Jump to content
Annons

Mikrofon och preamp köp!?

Recommended Posts

DeeNii__ (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hejj..

Jag är ny här!

Så jag tänkte fråga om ett litet köp som jag tänkt utföra nu denna månad..

Det jag har just nu:

Mixer: Phonic AM220

Mikrofon: TSM MT87S MkII

Ljudkort: Realtek AC97

Det jag täänkte köpa:

preamp: Studio Projects VTB1 Eller ART TUBE MP Project Series

Mikrofon: Studio projects B1

Ljudkort: Juli@!

Eller isåfall om ni har nått bättre förslag så får ni gärna skriva det !

Priset ska upp till 5000 kr!

Skriv också vad ni har så ska jag kolla upp det osv..

Tror ni jag får bättre ljud? e det värt o köpa allt det som jag skrev o sälja mitt gammla sheet ! eller använda det till när man ska träna upp sej innan man spelar in på rikttig !?

Jag ska rappa så ni vet

Tack på alla svar !

Peace

Redigerat av DeeNii__
Annons
Postat (redigerat)

Hehe, måste priset upp till 5000kr? Du nöjer dig inte med en billigare lösning? 😉

Det är inte så stor skillnad mellan MT87s och B1 att jag tycker det är värt att byta ut den ärligt talat.

Hade jag varit du hade jag köpt ett ljudkort med inbyggd preamp bara. En Presonus Firebox eller Mackie Onyx Satellite tex.

Visst VTB1 har lite mer karaktär, men det kan du åas skaffa på annat sätt.

Redigerat av rainydays
DeeNii__ (oregistrerad)
Postat

hmm jag vet ej jag skrev 5000 kr för jag har det i fickan just nu ! om jag skrev mindre skulle folk skratta !

Skriv du saker under mindre priser!

Jag hörde faktist att preampen med ljudkort va fucked upp:S

Så det e drf jag tänkte köpa preamp!?

Och micen för det e samma tillverkare så det lät lite fet bra:P

Men skriv ni/du egen ide vad du skulle köpa så får jag väl se 😉

Tack

Peace(L)

Postat
Men skriv ni/du egen ide vad du skulle köpa så får jag väl se 😉

Det har jag redan gjort 😕 Behåll TSM-micken och köp en Presonus Firebox eller Mackie Satellite.

Postat (redigerat)

Köp någon av preamparna dom är bra båda två och betydligt bättre än mixern.

Har ingen erfarenhet av ljudkortet men det lär vara ett prisvärt kort.

Studio Project B1 är definitivt en bra mick men den du har är inte heller så tokig.

TSM MT87S är en bra mick men precis som B1 och kanske i något högre grad för TSM tar dessa mickar upp det mesta av rummet också. Fläktar, rum, Dator, trafik etc.

Det är bra att mickarna tar upp mycket men har man inte bra akustiska förutsättningar så kan det vara en nackdel.

Ett bra alternativ till ytterligare en kondensatormick kan då vara en dynamisk mick typ Shure SM57 som inte tar upp lika mycket skräpljud men och andra sidan är något begränsad i dom högre frekvenserna.

Redigerat av DivineCo
DeeNii__ (oregistrerad)
Postat

Vilken av dem 2 är bättre 1 jag vill få ljudet bvlir varmare och lite mer med stil :;P hahaha

mer svar tack

Peajjz

DeeNii__ (oregistrerad)
Postat

Okejj! så vad tycker ni jag ska köpa ?

B1 + behålla min MTS

eller Shure SM57 +b1 och behålla mts för träning inna inspelingen ??

Preamp kan ni också skriva vilken ! jag funderar på VTB1 förförande 😉

Tackk psace

DeeNii__ (oregistrerad)
Postat

Jag tänkte köpa B1 och sen koppla både mts o b1 på mixern o använda båda mikar ! för jag har en mic bås o sen tänkte jag logga mickarna på sidean om!?

hur skulle det låta som ??

Postat

Lyssna på mikrofonerna och jämför, genom att hämta smakprov från min testsite. 😉

Vill du ha lite annan färgning från micen, så ska du kanske också överväga Oktava MK319.

VTB-1 är bra för sitt pris - och jag har hört mer negativt om TubeMP än om VTB-1 när det gäller brusnivån (sök i forumet, så hittar du mer...), så jag skulle välja VTB-1.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Vilken av dem 2 är bättre 1 jag vill få ljudet bvlir varmare och lite mer med stil :;P hahaha

Du får mera skillnad genom att flytta på dig, flytta på micken, ändra spelteknik än att byta mellan de där mikrofonerna. Betyder ditt hahaha att du är sarkastisk mot ditt eget spelande eller mot svaren du fått?

Postat

mer svar tack

Peajjz

Behöver man bara två kanaler in så skulle jag nog satsa på Satellite, mycket pga det sitter Onyx-preamps i den. Dessa preamps är väldigt transperanta, men inte särskilt "varma" i ljudet. Istället få du möjlighet att påverka ljudets karaktär i mixen istället.

Det kan ju vara både för och nackdelar med det. Men jag ser det främst som en fördel.

Men du får ju tänka på att mycket av ljudet hänger på dig och inte på tekniken.

DeeNii__ (oregistrerad)
Postat
Lyssna på mikrofonerna och jämför, genom att hämta smakprov från min testsite. 

Vill du ha lite annan färgning från micen, så ska du kanske också överväga Oktava MK319.

VTB-1 är bra för sitt pris - och jag har hört mer negativt om TubeMP än om VTB-1 när det gäller brusnivån (sök i forumet, så hittar du mer...), så jag skulle välja VTB-1.

Behöver man bara två kanaler in så skulle jag nog satsa på Satellite, mycket pga det sitter Onyx-preamps i den. Dessa preamps är väldigt transperanta, men inte särskilt "varma" i ljudet. Istället få du möjlighet att påverka ljudets karaktär i mixen istället.

Det kan ju vara både för och nackdelar med det. Men jag ser det främst som en fördel.

Men du får ju tänka på att mycket av ljudet hänger på dig och inte på tekniken.

Du får mera skillnad genom att flytta på dig, flytta på micken, ändra spelteknik än att byta mellan de där mikrofonerna. Betyder ditt hahaha att du är sarkastisk mot ditt eget spelande eller mot svaren du fått?

Jag skrattade åt mitt Vilken av dem 2 är bättre 1 jag vill få ljudet bvlir varmare och lite mer med stil :;P hahaha

Okejj... jag behöver nog bara 2 kanaler! men vad tycker ni att jag ska koppla båda 2 micar o använda dem på en o samma gång ! att lägga dem 2på var o en sida ! skulle det bli bra ??

Peace

Postat

Pröva även munspelsmick eller bandmick som ger ljudet karaktär då man i rap inte strävar efter renast möjliga ljudet. Annars är väl puffskydd och den fetaste kompressorn du kan hitta ett bra tillägg.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.