Jump to content
Annons

effekter från synten stannar ej kvar i cubase!


fender__

Recommended Posts

Har fått problem igen 😄 ... när jag spelar in midi från min keyboard med en viss effekt så försvinner det efter att jag sparat det och öppnat det igen, det blir piano ljud. och så är det med alla effekter, dom ändras till piano ljud, jag använde inga syntprogram från cubase utan direkt från keyboard till cubase.. men när jag spelar in trummer också mha keyboarden så stannar dom kvar.. men då använde jag med av lm-7 som fanns i cubase??? vad kan detta bero på, och hur gör jag så att effekterna från keyboarden stannar kvar efter att jag spelat in???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gissar att cubase ändrar midi out till något internt ljud på datorns

ljudkort.Kolla att det är rätt midi out valt i kanallisten(inte nåt Internal wave)

och rätt midi kanal.

Piano ligger väl på kanal 1 i General Midi.Det ljud du spelade kanske ligger på

nån annan kanal.

Redigerat av auto mode
Link to comment
Dela på andra sajter

Midi är bara information om hur du spelar, och ingen ljudinformation i sig. Så om du vill ha keyboardens ljud i Cubase och exempelvis exportera till en mp3:a när du är klar så får du för eller senare spela in ett audiospår från keyboarden.

När du skickar midi till en plugin, som lm-7, så är det ju lm-7 som spelar upp ljudet och lm-7 inställningarna sparas i Cubase projektet. Så det fungerar.

Om du inte behöver midi informationen, så spela in audio direkt istället. Om du trots allt vill ha midi datat, så döp midi spåret till någonting som gör att du lätt hittar rätt instrument på keyboarden när du spelar det spåret. Och spela in ett audiospår sen när du är klar.

Du kan också ställa in att du har ett General Midi instrument (GM) i Cubase och då styra vilket ljud som används av keyboarden direkt i Cubase. Detta kommer också sparas i projektet och då kommer Cubase använda rätt keyboard instrument. Men i slutändan måste du ändå få in audio som sagt för att göra en mixdown, samt att du kanske inte kommer åt alla dina keyboardljud om du kör General Midi.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag spelade in i audio innan men sen testade jag midi och det kändes bättre eftersom man kunde gå in och ändra direkt på anslaget och ändra på taktslagen osv, det är därför spelade in i midi! men skulle jag kunna spela in i midi först och sen spela in det inspelade från midi till audio ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp!

Kolla som auto mode skrev att du skickar ut midit till keyboarden (spelar keyboarden när du spelar upp låten i Cubase så är det rätt). Skapa sen ett audiospår precis som du gjorde tidigare. Muta alla spår utom midispåret i fråga. Aktivera audiospåret för inspelning. Och spela in.

Du behöver inte muta allt egentligen, det viktiga är att keyboarden endast spelar upp det du vill spela in.

<EDIT> Förtydligande </EDIT>

Redigerat av Jonte
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt 🙂 Aktivera audiospåret för inspelning precis som du gjorde tidigare. Och tryck på recordknappen för att starta inspelningen som vanligt. Då kommer Cubase skicka ut midi signalerna till keyboarden och ljudet spelas in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...