Jump to content
Annons

Puckel vid 10khz


MarAfrem

Recommended Posts

Läste det här på nån sajt och vill bara höra om det här stämmer:

"we live in a world where every budget microphone seams to have this enormous 10Khz bump. It seams that the more expensive a microphone gets, the less it is to have excessive brightness, thinness, or whatever you want to call it. "

I så fall vet jag vad problemet är med alla mina inspelningar. Det låter så vasst hela tiden.

Vad skulle vara det bästa, förutom att köpa en Neumann, för att få bort gnisslet. EQ eller nån form av de-esser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du måste inte köpa en Neuman för att undvika ett vasst ljud! Det finns massor av "billiga" alternativ. Oktava, Nevaton, Line Audio, Groove Tubes, Blue microphones , Violet , Langevin m.m

Det är möjligt att du skrev Neuman som symbol för kvalitet och bra ljud, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Häftigt fånig och urbota dum generalisering. Ta en titt på Neumann KM184, klicka på "Interactive view of diagram".

http://www.neumann.com/?lang=en&id=current...&cid=km180_data

Puckeln vid 10kHz ger inte gnissel utan snarare "luft". Gnissel ligger snarare vid 2 till 4 kHz. Prova med att använda EQ och antingen lägga till eller ta bort på din inspelning.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tog Neumann som exempel på dyr, lyxig mic ja

Kul att se puckeln i Neumann-diagrammet.

Kanske har jag en puckel vid 2-4k också. Kalle Kamel har två pucklar... :rolleyes:

...alldeles säkert vid 10k, det kommer fram mer och mer med kompressorer och limiter.

Många bra tips på billigare mickar, ska googla lite på dom.

Har en ADK a51 (storsäljaren 😉 )

Trodde att 'luften' låg ännu lite högre upp... jag tycker mer det låter som 's' vid 10k

Link to comment
Dela på andra sajter

- och som jag ständigt återkommer till, så kan du provlyssna på en hel del olika modeller (över 100st f.n. - och det växer till ite med ojämna mellanrum...) genom att hämta smakprov från min testsite. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...