Jump to content
Annons

Inspelning om 2 veckor (trummor)


bahh

Recommended Posts

Ska spela in demo med bandet om två veckor i studion på musikhögskolan här i örebro. Vi får spela in gratis pga. att två i bandet läser där, dock har dom inte hunnit bli spec bra på att spela in trummor. Själv är jag totalt nybörjare på denna front.

Så jag skulle vilja ha tips och råd angående uppmickning och stämmning av trummor. Ett lite problem som vi kanske kommer få är att settet som finns där har alldeles för små storlekar o vi vet inte om vi kan få dit ngt annat.

Tacksam för all hjälp jag kan få 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Slarva inte med stämningen, se till att ni får precis det ljud ni vill ha. Om ni inte får till det kan det ju vara aktuellt att byta skinn. Se också till att inget ligger och skramlar eller ger nåt missljud ifrån sig. I det fallet är silvertejpen eran bästa vän, se till att ha en rulle. Med den kan ni även dämpa skinnen ifall de sjunger för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker precis tvärtom. Tycker det är mer dunder i större trummor. Sen är det ju lättare att få små trummor att låta bra än stora. Men med stora trummor kommer det in mer noggrannhet vad det gäller både trummor skinn trummis mikar och lokal. Lyssna på metallicas svarta, 24 tums baskaggar. Dubbla 18 tums golvpukor eller lyssna på Motley Crue's platta med john corabi från 94' En 28 x 20 tums baskagge, ner till 18 tums puka. Eller Kiss Creatures of the night från 82'. 24or där med, pukor till 18. Eller Whitesnake slide it in 24or och pukor ner till 18 . Toto Tambu 24 tum ner till 20 pukor. Led zeppelin vilken låt som helst osv. Sen är det ju frågan vad det ska användas till. Cassiopeiafunk? Ja, då är det väl en 16 tums kagge som gäller.

MEN större trummor=större sound! Bättre? Smaksak!

Edit. förtydligande

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...