Jump to content
Annons

Frågan ha väl diskuteats tusen ggr


Chriskooh

Recommended Posts

Läser överallt nu mera att man sabbar dynamiken genom att tex blåsa på för mycket med en limiter på slutet. Så nu har jag varit lite försiktigare med detta. Och visst resultate blir att imagefilen inte ser ut som en spikrak korv. Men jag ha ju tappat en del i volym om man gämför med köpta spår vad göra? 😲

Redigerat av Chriskooh
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enkelt svar> vill du att dina laatar ska laata som koepta spaar, faar du gaa till en proffessionell masteringstekniker. saa enkelt aer det.

om man ska gaera det sjaelv saa faar man oeva och oeva paa det. goera 10 st olika med 10 st olika inst'llningar. koepa bra pluggar Waves etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Say what? Har dom "gjort" fel? Finns det rätt och fel hur man målar en tavla? Nä, och det finns inget rätt och fel hur man mastrar en skiva.

Om en ljudtekniker mastrar en skiva till fulla nivåer utan någon som helst dynamik är för att skivbolaget vill ha en radiovänlig produktion.

Så man har knappast "mastrat skivan fel", man har bara gjort exakt det som är beställt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Say what? Har dom "gjort" fel? Finns det rätt och fel hur man målar en tavla? Nä, och det finns inget rätt och fel hur man mastrar en skiva.

Om en ljudtekniker mastrar en skiva till fulla nivåer utan någon som helst dynamik är för att skivbolaget vill ha en radiovänlig produktion.

Så man har knappast "mastrat skivan fel", man har bara gjort exakt det som är beställt.

Det som är beställt är kanske fel? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att man gör fel om man dödar dynamiken för att ett bolag som du säger eller någon dum beställare/artist vill ha det så...fel för att det är totalt fel-på alla upptänkliga vis, behövs inte ens förklaras!

😆

ja håller inte me. de finns inga fel inom detta ämnet, tycker jag!!

bara olika tekniker.. 😱

så om trådskaparen vill döda allt som är skönt att lyssna på.. döda på!!

de gör dom iaf med modern radiomusik.. och de visar ju precis som vad man måste göra. så som radion låter, måste det låta!! 😲

ne, tackar vet ja okomprimerat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilla läget och var glad att du i så fall tillhör skaran av människor som förstår lite bättre än dynamikdödarna...de e bara å njut!

😱

(det handlar inte om vem som gör den högsta mixen eller vem som har längst balle eller störst bil...som du förmodligen vet)

Men om man har den snyggaste bilen då? 😲

Redigerat av Kurt Cobain
Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall du spelar in för din egen skull eller något som inte ska släppas på radio är det ju bara att skita i volymhysterin eftersom det enligt mina öron låter bättre när det inte är tokkompimerat. Är det däremot en produktion för radio så måste man tyvärr följa normen och lämna till masteringstekniker som anpassar materialet för radio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lavrell, varför måste man följa "normen" , varför inte bryta denna odugliga icke önskvärda trend istället?

Det är ju vi/ni och alla som skapar bra grejor som bestämmer detta i slutändan, fast ändå inte som det är och har varit lääänge vad gäller radion, där de dessutom manglar sönder skiten ett varv till, men om en bred och stark opinion väcktes, ältades och framdrev nya kriterier, en renässans för det rena oförstörda så att vi sk kvalitetsproducenter fick igenom våra verk så som dom är ämnade att höras, då skulle många bli glada igen är jag övertygad om!

Nu sväljer man bara skiten eller stänger av radion helt enkelt, i alla fall om man tillhör den kritiska skaran, jag undrar om det är mer än en minoritet idag som delar dessa åsikter, tycker alltjämt flertalet musiklyssnare i alla skikt säger liknande saker, de är så trötta på detta opersonliga totalt likriktade skval (är ett för fint ord egentligen,skval är tom bra jämför med dagens skit) och vill ha tillbaks den intressanta upplevelsen, den som en gång gav tillfälle till eftertanke, djup och reflektion etc, åtminstone att man liksom började koppla bort omvärlden för att zooma in det man hörde...inte som idag med tvärtomfunktionen som musik tyvärr fyller för de flesta, det är knappast någon som inte zappar igenom en skiva om dom inte genast får det dom vill ha/känner sig bortkollrade därför att det går långsamt eller att refrängen inte kommer efter 0.20 msek 😲 ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten är det nån som har lyssnat på "Vinyl", radiostationen alltså. De kör stenhård limiter på alla gamla låtar så nivåerna flaxar och allt blir helt söndermanglat.

När sången kommer in försvinner bandet och sen far volymen fram och tillbaka mellan sångfraserna. Under lugna tystare partier så blir det bara massa brus som fyller upp till samma ljudvolym.

Jag menar, det borde ju vem som helst höra och reagera på om man lyssnar någorlunda aktivt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten är det nån som har lyssnat på "Vinyl", radiostationen alltså. De kör stenhård limiter på alla gamla låtar så nivåerna flaxar och allt blir helt söndermanglat.

När sången kommer in försvinner bandet och sen far volymen fram och tillbaka mellan sångfraserna. Under lugna tystare partier så blir det bara massa brus som fyller upp till samma ljudvolym.

Jag menar, det borde ju vem som helst höra och reagera på om man lyssnar någorlunda aktivt. 🙂

Det kan ju visserligen till stor del bero på att deras bandbredd är ytterst begränsad och att de tvingas komprimera hårt pga det?

Men ja, var inte så säker på att vem som helst lägger märke till det.

Med tanke på hur få jag pratat med som tänkt på att Foo Fighters "One by One" är helt sönderkomprimerad och energilös så blir man lite rädd.

Så det känns ärligt talat inte som någon bryr sig. Och att det skulle bildas en opinion mot det verkar inte så troligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vilka du känner eller har pratat med osv, nu skall du inte vara så negativ lille rainy...

Jag har inte lyssnat på den skivan vad jag vet men det förvånar mig inte ett dugg om det är som du säger fast det är ju helt tragiskt om dom verkligen låtit en sådan mastering snubbe/firma lagt sista fingrarna på mixen (om nu inte mixen redan var sabbad förstås, kolla upp först!)

Jag tror och vet att väldigt många konsumenter av musik är av samma uppfattning som jag och en hel del härinne också...liksom musiker/producenter och inte minst alla de kunniga ljudtekniker osv som tar ställning emot detta!

Come on, keep the good spirit up!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Florian det verkar inte gå in hos dig. Det handlar inte om att ta ställning för eller emot dynamik, det handlar om att arbeta efter olika förutsättningar! Poängen var att bara för att man inte har arbetat efter just dina personliga premisser och smak så är ju inte det automatiskt fel.

Nu när produktionerna i stort sett inte kan bli mer komprimerade och radion inte längre är den självklara vägen för marknadsföring så är det mycket troligt att trenden vänder till fördel för mer dynamik. Men dynamik handlar inte bara om kompression och ojämna volymnivåer, utan att lyckas ge alla frekvenser samma utrymme utan att någon tar över och döljer andra. Det är ju det svåra i mixarbetet så att säga.

Målet är väl att hitta en teknik där vi inte behöver välja mellan kompression eller dynamik, utan vi får både och. Smarta kompressorer som inte har fast inställningar utan ändrar inställningarna automatiskt efter förutsättningarna kanske vore något för industrin att utveckla! (Det kanske finns redan, någon som vet?)

Alla producenters naturliga srävan är att skapa någon som gör sig rättvisa hos alla konsumenter! Om du kan göra en mix utan kompression som låter bra i en 300-kronors skitbandare från ÖB så ska jag personligen geniförklara dig.

Redigerat av InDescent
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan göra en mix utan kompression som låter bra i en 300-kronors skitbandare från ÖB så ska jag personligen geniförklara dig.

Vad gulligt då... 😄 det är väl ingen större konst, kom med något bättre, och du, sluta med nedvärderande påståenden som "att det inte verkar gå in hos dig" etc, vad vet du om vad som går in ut hos mig, verkar som om du hakar upp dig lite väl mycket på vad jag INTE säger grabben!

Och DU har jättefel... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Målet är väl att hitta en teknik där vi inte behöver välja mellan kompression eller dynamik, utan vi får både och. Smarta kompressorer som inte har fast inställningar utan ändrar inställningarna automatiskt efter förutsättningarna kanske vore något för industrin att utveckla! (Det kanske finns redan, någon som vet?)

Ehm, det är ju precis det en kompressor är?

Link to comment
Dela på andra sajter

Smarta kompressorer som inte har fast inställningar utan ändrar inställningarna automatiskt efter förutsättningarna kanske vore något för industrin att utveckla! (Det kanske finns redan, någon som vet?)

Grattis, du har just återuppfunnit kompressorn. 😆

Redigerat av flintan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...