Jump to content
Annons

Hammerfall remixen/tävlingen


KillwithSkill

Recommended Posts

förresten vad ska man skicka det? fattade inte det?

Skickar du en hård cd?

Skicka till Studio/IDG

redaktionen

Karlbergsvägen 77-81

10678 Stockholm.

Märk gärna kuvertet med HammerFallremix

Du kan också skicka filer, förslagsvis i mp3-format över nätet

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 167
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Fredrikmo, jag vet inte om jag håller med dig om alla dina åsikter om materialet. Roligt att du tyckte det lät lika bra som det borde, men jag tror inte att man är överkänslig om man har lite synpunkter på soundet! Du kan inte säga att bas och gitarrer lät som de borde. Den så kallade rördisten på sången känns ju lite som en underlig bortförklaring när man helt enkelt inte kunnat hålla nivåerna ordentligt. Disten på sången på något eller några ställen är inte välljudande i mina öron. Om man pushar preampen för att få krämig dist så får man tydligen inte göra det med den de hade när de spelade in sången, vilken det nu var, för det kändes hårt och omusikaliskt.

Fast samtidigt, vill jag återigen poängtera, jag har inga problem med det! Jag tycker det var en fullkomligt lysnade idé och jag har haft väldigt roligt med spåren!

Sedan får man ju säga vad man vill om vad en kreativ mix kan göra, men jag kan ju inte påstå att jag tycker mixen av den riktiga låten låter särskilt bra. Jag säger inte att jag hade gjort det bättre eller något sådant, jag menar bara att många delar av den är vad man på engelska ibland kallar "polished turd".

Rock on allihop! 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredrikmo, jag vet inte om jag håller med dig om alla dina åsikter om materialet.

Sedan får man ju säga vad man vill om vad en kreativ mix kan göra, KLIPP jag menar bara att många delar av den är vad man på engelska ibland kallar "polished turd".

Jag tror inte alls att du är överkänslig eller så. Dina reaktioner på soundet är säkert fullt legitima och dessutom har du kanske ett känsligare öra än jag och det är så fall en tillgång för dig; du har ju då ännu bättre förutsättningar att driva ljudbilden dit du vill.

Samtidigt: om du hör att det låter polished turd om den kommersiella slutmixen (att den är polerad håller jag med om och det är bra för kommersen!) är ju slutmixen också ett indicium på att originalmaterialet är bra för den typen av produkt och har således också potential att bli till en glassig produkt. Handen på hjärtat -- din reaktion på originalfilerna skvallrar, inbillar jag mig, att du blev förvånad när du hörde hur de lät. Det kan i så fall tyda på att den kommersiella mixen är producerad av en väldigt duktig producent. Som ljudmixare och producent kan man både hjälpa och stjälpa en inspelning. Hade jag mixat Britney Spears' Toxic hade den gått till soptippen direkt utan att passera förstaplatsen på listan. Däremot hade jag kunnat ge mer liv åt Midge Ures senaste radiospår än vad han själv klarade av.

Jag skulle i sammanhanget vilja vända på resonamanget och säga att ljudfilerna är i det närmaste perfekta för om de inte hade haft de kantigheter du beskriver och som du kanske hör bättre än vad jag gör, hade en slickad slutmix blivit mer livlös. Den mesta DAW-rena musik är alldeles för matematiskt exakt utstyrd i alla parametrar för att ge illusionen av liv. Ta nya DAW-plattor som Victoria Beckhams nya eller, ja just det, nya Midge Ure som han spelade in med sin nya hemma-DAW. För att få sådant material att låta livfullt måste man, anser jag, först ge originalspåren de typer av kantigheter som följer med "the touch of flesh of man", innan man kan slutmastra produkten till en engagerande låt.

Kanske jag spelar över lite i mina kommentarer på dina kommentarer. I vilket fall skulle jag gärna vilja höra vad dina öron kan leda till för slutresultat med låten. Precis som "surikatmamma" säkert kan göra bättre grejer bara med Garageband än jag med mitt rätt flashiga Nuendo med gräddiga pluggar kan göra, kan dina åsikter och insikter säkert skicka originalfilerna till nya höjder; exempelvis: om man inte polerar det utan "spelar" på kantigheten kan låten till exempel bli mer hotfull och mörk.

Skulle vara bra om IDG kan fixa temporära rättigheter till strömmad uppspelning via forum.studio 🙂

Ändrat: ett meningsbyggnadsfel 😠

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

det som var mest synd var att den inspelade gitarren var sjukt distad, speciellt eftersom det var nödvändiga dubbar och itne bara spår man kunde slänga, men man hör ju tydligt på originalet att dom har slängt på lika mycket dist i reampen för att balansera det och det låter enligt mej bajs haha. det är ju helt omöjligt att göra sig av med bieffekter av för mycket dist.

Link to comment
Dela på andra sajter

det som var mest synd var att den inspelade gitarren var sjukt distad, ....

Ja, jag lyckades inte få till något bra gitarrljud. Klart är det lättare att ta odistade spår och dosera disten själv och blanda efter behov. Fast i mitt fall hänger det nog på ovana. Ofta är det liknande problem med ljuden i många softsyntar, både presets (RPB, tex) och samplade (Atmosphere, ReFX Nexus). De är så hårt processade att de låter färdiga i sig själva när de spelas ensamma men i sådana fall är det ofta så svårt att få de tjusiga ljuden att passa in i ens egen produktion, att man efter mycket prövande får återgå till mindre komplexa syntljud och konstruera in dem i den egna ljudbilden. Så har man suttit och blivit en smula förförd av de tjusiga ljuden men egentligen mest förlorat arbetstid genom att gå "senvägar". 😠

Beträffande gitarrljudet på just de här filerna är man rätt behjälpt av att själv spela in några spår med en odistad gitarr. Jag började att göra det men fick sluta på grund av att det var mycket tidsödande för mig som är ovan att göra sådant, då jag hade ett litet jobb med en annan mix att slutföra. Jag märkte dock att tar man sig bara tid, kan man blanda en egen ren elgitarr med HammerFallgitarrerna och modellera utifrån det, särskilt om man använder nå't som RockAmp legends eller GuitarRig. En genväg som jag kom på för sent var att man kan ta Virtual Guitarist till hjälp (inte på solopartiet, så klart) och snabbt lägga några "renljudande" ackord ur främst fissmolltonarten. Det kan vara ett tips till dem som inte är färdiga med sina mixar, särskilt om ni inte spelar gitarr själva. Då kan ni bara lyssna ut lämpliga ackord, bounca dem som separata ljudfilsekvenser och skyffla runt dem längs spåren. Lite klipp och klistra. Har ni warpat originalljudfilerna behöver ni inte bekymra er om tempot heller, så länge ni har det inställd på 182,12 BPM (ja, om ni inte väljer att göra en långsammare eller snabbare variant genom tidssträckning/komprimering, förstås! 🙂 ). Jag kanske ska göra en ny gitarrmix om några veckor, bara för egen del. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag blev sjukt missnöjd med spåren..

'först: studios staff sa i artikeln att spåren är helt oprocesserade, men vad gör då den dunderkraftiga gaten på nästan alla spår??

två: allt är läskigt dåligt inspelat.. sången distar typ hela tiden, trummorna har ingen som helst karaktär... allt låter verkligen bajs.. 😠

näe, jag får ta o rexa upp allt o göra om alla ljud.. 🙂

Tja

Det är jag som har skrivit infon om materialet som finns med i zip filen. Det är också jag som har sammanställt detta i en Pro Tools session från originalet som var över 100 spår. Om man öppnar upp detta i Pro Tools så är det bara att titta på transportbaren där det står 182BPM och låten är inspelad med klick, och alla filer ligger mot en takt i grid så ni som inte kör Pro Tools bör köra 182 BPM. Att alla filer inte är 182 vid mätningar betyder naturligtvis att man inte alltid är helt tight. Det finns ju inga sequencerprylar i HammerFalls låtar så det är ju bara människor som har spelat in alla spår i låten.

När det gäller "oprocessat" så är filerna som de var i originalsessionen, och de gatar som kan höras är gjorda hårdvarumässigt innan signalen kom in i Pro Tools. Inga filer har processats alls. Disten på sången är medveten och är "rör-dist". Tänk på att det är detta material som använts på den riktiga plattan, kolla upp hur den låter där då det är en rätt kul jämförelse och ett tydligt tecken på hur mycket mankan göra bid mixningen.

I originalsessionen var det dock mängder med pluggar och bussar mm, men då allt är bortplockat så blir det helt från noll. Jag gjorde 32 tracks för att tex en Pro Tools LE användare utan Music Production Toolkit skulle kunna köra hela sessionen.

Mvh,

Micke Bohlin, Digidesign

Hej!

Efter att ha suttit och pulat med mixen i ett par dagar nu tänker jag skicka in den på Måndag, har dock ännu inte fått svar från Olsberg vart man skall skicka den, kunde ju vara bra att få reda på så att den kommer i rätta händer...

(ang. orginalfilerna så är dom rätt hårt komprimerade/gateprocessade samt t.o.m. en del spår rätt jädra kasst gjorda från början faktiskt, men jag har fixat det såklart..):-)

Jag vill fråga dig/er om hur detta kommer att gå till, när kommer Hammerfall bli inkopplade i lyssningsskedet, vidarebefordrar ni allas bidrag på en gång till dom eller lyssnar ni/dom på redaktionen själva först osv???

Finns det någonstans där man kan höra orginalmixen från skivan, vore kul att jämföra!

mvh-Kristian

Link to comment
Dela på andra sajter

jag blev sjukt missnöjd med spåren..

'först: studios staff sa i artikeln att spåren är helt oprocesserade, men vad gör då den dunderkraftiga gaten på nästan alla spår??

två: allt är läskigt dåligt inspelat.. sången distar typ hela tiden, trummorna har ingen som helst karaktär... allt låter verkligen bajs.. 😠

näe, jag får ta o rexa upp allt o göra om alla ljud.. 🙂

Tja

Det är jag som har skrivit infon om materialet som finns med i zip filen. Det är också jag som har sammanställt detta i en Pro Tools session från originalet som var över 100 spår. Om man öppnar upp detta i Pro Tools så är det bara att titta på transportbaren där det står 182BPM och låten är inspelad med klick, och alla filer ligger mot en takt i grid så ni som inte kör Pro Tools bör köra 182 BPM. Att alla filer inte är 182 vid mätningar betyder naturligtvis att man inte alltid är helt tight. Det finns ju inga sequencerprylar i HammerFalls låtar så det är ju bara människor som har spelat in alla spår i låten.

När det gäller "oprocessat" så är filerna som de var i originalsessionen, och de gatar som kan höras är gjorda hårdvarumässigt innan signalen kom in i Pro Tools. Inga filer har processats alls. Disten på sången är medveten och är "rör-dist". Tänk på att det är detta material som använts på den riktiga plattan, kolla upp hur den låter där då det är en rätt kul jämförelse och ett tydligt tecken på hur mycket mankan göra bid mixningen.

I originalsessionen var det dock mängder med pluggar och bussar mm, men då allt är bortplockat så blir det helt från noll. Jag gjorde 32 tracks för att tex en Pro Tools LE användare utan Music Production Toolkit skulle kunna köra hela sessionen.

Mvh,

Micke Bohlin, Digidesign

tjena!

har inga problem med tempot, det funkar galant.. och som sixties räknat ut detaljerat, funakr väldigt bra.. 🙂

som du säger är det processerat och inte som artikeln beskriver det!! och därför tycker jag att artikelförfattaren gjort bort sig ganska ordentligt.. ingen skitkastning, men om det står oprocesserat och det är gejtar o rördist så bör det ju knappast stå som det gör!! 🙂

exempelvis bör det ju stå "inspelningsteknikern/de som spelat in har innan de skickat in det i Pro Tools haft på sjudundrande gejtar och allt distas genom "Roerbuurk 2000" och det inspelade materialet låter därför så!!"

är mer än missnöjd med att vi inte fått rena spår!!! faktiskt.. jag gillar personligen att använda pukspåren o plocka bort pukslagen för att få en effektkanal/trumkanal att mecka med!! visst det finns andra kanaler, men pukorna har oftast en klang som färgar trummorna på ett visst sätt!!!

och jo jag vet hur det låter vid den riktiga inspelningen.. den har gått på MTV ett par ggr.. 🙂 tycker personligen att det ltåer väldigt intetsägand, men det är inte vad det handlar om.. 🙂

jag tycker du har gjort ett bra jobb med lägnden på spår, och antalet spår för PT LE.. eftersom jag kör det själv var det absolut inga problem alls att starta upp filen!!! 🙂 tack så mkt!!

en sista grej:

vad var det egentligen remix-tävlingen gick ut på?? att mixa om eller göra en ny låt av det givna materialet? jag tycker det har varit väldigt luddigt i artikeln och många har helt enkelt mixat om den, och några har gjort danslåtar av den.. hurvarvadvarför?? vilket är egentligen det "rätta" för denna tävling!?

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du IDF, det lär vi aldrig få reda på såvida dom (vilka dom nu är) på studio talar klarspråk och bifogar den information som jag tror både du och jag om många andra saknar:

*syfte med tävlingen

*producent

*tekniker

*studio

*Olsbergs roll i sammanhanget

*Micke Bohlin´s roll i sammanhanget

osv...

Nu får ju var och en göra som dom vill och i alla fall jag har lagt manken till för att få fram en så sjuhelvetesjävlabra mix som bara möjligt är, vill ju självklart veta hur detta kommer att behandlas efteråt!

Hammerfall kanske kommer att inse hur pass mycket bättre en del utav våra remixar är än deras orginal (lyckades hitta den på google video i går kväll, hade ju också varit clever med orginallåten bifogad Micke...)

och vill ha den promotad igen och ut i etern etc, hur vet vi hur/om allt detta går till?

Sista frågan riktad till studio/Micke etc:

Om man bifogar ett brev tillhörande mixen med kommentarer, kommer det fram till Hammerfall då-i samband med att dom lyssnar, eller skall jag för säkerhets skull skicka det till dom personligen?

OBS-ovanstående fråga av stor vikt för mig personligen-OBS

Mvh-Kristian

Link to comment
Dela på andra sajter

*Micke Bohlin´s roll i sammanhanget

(lyckades hitta den på google video i går kväll, hade ju också varit clever med orginallåten bifogad Micke...)

Jag kan bara besvara vissa saker åt dig;

Min roll är att jag arbetar på Digidesign och således har varit med och initiera och planera denna tävling tillsammans med Studio. Jag är även god vän med bandet. Producenten heter Charlie Bauerfeind.

Naturligtvis får vi inte ge ut original låten i en download av upphovsrättsliga skäl.

Lycka till!

Mvh,

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

*Micke Bohlin´s roll i sammanhanget

(lyckades hitta den på google video i går kväll, hade ju också varit clever med orginallåten bifogad Micke...)

Jag kan bara besvara vissa saker åt dig;

Min roll är att jag arbetar på Digidesign och således har varit med och initiera och planera denna tävling tillsammans med Studio. Jag är även god vän med bandet. Producenten heter Charlie Bauerfeind.

Naturligtvis får vi inte ge ut original låten i en download av upphovsrättsliga skäl.

Lycka till!

Mvh,

Micke

OK, bra så man vet lite mer om bakgrunden, men det där jag frågade om bifogad information/brev kan väl ändå inte vara så svårt att svara på, om man däremot inte får ett svar på denna fråga kan man kanske börja ana ugglor i mossen...

Gäller även min fråga om hur allting kommer att gå till, vem som lyssnar inititalt respektive om/när Hammerfall får låtarna i sin hand, tycker även detta borde vara en enkel fråga att besvara för öppenhetens skull!

Tänk om det ramlar in 3000 bidrag, vad händer då, sållar ni först ut de ni tycker Hammerfall borde lyssna på etc etc?

(Hammerfall kan ju knappast ha tid/lust att plöja så många låtar nu när dom också letar ny basist...)

Allt ovanstående är ställt till er i största välmening och inte något annat, tycker det är ytterst relevant i sammanhanget om detta till slut kom fram nu!

mvh-Kristian

Link to comment
Dela på andra sajter

Tävlingen är inte lika "bra" när det lämnas ut så lite information... Hade det vart tillräckligt information om vad som ska göras hade jag utan tvekat börjat jobba med den, men nu känner jag att det finns ingen direkt uppgift bakom det, så det läggs nog på is!!

hade iofs vart skoj o vinna lite prylar, men känns ändå ganska onödigt..

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån som lyckats plutta ihop nåt? Eftersom jag saknar sequencer så lär jag testa och göra en ren remix.. Tar in rubbet som ett audiomontage i Wavelab.. Inga pålägg med syntar eller samplingar eller nåt.. Utan som det heter.. en ren remix.. 🙂 Skönt och kul att få alla spår så här.. Känns som jag sitter med en multikanalstape (en riktig analog tejp allstå) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl så jag tänker också, petade in det i Cubase SX och mixade det på mitt sätt!

(utan krusiduller men så som det skall låta, jämfört med orginalet som...)

En något märklig sak i beskrivningen om filerna; där står att volymnivåer är nollställda men panoreringsinställningar behållna...???...hur fanken behåller man panoreringsinställningar på monofiler, någon måste vara jävligt duktig i så fall för det har jag aldrig hört talas om???

(när jag tankade in filerna i Cubase så blev de som alltid vid detta förfarande i noll-läge och vill jag panorera så får jag göra det själv, hajjar någon...)

😄

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl så jag tänker också, petade in det i Cubase SX och mixade det på mitt sätt!

(utan krusiduller men så som det skall låta, jämfört med orginalet som...)

En något märklig sak i beskrivningen om filerna; där står att volymnivåer är nollställda men panoreringsinställningar behållna...???...hur fanken behåller man panoreringsinställningar på monofiler, någon måste vara jävligt duktig i så fall för det har jag aldrig hört talas om???

(när jag tankade in filerna i Cubase så blev de som alltid vid detta förfarande i noll-läge och vill jag panorera så får jag göra det själv, hajjar någon...)

😄

🙂

De syftade på den bifogade PTsessionen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nån som lyckats plutta ihop nåt? Eftersom jag saknar sequencer så lär jag testa och göra en ren remix.. Tar in rubbet som ett audiomontage i Wavelab.. Inga pålägg med syntar eller samplingar eller nåt.. Utan som det heter.. en ren remix.. 🙂 Skönt och kul att få alla spår så här.. Känns som jag sitter med en multikanalstape (en riktig analog tejp allstå) 😄

Jag började lite smått, fick till en rolig vers men insåg sen att jag tyvärr inte står ut med riddarmetal, så jag sket i det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen att jag tjatar, men var TUSAN ska jag skicka mitt bidrag? Till adressen Fredrikmo föreslog? Jag trodde man kunde ladda upp en fil också, eller syftade de på en bränt cdskiva med en mp3fil på? Måste ju skicka den imorgon!!

I tidningen står det bara att man ska gå till www.studio.se/hammerfall för mer information, men där står ju föga utöver vad som står i tidningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer inte åt sidan för filerna alls??

Ingen av era länkar funkar ju  😱

http://www.studio.se/laddaner/

"HTTP 404 Hittades inte"

huh?

Jag hade problemet tidigare, men sedan löste det sig av sig självt. Men pröva att PM:a Olsberg. 😱

Har haft ett flertal "msn polare" som har haft problem med filen, kan bero på storleken... Men olsberg borde ändå kolla över länken. Testar att skicka ett pm =)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när det är för sent att skicka in fler bidrag skulle vi ju kunna ha en tråd där vi kan ladda upp våra mixar och kommentera - se vad man kan förbättra och så. Då måste man ladda upp filerna på nåt annat ställe va? IDF erbjöd ju en plats där man kan ladda upp.

Nån som känner sig manad att starta en tråd, eller ska man göra det i det nya forumet?

Förresten, shit vad många det är som klagar på materialet, det är ju inte studio som har spelat in det, jag mer än nöjd med filerna.

Tänk på att låten inte spelades in för oss. Ljudteknikern spelade in på det sättet för att han hade en tanke bakom det, och hammerfall är säkert ett mardrömsband att jobba med eftersom de vill att det ska låta 80-tal, och det tycker jag personligen låter skit, och då måste ljudteknikern både tänka på att få det att låta bra, och att tillfredsställa bandet. Det kan vara en mardröm ibland.

Redigerat av Frank Zappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste gå emot strömmen och säga att jag tyckte ljudfilerna lät riktigt bra!

Kanske är folk här bortskämda med grundmaterialet de brukar mixa. Det jag mixar brukar vara inspelat i helt odämpade källare och lägenheter. I jämförelse med det, så mixade sig Hammerfall låten nästan av sig själv.

Detta var roligt och lärorikt! Kul att jämföra sitt resultat med mixen som finns på deras skiva. Hur mycket skiljer det mellan proffsstudion och min lägenhet i Surte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...