju återge soundet rätt schyst? återigen någon som provat den? Basshole! uppställning! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det låter ju jättebra och så, men det måste vara en riktig klåpare till musiker om han inte kan höra skillnad på ljudet från förstärkaren och ljudet från PAt - högtalarsimulering eller icke.

Jag hade inte köpt den på hans rekommendation i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

men alltså är det nån som vet på rak arm om det på jcm800/900 går att köra line out rätt in i datorn? vågar ju inte precis testa. men bara så att man kan reampa sen

Link to comment
Dela på andra sajter

men alltså är det nån som vet på rak arm om det på jcm800/900 går att köra line out rätt in i datorn? vågar ju inte precis testa. men bara så att man kan reampa sen

Friskt kopplat, hälften brunnet, som vi tekniker brukar säga... 😠

Nåja - det kommer inte att ryka om du testar. Det som kan hända, är att om du har för stark signal ut från stärkaren, så distar det i ljudkortets ingång (ingenting förstörs av det) - och om du har för svag signal ut från stärkaren, så kommer du att få onödigt mycket brus. Har förstärkaren line ut, så ska det fungera utmärkt att koppla till en line in på ljudkortet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

men alltså är det nån som vet på rak arm om det på jcm800/900 går att köra line out rätt in i datorn? vågar ju inte precis testa. men bara så att man kan reampa sen

Nu känns det ju som att vi har svarat på exakt samma fråga fyra gånger, men här kör vi igen! Förutom det som claes sa, så måste du (återigen) tänka på att du måste ha en last på utgångstransformatorn på stärkaren!

Du kan såklart göra line out från stärkaren om det finns någon, annars hade den ju inte funnits där. Men du ska INTE ta den signalen för att reampa med. Då blir det ju dist+dist. Som att köra gitarr -> försteg -> försteg -> slutsteg men med tvp omgångar A/Domvandling innan det hamnar på hårddisken till slut. Om du vill reampa ska du spela in helt ren signal, altlså gitar -> line box -> line in på ljudkortet.

Rowk ån

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

hahaha jag har frågat samma sak flera gånger eftersom att jag trodde ni tolkade som att jag menade högtalarutgången ! jag trodde inte att disten låg i försteget på 900. jag VET ju inte hur allt funkar, men folk säger att rören bara jobbar på försteget men att det INTE är rördist på den toppen.

fast nu när jag läste lite mer noggrant så märkte jag att det förmodligen är så arnesson beskrev det jag borde köra, splitta signalen, för det jag är ute efter är alltså att spela in samma signal 2 ggr på samma gång.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

hahaha jag har frågat samma sak flera gånger eftersom att jag trodde ni tolkade som att jag menade högtalarutgången ! jag trodde inte att disten låg i försteget på 900. jag VET ju inte hur allt funkar, men folk säger att rören bara jobbar på försteget men att det INTE är rördist på den toppen.

fast nu när jag läste lite mer noggrant så märkte jag att det förmodligen är så arnesson beskrev det jag borde köra, splitta signalen, för det jag är ute efter är alltså att spela in samma signal 2 ggr på samma gång.

Exakt.

När du pratar om dist i gitarrljudsmening (och inte bara distortion) så är det sant att den mest påtagliga delen av soundet inte uppstår genom "överbelastade" rör utan det är på andra ställen det klipper (= distar). Däremot har du alldeles säkert distortion (annars skulle det låta mycket tråkigt) och du har definitivt riktigt överdrivna rör när du kör på hög volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem f-n ställer

in sitt ljud med örat 1-2 dm från centrum på en högtalarkon

hmm.. typ.. de studio/livetekniker som vet hur en gitarrstärkare funkar, eller hur det funkar i livesituationer!! 😠

låter bara som en bullshitförsäljare som aldrig vart ute o jobbat med ljud!!! varför anställer MB bara klåpare o kvacksalvare?? 🙂

om det inte vore för deras nattrea skulle jag aldrig gå dit!!! jävla skitaffär som bara säljer skitprylar på tok för dyrt!! och det gäller fan alla affärer och filialer de har!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

nu ska jag fråga en sak med risk att dumförklara mej själv men jag har ju en vtb-1.

läste nåt om att hi z ingången där skulle funka som DI, betyder det att jag kan lajna toppen riskfritt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...