Jump to content
Annons

spela piano med två händer?


outcast

Recommended Posts

Jag spelade piano som liten, har börjat nu igen. Har lärt mig moonlight sonata och fur elise m.m ganska enkelt. Grejen är att där spelar man ju ofta melodin med höger hand och nån slags accord med vänster (dåliga på de här grejerna med betekningar).. det är bara att nöta in så sitter det ganska lätt. Men NU tänkte jag börja på en låt där man spelar en slinga med vänster hand fram och tillbaka och spelar melodin med höger och det är så sjukt svårt så ja fattar inte hur det ska gå till! Hur ska man skillja på hjärnhalvorna så att det är möjligt? Hur lär man sig spela på detta vis? Känns helt hopplöst när jag sätter mig ner med det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag som fuskpianist brukar sätta mig och spela basslingan med vänstern tills den sitter, eftersom jag har mitt klaviatur bredvid datorn brukar jag låta vänstern gå medans jag surfar, sen när det mönstret sitter så är det bara att börja prova sig fram med melodin tills man hittar timingen, min första sådana tog kanske 3 dar att få till bra 🙂

en annan grej kan vara att prova använda vänster mer i vardagen, prova skriva lite, borsta tändern och allt sådant så hjärnan får jobba lite.

men övning ger smärtor ångest tristess illamående ibland cancer men tills slut färdighet! lycka till, och tänk på att det är faktiskt jätteroligt att öva oxå, och sen när du fått dina skills är det bara att imponera på fester 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver göra en klassisk inövning.

Här finns inga genvägar.

1. Öva högra handen till du är skittrött på det. Sen kör du lika länge till. Börja långsamt och se till att du använder samma fingersättning varje gång (om du inte har en färdig så får du bestämma dig för en som fungerar), öka sen takten tills du kan det som ett rinnande vatten.

2. Upprepa punkt 1 men med vänsterhanden.

3. Upprepa punkt 1 men med båda händerna.

Lycka till!

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt men sant... öva öva öva 😛

Men viktiga är att inte öva enbart teknik för sakens skull, utan njuta medan man lär sig. Jag tog lektioner hos lokala musikskolan när jag var liten och det var mycket klassiska stycken och läraren var hård. Jag tröttnade ganska snabbt, precis som de flesta.

Men jag upptäckte att allt annat än pianoläxor var kul att försöka spela. Så mina päron satsade hårt och betalade privatlektioner. Det var en helt annan värld, och verkligen det som fått lärt mig allt jag kan idag.

Skillnaden var att jag fick spela helt modena låtar, kul låtar, låtar med effekter och mycket på gehör. Resultatet är att jag inte kan några noter, men jag orkade fortsätta öva, för materialet var kul.

Se till att du gillar det du spelar! Då orkar man fortsätta!

För min del var att förstå hur ackord hänger ihop det viktiga... från det kan man lära sig nästan alla låtar... och bygga på sitt ackordförråd...

Link to comment
Dela på andra sajter

Träning/övning ger färdighet och det finns liksom inga genvägar här...att sitta bredvid datorn å lajja på nåt jädrans midiklav kan du glömma, här är det riktigt piano/flygel som gäller om du verkligen vill lära dig (på nytt) du har ju grunden nånstans eller hur?

Jag började spela piano för lärare (en av J.Brahms elevers elev...) vid 8 års ålder och fick efter ett par år börja med rätt svåra etyder för att klara just sådant som du nämner, tex "Lieder ohne worte" av F.Mendelsohn eller svårare preludier/nocturner/ballader av Chopin osv osv...jag höll på för samma lärare till jag var 16 och det är jag mkt glad för idag...lärde mig senare att lira pop/rock o jazz etc och har med denna bas ett tämligen obegränsat "språk" i mitt musicerande!

Carl Czerny/Krentzlin har bra böcker med sådana etyder, jävligt trist och jobbigt att sitta och nöta, ett aerobics pass för fingrar och händer, varje dag-länge, inget fusk, då når du förhoppningsvis dit du vill!

(du kanske är mer motiverad nu,som "vuxen" lägg lite krut på detta, eller fuska i resten av livet...) 😛

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla sköna svar! Det här var mitt första inlägg på detta forum, måste säga att jag varit på få forum där man fått så bra respons. Skönt!

Jag har övat vidare och det börjar faktiskt att sitta nu! Trodde aldrig.. men så tror jag iförsej nästan alltid när jag ska ge mig på något svårare än vad jag redan gjort innan..😉 En sak jag märkt också är att det är bra att ta pauser. Ibland måste hjärnan få vila sig lite. Sen kan det sitta dirket när man väl sätter sig igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Träning/övning ger färdighet och det finns liksom inga genvägar här...att sitta bredvid datorn å lajja på nåt jädrans midiklav kan du glömma, här är det riktigt piano/flygel som gäller om du verkligen vill lära dig (på nytt) du har ju grunden nånstans eller hur?

Så länge klaviaturet är viktat, spelar det väl ingen roll om det är midiklaviatur eller flygel/piano man övar på?

edit: rent koordinationsmässigt spelar nog inte ens viktningen roll...

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Joru Fidden, det gör det faktiskt, att få in en bra teknik med rätt anslag och fingerträning på ett midiklav är inte samma sak som att träna upp sig på ett riktigt instrument, dvs ett piano av bättre kvalitét eller en flygel!

Jag har sett/hört alldeles för många killar genom åren som tror att dom kan lira (hemtränade på midiklav etc) sätter man dom vid ett ett piano så faller det pladask och man tror att man har med förskolebarn att göra... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Joru Fidden, det gör det faktiskt, att få in en bra teknik med rätt anslag och fingerträning på ett midiklav är inte samma sak som att träna upp sig på ett riktigt instrument, dvs ett piano av bättre kvalitét eller en flygel!

Jag har sett/hört alldeles för många killar genom åren som tror att dom kan lira (hemtränade på midiklav etc) sätter man dom vid ett ett piano så faller det pladask och man tror att man har med förskolebarn att göra... 😆

Självklart måste man öva på riktigt instrument ibland, om man har som ambition att bli "pianist", för att öva upp anslag och sånt som du nämner, men inte måste väl övningen ske uteslutande på piano/flygel? Jag tror nog att man kan lägga sin huvudsakliga tid på midikeyboardet hemma, om man känner att det mest är koordinationen som brister, eller om man vill lära sig en låt, för att sen om man är lyckligt lottad och har tillgång till "äkta vara", sätta sig och spela där någon gång emellanåt.

(Nu tror jag att jag lyckades skriva historiens längsta mening. 😄 )

Men men, det är ju bara en liten teori. Själv blev jag aldrig någon vidare pianist, trots att vi hade ett piano och jag gick i musikskola många år. Däremot utvecklades jag ganska mycket då jag efter jag slutat, köpte ett keyboard och kunde sitta i lugn och ro och klinka utan att någon hörde.

Känner dock igen mig lite i det där att jag känner mig vilse när jag hamnar vid en flygel, men har alltid trott att det berott på min scenskräck och att jag egentligen inte vill att folk ska höra vad jag spelar just när jag spelar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett/hört alldeles för många killar genom åren som tror att dom kan lira (hemtränade på midiklav etc) sätter man dom vid ett ett piano så faller det pladask och man tror att man har med förskolebarn att göra... 😆

Kan vara sant, precis som det motsatta. Har hört många duktiga pianister som tror att de kan spela synt. Låter apa när dom sätter sig, och vad det för konstiga hjul man kan dra i där på vänsterkanten.... 😄

Nej, det här är två helt olika instrument, men man kommer nog trots allt ganska långt med ett viktat instrument om man har ett bra och spelbart pianosound bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla sköna svar! Det här var mitt första inlägg på detta forum, måste säga att jag varit på få forum där man fått så bra respons. Skönt!

Jag har övat vidare och det börjar faktiskt att sitta nu! Trodde aldrig.. men så tror jag iförsej nästan alltid när jag ska ge mig på något svårare än vad jag redan gjort innan..🙂 En sak jag märkt också är att det är bra att ta pauser. Ibland måste hjärnan få vila sig lite. Sen kan det sitta dirket när man väl sätter sig igen.

Alldeles riktigt, bättre att t ex öva en kvart per dag under en vecka istället för att nöta i två timmar under en dag. Så hinner hjärnan smälta och omkoordinera sig emellanåt, eller vad man ska säga...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller ännu bättre, öva ca 2-3 timmar vaje dag, så hinner man vila emellanåt! 🙂

Jomen kanske inte 2-3 timmar i sträck, det kan vara meningslöst. Nånstanns tar det nämligen stopp och man lär sig inte så mycket mer om man inte vilar händer och huvve ett tag... 😆

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror nog på vad man vill med sin träning, ibland är det helt enkelt fråga om disciplin och kanske inte så mycket lärande-i fallet med etyder/fingerövningar (vilket är aptrist men nyttigt) dock:

Om man redan är duktig/rutinerad och vill hålla formen, precis som en idrottsman, så måste man träna regelbundet, annars tappar man mycket, jag brukar sitta och leka i min träning, leka med orientaliska tongångar, jazztongångar, blues, whatever, och absolut mina gamla klassiska favoriter av Bach,Mozart och Chopin bla. jag improviserar i min gymnastik så fingrarna får sitt, och ibland slingrar det in sig några nya idéer, frön till låtar-och så fortsätter man och fortsätter tills det både rinner på med guds nåde och memoreras i någon fortfarande aktiv del av hjärnbarken!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag kan dela med mig av mina 3 käpphästar:(ej rangordning)

* Öva långsamt

* Öva korta avsnitt

* Ta bort nån stämma/hand/fot(om man är trummis). detta gäller nog inte i det här fallet eftersom svårigheten är just flerstämmigheten

DESSUTOM: Ha JÄRNKOLL på din fingersättning - dvs öva in en fingersättning som är bra och spela ALLTID samma fingersättning

Ovanstående(om man tillämpar det fullt ut) kan räcka hur långt som helst.

F.ö. Räkna inte med att lyckas på en gång, övningsMÄNGDEN är extremt avgörande, TÅLAMOD och långsiktighet likaså

Tro mig - jag är pianomajje 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...