Jump to content
Annons

Trummisar hör på trummusik


Egghuvud

Recommended Posts

När jag var yngre och som mest höll på med trummor så var det mer eller mindre självklart att man lyssnade på band som hade framträdande trummisar.

Sedan började jag spela mer och mer gitarr och då blev det mycket gitarrmusik.

även om musiken i sig var olika till genre så kunde jag t ex gå från Police, för att Steward Copeland var så fruktansvärt bra. till hårdrock för att Ian paice var så bra...

Två funderingar. Stämmer detta verkligen?

Och om det gör det;

Vad lyssnar då t e x keyboardister på? Eller basister?

eller Reasonanvändare, Hyllar ni reasonmusiker?

Saxofonister är det till viss del saxofonmusik?

unrdar egget 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju lättare att förstå och uppskatta en persons insats på en låt om man själv spelar instrumentet. Man förstår hur han spelar, om det är svårt eller bara ett enkelt knep han använder för att det ska låta bra.

Därför nöjer man sig kanske inte som trummis med att lyssna på AC/DC eftersom det är så simpla trummor. Man vill ha något med mer utmaning så man kan utmana sig själv lite, se hur bra man är och hur mycket man hänger med.

Det är ju klart att man som trummis hellre lyssnar på låtar med en bra truminsats än låtar med väldigt enkla trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju klart att man som trummis hellre lyssnar på låtar med en bra truminsats än låtar med väldigt enkla trummor.

det finns ju ingenting i det där som är sant, vem bestämmer vad som är en BRA insats, jag känner t.ex en trummis som lätt föredrar nåt otajt som ramones frmför nån jävla studiotrummis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju klart att man som trummis hellre lyssnar på låtar med en bra truminsats än låtar med väldigt enkla trummor.

det finns ju ingenting i det där som är sant, vem bestämmer vad som är en BRA insats, jag känner t.ex en trummis som lätt föredrar nåt otajt som ramones frmför nån jävla studiotrummis.

Okej, mitt fel - det är klart att JAG som trummis hellre lyssnar på låtar med en bra truminsats än låtar med väldigt enkla trummor.

Jag gillar inte AC/DC. Längre. Kanske är det för de enkla trummorna? Jag gillar inte punk heller, längre. Kanske samma anledning där, vad vet jag. Men jag gillar bra trummor i alla fall och jag tycker inte att det är bra truminsatser i varken AC/DC eller punk (dumt att generalisera punk kanske, men den punken jag har lyssnat på).

Den som "bestämmer" vad som är en bra truminsats är ju den som lyssnar. Det är ju väldigt personligt och därför skiljer det ju sig. Om din kompis tycker det är bra truminsatser i punk så får ju han tycka det.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

håller med lite. som syntfjantare lyssnar jag ju givetvis extra hur ljud/programmeringar är gjorda. Som klaviaturspelare kan jag imponeras av robertwells och lyssna en stund på hans musik, inte för att den är bra, utan för att han spelar så bra.

Eftersom man är hobbymusiker tror jag att man förhåller sig annorlunda till musiken generellt, viss musik är bra för att den är bra gjorde helt enkelt.

Sen finns det musik som man bara öser på med oxo 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju klart att man som trummis hellre lyssnar på låtar med en bra truminsats än låtar med väldigt enkla trummor.

det finns ju ingenting i det där som är sant, vem bestämmer vad som är en BRA insats, jag känner t.ex en trummis som lätt föredrar nåt otajt som ramones frmför nån jävla studiotrummis.

Han kanske är grymt otajt själv.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det går att generalisera på detta viset, även om man som instrumentalist givetvis har ett extra kräset öra för sitt eget instrument.

Alla musiker jag känner och har känt, alla kategorier, lyssnar mer än gärna på helt andra saker likaväl som ag själv gör/alltid har gjort!

🥰

Kanske det men det är roligare att generalisera 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog väldigt individuellt vad man lyssnar på, men det är klart, att jag som är basist alltid har tyckt att det är kul att lyssna på Level42, Chic och andra med extremt duktiga basister - men det har känts meningslöst att lyssna på sådant där det bara spelas för att visa hur duktig man är, i låt efter låt efter låt... Är basen inte integrerad i musiken och utgör musikens stomme, så blir det inte alls kul att lyssna på - utan det är då roligare med en tajt basist som spelar precis rätt, än att ha en som alltid flippar ut i stil med extremt wailande i leadsång o likn.

Jag har dock aldrig riktat in mig på att lyssna mer på de band som har duktiga basister, bara för att de har duktiga basister, utan mina preferenser är en bra helhet där allt smälter samman precis rätt - och kanske främst fina melodier och sånginsatser.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog väldigt individuellt vad man lyssnar på, men det är klart, att jag som är basist alltid har tyckt att det är kul att lyssna på Level42, Chic och andra med extremt duktiga basister - men det har känts meningslöst att lyssna på sådant där det bara spelas för att visa hur duktig man är, i låt efter låt efter låt... Är basen inte integrerad i musiken och utgör musikens stomme, så blir det inte alls kul att lyssna på - utan det är då roligare med en tajt basist som spelar precis rätt, än att ha en som alltid flippar ut i stil med extremt wailande i leadsång o likn.

...)

Som typ psykosjazz? Bird och liknande. Snyggt spelat men konstiga låtar... (hukar lite) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det är ju klart att man som trummis hellre lyssnar på låtar med en bra truminsats än låtar med väldigt enkla trummor.

det finns ju ingenting i det där som är sant, vem bestämmer vad som är en BRA insats, jag känner t.ex en trummis som lätt föredrar nåt otajt som ramones frmför nån jävla studiotrummis.

Har du nån aning VARFÖR han som trummis föredrar att lyssna på nåt otajt?

Är det just det otajta han föredrar, eller är det nåt annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som andra sagt, både ja och nej. Jag väljer i första hand musik som på något sätt ger mej en positiv upplevelse, vilket kan innehålla allt från superkomplicerade grejer, till charmig tafflighet. Samtidigt kan jag t ex gilla att då och då se en überskicklig jazzpianist, mest för att det är inspirerande att se vad nån annan kan göra av samma hantverk... väldigt sällan för att jag absolut vill höra musiken det blir av det. Dvs jag ser det inte som en musikalisk upplevelse så mycket som en "lektion", ett sätt att lära sig olika nya tekniker på. Det kan givetvis också vara underhållande att se någon som utför något svårt på ett skickligt sätt, precis som en jonglör eller lindansare eller liknande.

Men samma sak gäller nog även annat än instrument, t ex produktion, arr och låtskrivande. Dvs jag kan bli inspirerad av hur någon annan löser olika sånna problem, oavsett om jag tilltalas av musiken eller inte. Man får idéer som man samlar på sig... lyssnandet blir alltså mer en slags research än själslig förströelse i dessa fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju klart att man som trummis hellre lyssnar på låtar med en bra truminsats än låtar med väldigt enkla trummor.

det finns ju ingenting i det där som är sant, vem bestämmer vad som är en BRA insats, jag känner t.ex en trummis som lätt föredrar nåt otajt som ramones frmför nån jävla studiotrummis.

Har du nån aning VARFÖR han som trummis föredrar att lyssna på nåt otajt?

Är det just det otajta han föredrar, eller är det nåt annat?

för att det är äkta?! och det är inte ofta ärlig äkta musik och "intruktionsvideomusiker" går hand i hand, men lyssnar du uteslutande på musik för att det är TAJT och SLICKT, så vill jag nog inte prata med dej, det är oftast som att köra kuken i en mixer att försöka förstå då

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju klart att man som trummis hellre lyssnar på låtar med en bra truminsats än låtar med väldigt enkla trummor.

det finns ju ingenting i det där som är sant, vem bestämmer vad som är en BRA insats, jag känner t.ex en trummis som lätt föredrar nåt otajt som ramones frmför nån jävla studiotrummis.

Har du nån aning VARFÖR han som trummis föredrar att lyssna på nåt otajt?

Är det just det otajta han föredrar, eller är det nåt annat?

för att det är äkta?! och det är inte ofta ärlig äkta musik och "intruktionsvideomusiker" går hand i hand, men lyssnar du uteslutande på musik för att det är TAJT och SLICKT, så vill jag nog inte prata med dej, det är oftast som att köra kuken i en mixer att försöka förstå då

Presumtivt onödigt påhopp.

För det första tror jag MrPhil ställde en uppriktig undrande fråga och för det andra finns det inget som säger att otajt = äkta.

Det finns mängder av band som spelar otajt, sjunger surt etc och är inget annat än skitdåliga. varken äkta eller uttrycksfulla, bara skitdåliga.

Jag håller dock med om att singlestring gitarrister, örebrotalangen-trummisar och hitech funkbassister är astråkiga men jag tänker inte skriva under på att sådana musiker på något sätt är oäkta.

Då är det isåfall mer oäkta med musiker som skiter i vilket. sådana som får ur sig några otajta sura toner för "konstens skull".

[edit: tillbaks till ämnet]

Jag håller med om att det är en intressant fråga. Jag tror nog att vi musiker/musikanter överlag har en lite besserwisserinställning till musik..

inte bara till de insatser vi hör på våra egna instrument utan även till trummorna, basljudet, mixen, introt, reverbet...

Själv har jag väldigt svårt för musik utan bra sång.

Sången anger ju melodin för låten, det är den som visar hur låten "låter" och utan sång=inget att nynna till.

Instrumentalmusik bryr jag mig inte det minsta om och growlande till musik är inget annat än growlande - till - musik.

Sen är det ju för jäkla kul att lyssna på Stings basspel och Mick Tuckers trumsväng! 🙂

Redigerat av basshole
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul fråga. Eftersomjag egentligen inte spelade något instrument när det väl var dags så fick det bli orgel. Och visst lyssnade jag väl extra noga på organister då. Det var ju rätt stort på sjuttiotalet- Sen dess har ju gitarristjävlarna tagit all uppmärksamhet. Så då får man borra ner sig i bergrunden och skjuta skarpt med sina syntar.

Lyssnar dock aldrig på syntmusik. (OK Lite Tangerine Dream räknas väl inte)

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det är ju klart att man som trummis hellre lyssnar på låtar med en bra truminsats än låtar med väldigt enkla trummor.

det finns ju ingenting i det där som är sant, vem bestämmer vad som är en BRA insats, jag känner t.ex en trummis som lätt föredrar nåt otajt som ramones frmför nån jävla studiotrummis.

Har du nån aning VARFÖR han som trummis föredrar att lyssna på nåt otajt?

Är det just det otajta han föredrar, eller är det nåt annat?

för att det är äkta?! och det är inte ofta ärlig äkta musik och "intruktionsvideomusiker" går hand i hand, men lyssnar du uteslutande på musik för att det är TAJT och SLICKT, så vill jag nog inte prata med dej, det är oftast som att köra kuken i en mixer att försöka förstå då

Så, enl ditt resonemang, ju otajtare, desto mer äkta? 🙂

Du har kanske missat att vad som är 'äkta, ärlig musik' varierar beroende på vem som lyssnar. Det kanske har mer med dig som lyssnare att inte kunna ta in mer spelmässigt kvalitativt än slammerpunk?

Och att du skulle vara nåt eftertraktat att prata med tror jag du grovt överskattar.

Akta kuken förresten! Konstig vana du har... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju klart att man som trummis hellre lyssnar på låtar med en bra truminsats än låtar med väldigt enkla trummor.

det finns ju ingenting i det där som är sant, vem bestämmer vad som är en BRA insats, jag känner t.ex en trummis som lätt föredrar nåt otajt som ramones frmför nån jävla studiotrummis.

Har du nån aning VARFÖR han som trummis föredrar att lyssna på nåt otajt?

Är det just det otajta han föredrar, eller är det nåt annat?

för att det är äkta?! och det är inte ofta ärlig äkta musik och "intruktionsvideomusiker" går hand i hand, men lyssnar du uteslutande på musik för att det är TAJT och SLICKT, så vill jag nog inte prata med dej, det är oftast som att köra kuken i en mixer att försöka förstå då

Så, enl ditt resonemang, ju otajtare, desto mer äkta? 🙂

Du har kanske missat att vad som är 'äkta, ärlig musik' varierar beroende på vem som lyssnar. Det kanske har mer med dig som lyssnare att inte kunna ta in mer spelmässigt kvalitativt än slammerpunk?

Och att du skulle vara nåt eftertraktat att prata med tror jag du grovt överskattar.

Akta kuken förresten! Konstig vana du har... 🙂

Läste faktiskt en jäkligt rolig artikel om trummisar i en gammal MusikerMagasinet.

De mätte olika trummisar med och utan klick, och ett par va faktiskt tightare utan klick!

(har iof inte att göra med diskussionen men kul anekdot)

Utmaningen för all oss som inte har tillgång till riktiga trummor är ju att få det att kännas äkta; det ligger nog mer i samplingsdynamik och hur man programmerar (olika velocity etc) än att det ska vara "otight"

Det otighta hos en riktig trummis är ju knappt mätbart, (jojo, klart det går men...) och det rör sig om ytterst små variationer.

Sen tycker jag nog att det är skitbra sväng även med erkänt supertighta musiker... eller när gitarr, bas och trummor i metallicas "one" smäller ut genom högtalaren så samspelt att det låter kvantiserat!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar man bara på sitt 'eget' instrument så man rätt lost och borde syssla med annat än musik. Jag är gitarrist men alltid haft en förkärlek för rytmik. Visst njuter jag av ett bra gitarrsolo men det kan lika gärna vara ett annat instrument. Går jag på Fasching och lyssnar på ett sunkigt gäng så kan kvällen vara räddad ändå om det är en riktigt bra trummis.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen tycker jag nog att det är skitbra sväng även med erkänt supertighta musiker... eller när gitarr, bas och trummor i metallicas "one" smäller ut genom högtalaren så samspelt att det låter kvantiserat!!!

Sväng har ingenting alls med otajthet att göra. Otajthet är oplanerat och orsakas av musiker som helt enkelt inte kan bättre. Sväng skapas av den musikaliska helheten och är i högsta grad planerat - och beroende på HUR svänget skapas, så kan just tajtheten vara en helt nödvändig ingrediens för att det ska kunna svänga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen tycker jag nog att det är skitbra sväng även med erkänt supertighta musiker... eller när gitarr, bas och trummor i metallicas "one" smäller ut genom högtalaren så samspelt att det låter kvantiserat!!!

Sväng har ingenting alls med otajthet att göra. Otajthet är oplanerat och orsakas av musiker som helt enkelt inte kan bättre. Sväng skapas av den musikaliska helheten och är i högsta grad planerat - och beroende på HUR svänget skapas, så kan just tajtheten vara en helt nödvändig ingrediens för att det ska kunna svänga.

Ja...det var nog precis det jag sa.....i o m att någon tidiage påpekat att det inte svängde med "instruktionsfilmsmuiker"

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen tycker jag nog att det är skitbra sväng även med erkänt supertighta musiker... eller när gitarr, bas och trummor i metallicas "one" smäller ut genom högtalaren så samspelt att det låter kvantiserat!!!

Sväng har ingenting alls med otajthet att göra. Otajthet är oplanerat och orsakas av musiker som helt enkelt inte kan bättre. Sväng skapas av den musikaliska helheten och är i högsta grad planerat - och beroende på HUR svänget skapas, så kan just tajtheten vara en helt nödvändig ingrediens för att det ska kunna svänga.

Ja...det var nog precis det jag sa.....i o m att någon tidiage påpekat att det inte svängde med "instruktionsfilmsmuiker"

🙂

Mitt svar var ingen kritik mot ditt - snarare tvärtom, en bekräftelse på att jag tycker precis likadant. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen tycker jag nog att det är skitbra sväng även med erkänt supertighta musiker... eller när gitarr, bas och trummor i metallicas "one" smäller ut genom högtalaren så samspelt att det låter kvantiserat!!!

Sväng har ingenting alls med otajthet att göra. Otajthet är oplanerat och orsakas av musiker som helt enkelt inte kan bättre. Sväng skapas av den musikaliska helheten och är i högsta grad planerat - och beroende på HUR svänget skapas, så kan just tajtheten vara en helt nödvändig ingrediens för att det ska kunna svänga.

Ja...det var nog precis det jag sa.....i o m att någon tidiage påpekat att det inte svängde med "instruktionsfilmsmuiker"

😕

Mitt svar var ingen kritik mot ditt - snarare tvärtom, en bekräftelse på att jag tycker precis likadant. 🙂

heh, ok 🙂 sovit lite och funderade vad som sklijde från mitt svar 😄

sorry!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju klart att man som trummis hellre lyssnar på låtar med en bra truminsats än låtar med väldigt enkla trummor.

det finns ju ingenting i det där som är sant, vem bestämmer vad som är en BRA insats, jag känner t.ex en trummis som lätt föredrar nåt otajt som ramones frmför nån jävla studiotrummis.

Har du nån aning VARFÖR han som trummis föredrar att lyssna på nåt otajt?

Är det just det otajta han föredrar, eller är det nåt annat?

för att det är äkta?! och det är inte ofta ärlig äkta musik och "intruktionsvideomusiker" går hand i hand, men lyssnar du uteslutande på musik för att det är TAJT och SLICKT, så vill jag nog inte prata med dej, det är oftast som att köra kuken i en mixer att försöka förstå då

Presumtivt onödigt påhopp.

Det var kanske mitt fel. Jag var nog onödigt spydig. där med mina otajtskommentarer. ledsen för det.

Ón topic så är jag nog böjd att hålla med er. Det är kul med bra instrumentalister, men musiken måste också vara bra. kanske et mognadstecken?

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är trummis och lyssnar mest på hiphop och folkrock (M Ward och Woven hand och liknande) just nu, och där kan inte trummorna beskyllas för att utgöra någon stor del av musiken. Men jag gillar det ändå. 😕

För övrigt kan jag uppskatta "otajta" trummisar såväl som supertajta fusion/västkust/speedmetal-trummisar, jag har aldrig förstått mig på det här med att människor jämt ska välja en sida och hålla sig där...

Redigerat av surikatmamma
Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt kan jag uppskatta "otajta" trummisar såväl som supertajta fusion/västkust/speedmetal-trummisar, jag har aldrig förstått mig på det här med att människor jämt ska välja en sida och hålla sig där...

Så bra, så bra. Precis min mening. Varför välja!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck så mycket märkligt det finns........

Ac/Dc's styrka är ju bland annat det enkla arret. Enkla trummor och Bas/Gitarr-riff som svänger ordentligt. Samma sak med ZZ-Top. Relativ enkel musik fast spelad med skicklighet så att det svänger.

Punkmusik skall inte "svänga". Punkmusik skall förmedla energi. "Äkta" Punk gör just detta även med en trummaskin.

Jag har hittentills aldrig hört nåt som är otajt som är bra. Möjligtvis lite charmigt av okunnighet men aldrig bra.

/ Mikke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...