Jump to content
Annons

Starka s-ljud


Hype

Recommended Posts

Jag sitter med en sångröst som får väldigt starka s-ljud efter en rejäl runda i kompressorn...

Men får inte till de-essern att dämpa dem utan att det låter instängt, hittar ingen balans i det hela...

Hur brukar ni gå till väga med s-ljuden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du inget puffskydd kan du prova penntricket(Nej inte det där man ser om en brud har hängtuttar genom att stoppa pennan under brösten och se om den sitter kvar). Utan det när du tejpar fast en penna i lodrätt läge rakt framför membranet, dikt an mot mikrofonen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att höja micken lite och vinkla toppen mot sångaren kan funka. Sss-ljuden är väldigt raka och direkta så att inte sjunga precis rätt in i micken kan funka.

Jag tycker Renaissance de-esser är snuskigt bra. Den gör mig alltid nöjd. Får du inte till det så är nödlösningen att manuellt hitta varje s-ljud och dämpa bara det, men det tar sin tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan också gå igenom ljudfilen och applicera de-essern enbart på de ställen som det finns jobbiga sibilanser. Det kan bli bättre än att låta pluggen ligga aktiv hela tiden på spåret.

Det bästa är dock att göra så mycket som möjligt redan vid källan. Prova att vinkla micen lite annorlunda. Det kanske är så, att du har en mic som är kraftig i toppen (väldigt vanligt nu för tiden...). Då kanske det rentav är läge att skaffa en annan mic, som har en lite mjukare topp. Du kanske också kan försöka sjunga sibilanserna lite mjukare?

Link to comment
Dela på andra sajter

De-essern har jag lagt efter kompressorn...

Kör med SP B1 mikrofon med puffskydd (modell metallnät) ...

Tagningarna e gjorda med sångaren ca 2-3dm från mikrofonen..

tack tack för alla svar för övrigt =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör de-essern först av allt - för annars kan den få svårare att detektera sibilanserna rätt...

2-3dm låter rätt. Är micen vinklad också? Jag tycker att det brukar fungera bra om man har membranet ungefär i höjd med näsan och svagt nedåtvinklad, så att micen riktas mot munnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...