Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Jag har ett M-Audio FW-410 samt SX3. Trots att jag gainar upp ljudkortets mikingång så det nästan klipper över i rött på lysdioden, så får jag bara upp VU metern på sångkanalen till ca hälften i Cubase. Ändå har jag dragit på ingångsbussen i SX så mkt jag kan.

Har jag missat nåt i M-Audio's kontrollpanel?

Annons
Posted (edited)

Så länge du spelar in i 24bit lr 32fp så e det inget du behöver oroa dig över. Av den lilla erfarenhet jag har av sånginspelning, så brukar sång ha låg RMS...Vill du tvunget fylla mätaren, så koppla in en limiter i inspelningskedjan precis innan du matar det in i ljudkortet...

Edited by Hype
Posted

Hype: ...och det har jag redan (Behringer Autocom) och den står på brickwall. Höjer sakta på Autocomens output tills det låter hörbart illa i lurarna och klipper i M-Audion, backar lite. Ändå får jag den låga nivån i SX.

Ska jag köra på ändå och se vart det tar vägen , eller flera förslag?

Posted

Testa Blockfish, en gratis vst-kompressor som är bra för att boosta upp sången när den känns lite låg. Vallhagen tipsade mig om den o jag har använt den frekvent sedan dess!