Jump to content
Annons

Alla tjatar om sång


alcedo

Recommended Posts

Jag har lärt mig en hel del under alla dessa år. Kan spela gitarr hyfsat och få till bra melodier, harmonier, arr och sound i Cubase. Men. Den feedback jag får är alltid - det saknas sång. Mina låtar är tydligen som gjorda för sånginsatser. Och jag vill inte, tror inte jag kan, tror (vet) bara att det skulle förstöra. Mina fåtaliga försök visar det. De blir inte bra. Jag kan hålla ton, men det är för pipigt och tunt. Hur får man bättre sångteknik? Träna - visst, men jag tycker ju inte om att sjunga för det låter inte bra. Men egentligen skulle jag ju vilja försöka men nåt hindrar mig. Kanske självkritik. Kanske är sången för personlig. Instrument är längre ifrån på nåt sätt. Kritik mot gitarrspel osv är lättare att ta. Jag behöver hjälp! Har någon nåt tips? Psykolog?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Prova med några sånglektioner för en sångpedagog. Det kan göra stor skillnad, du får lära dig att göra mesta möjliga av det instrument du har.

Är det för dåligt så får du reda på det. Hittar du rätt med den hjälp du får så är det ju desto roligare.

Och som sagt, Dylan låter för jävligt, och han har ju blivit stor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar nog snarare om att hitta sitt eget sound. Om du nu är pipig så lär dig att utnyttja det till din fördel.

Alla är födda med olika förutsättningar. Skriv texter och melodier som passar sin röst och testa dig fram...

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med hewhisper. Våga ta i. Sång är 20% teknik och 80% självförtroende.

Pular man själv har man ju stora möjligheter att öva sig utan att andra hör på.

Tror inte på sånglektioner när man är nybörjare då man lätt lägger fokus på fel saker och överkompenserar. Man tänker för mycket på hur man gör och överdriver stöd och tänker för mycket ansattsrör och epiglottis etc.

Det viktiga är att komma över den där tröskeln att sjunga för svagt och för avspänt. Ett läge som C Sadolin kallar för Neutral. Ungefär som man gör i skolan eller i en kör. Jag säger inte att det är fel att sjunga i detta läge men det är paradoxalt nog lättast att skada rösten här för att man oftast använder för mycket luft och försöker man då att sjunga starkare på detta vis kommer man att bli hes.

Börja med att skrika istället. Försök sedan att göra skrikandet sångbart.

När man börjar vänja sig känns det inte lika genant längre. Det ska kännas som att man använder ganska mycket kraft och att midjan expanderar snarare på sidorna och ryggen än magen. tar man i rätt så ska även musklerna i svanken rättas ut något.

Mycket muskelarbete här men försök att hålla läppar och käke så avslappnade som möjligt. Ha en känsla av att svalget känns öppet.

Sen är det bara att köra på. Det viktiga är dock att inte tänka för mycket på dom här sakerna först. För full hals bara och glöm aldrig att ingenting får göra ont eller kännas obehagligt för då gör man fel. Annars är riskerna ganska små om man skriker för att hitta sin sång. Tillskildnad om man försöker pressa sin söndagsskoleröst.

När man sedan har kommit en bit på vägen kan man gärna ta lektioner men tänk på att många så kallade sångpedagoger lär ut direkta felaktigheter eller bara tar sin avstamp i den klassiska västerlänska sången.

Kan dock som många andra här på forumet rekommendera Catherin Sadolins metoder då det bygger på en gedigen kartläggning av hur människor sjunger som klarar av det timme efter timme år efter år utan problem.

Oavset grenre eller kultur.

Börja inte för snabbt med tekniken dock.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

leta efter musik som har den tonen som din röst har den känslan o börja där.

själv har jag skrikigt i 10 år innan jag kännde att jag kunde kalla mig en nått såndandär sångare.

tror att tyrmen är viktig för de flesta som har hyfsad rytmkänsla kommer unedan med mycket skavanker typ dyllan hellström...sedan finns ju de som inte har rytm helle typ ejlert pilarm MEN NÄSTAN SJUKLIG övertygelse att det funkar. Att våga är nog det viktigaste o inte försöka passa in i mallar o "skoltänkande" uttrycket ränknas inte vad regelboken säger.

Vore roligt om du lade upp lite exempel på¨din röst här så kan man säga lite mer....Våga... så slipper du tveka..

// ynot...tony

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med hewhisper. Våga ta i. Sång är 20% teknik och 80% självförtroende.

Håller med om mycket vad du säger, men inte 20/80 😛

Självklart handlar det om självförtroende, som med så mycket annat. Men inte att förglömma är känslan man känner inför musiken. Bara för att man har ett bra självförtroende så betyder inte det att man kan sjunga (vilket jag förstår att du inte menar). Man har en fördel: Ja, men det handlar ju om så mycket mer...

Framför att tror jag det handlar om att vara lyhörd (inför sig själv) och anpassa sin röst efter de förutsättningar man har. Och som tidigare, sagt, våga pröva nya vägar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Brinner man för det man vill ha sagt i en låt funkar det utan en enda ton rätt. Ett tag var det en skådis och nån advokat om dan som skulle ge ut sin egen skiva, det ena sömnpillret efter det andra. Men det fanns en och annan pärla. Sven Wollter gjorde en oslagbar version av Leonard Cohens Take this waltz. Liksom väste fram orden och det lät snett, falsk och hur himla fel som helst men så j-a BRA! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med hewhisper. Våga ta i. Sång är 20% teknik och 80% självförtroende.

Pular man själv har man ju stora möjligheter att öva sig utan att andra hör på.

Tror inte på sånglektioner när man är nybörjare då man lätt lägger fokus på fel saker och överkompenserar. Man tänker för mycket på hur man gör och överdriver stöd och tänker för mycket ansattsrör och epiglottis etc.

Det viktiga är att komma över den där tröskeln att sjunga för svagt och för avspänt. Ett läge som C Sadolin kallar för Neutral. Ungefär som man gör i skolan eller i en kör. Jag säger inte att det är fel att sjunga i detta läge men det är paradoxalt nog lättast att skada rösten här för att man oftast använder för mycket luft och försöker man då att sjunga starkare på detta vis kommer man att bli hes.

Börja med att skrika istället. Försök sedan att göra skrikandet sångbart.

När man börjar vänja sig känns det inte lika genant längre. Det ska kännas som att man använder ganska mycket kraft och att midjan expanderar snarare på sidorna och ryggen än magen. tar man i rätt så ska även musklerna i svanken rättas ut något.

Mycket muskelarbete här men försök att hålla läppar och käke så avslappnade som möjligt. Ha en känsla av att svalget känns öppet.

Sen är det bara att köra på. Det viktiga är dock att inte tänka för mycket på dom här sakerna först. För full hals bara och glöm aldrig att ingenting får göra ont eller kännas obehagligt för då gör man fel. Annars är riskerna ganska små om man skriker för att hitta sin sång. Tillskildnad om man försöker pressa sin söndagsskoleröst.

När man sedan har kommit en bit på vägen kan man gärna ta lektioner men tänk på att många så kallade sångpedagoger lär ut direkta felaktigheter eller bara tar sin avstamp i den klassiska västerlänska sången.

Kan dock som många andra här på forumet rekommendera Catherin Sadolins metoder då det bygger på en gedigen kartläggning av hur människor sjunger som klarar av det timme efter timme år efter år utan problem.

Oavset grenre eller kultur.

Börja inte för snabbt med tekniken dock.

Tack! Handfasta tips. Nu ska jag börja skrika i bilen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...