Jump to content
Annons

Förlorar man i ljudkvalitet när man editerar wav


hammagrella

Recommended Posts

Kära doktor Ljud,

Om man tar en härligt färsk nymastrad wav-fil och sen öppnar den med t ex Wavelab (Wavelab Lite som jag kör) för att fixa till början och slutet - förlorar man någonting i ljudkvalitet då, även om man inte kan upptäcka det med blotta örat?

Det kanske låter som en konstig fråga, men jag har stor respekt för allt petande med ljudfiler och är lite orolig att bara man öppnar och sen sparar fajlen med ett sånt här program så är det risk för att man tar ner kvallen. Eller är jag helt ute och oroar mig i onödan..

Hälsningar och hopp om svar från

"En som inte oroat sig förr" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Om man tar en härligt färsk nymastrad wav-fil och sen öppnar den med t ex Wavelab (Wavelab Lite som jag kör) för att fixa till början och slutet - förlorar man någonting i ljudkvalitet då, även om man inte kan upptäcka det med blotta örat?

japp det gör du eftersom du sannolikt mastrat med dither. Ändrar du nånting i filen förstörs ditheret.

saxat från Ozone:

1) Do not perform any processing to the audio after it has been dithered with Ozone. You may perform level adjustment with the output gain sliders in Ozone (those come before the dither) but do not change any levels in the host app or with other plug-ins. Almost all host apps have their master faders after the effects slot, so any level adjustment in the host app will destroy the dither.

2) Do not put any plug-ins after Ozone if you are dithering with Ozone. The dither must be the last thing that touches the audio.

3) Turn off dithering in the host app. Basically, you just want to truncate (throw away) the bits, because they're just zero anyhow.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det rörde sig om att "fixa till" början och slutet - och det är ju i princip bara där man märker av Dithering - så visst kan det påverka...

Allt klippande och trixande ska göras klart FÖRE Dithering. Enkel regel som är lätt att följa - och som gör att man aldrig riskerar att det blir sämre resultat än nödvändigt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mastrar i T Racks. Ser inte hur jag kan välja Dithering där eller inte? Vill minnas i nån annan masteringprogramvara att man har det valet men inte vad jag kan se här...?

Men som ni säger, klart jag borde klippa och ha mig innan jag mastrar, det var snarare så att jag var rent nyfiken på om det hade ngn betydelse eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm... känner mig lite off här... jag har aldrig hört någon skillnad på om man använder Dithering eller inte när man mastrar ner en wavefil till färdigt format. Tycker ändå att jag brukar ha ganska bra öron när det gäller missljud och sånt.

På vilket sätt blir ljudet hörbart sämre om man exempelvis klipper kanterna lite på ett material som man redan har "Dithering" på??! Och hur låter det illa om man nu inte skulle använda Dithering alls?! Någon som kan förklara?

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns andra trådar på forumet om dithering.

kort så använder man dithering (positivt brus) istället för att trunkera vid bitkonvertering o.dyl.

det blir hörbart sämre precis innan det blir tyst om du har en fade-out och rejält uppskruvade högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pela aldrig på en mastrad wave, bortsett från "normalisering". Sen skulle jag nog vilja dra det ännu längre....pela aldrig på en mixdown. Gör allt jobbet med putsning, editering, frisering osv i sequenseprogrammet. Mastra därefter innan mixdown. Avsluta med en "normalisering" om du varit för försiktig. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Mastra därefter innan mixdown. Avsluta med en "normalisering" om du varit för försiktig. 😳

Funkar kanske om man gör en och endast en låt. Men sitter man o mixar en platta så vill man med all säkerhet mastra alla på samma gång för att få dem hyfsat enhetliga i nivåer. Då fixar man klart all slutkomprimering/dithering/bitdjupsanpassning i samma veva som man putsar dem. Sen e det slutpillat, en master är en master. Så gör vi iaf! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Sysslar du med musik, normalisera aldrig. Hädiskt.

Är det hädiskt att höja topparna i en Wav-fil till -1 dB innan man mastrar?

Eller du kanske menade att det är hädiskt att se till så att topparna i ett sångspår ligger runt 0 dB? För att det är bättre att mixa med lite låga nivåer, typ?

Shit, här är så mycket proffsiga folk att man blir alldels förvirrad. 😄

Vem ska man lita på?

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Gör allt jobbet med putsning, editering, frisering osv i sequenseprogrammet. Mastra därefter innan mixdown.

Wow, jättebra tips. Mastra i mixdown.

Tipsa Polarstudion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket tjafsande!! Synd att man inte har tid till forumet på samma sätt längre..

Att mastra samtidigt som man lägger upp en mix är som många säger väldigt dumt ur massor av olika perspektiv.

Att ordna start och stopp går alldeles utmärkt att göra i "efterhand" i någon valfri ljudeditor sålänge man inte ändrar bitljupet. Själv brukar jag göra fadear och sånt vid mastering (ska det iväg på "riktig" mastering så ska dom sköta fade och allt sånt också givetvis!). Alla jobbar väl som dom själva vill. Skulle man råka höra (ja, man KAN faktiskt lyssna på musiken och avgöra om det är bra eller inte också.. vissa verkar ha glömt bort dedär med att öronen (istället för frekvensanalysatorn) tar in ljud också) att det blir nåt som låter skumt får man väl ta en annan väg helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att jag frågade var att jag har en hel del gammalt, färdigmastrat tjafs som inte alltid är välfriserat i början och slutet (mycket tack vare att Cubase ibland har en förmåga att ta med extra mycket/lite små klick och ljud i början när man exportrar. Vill då lite lätt kunna gå in och "klippa av" låtarna helt enkelt så att dom blir snygga. Och visst kan man lyssna, men det är ju inte säkert att jag har så jämra bra ljudutrustning eller är så nyurvaxad i öronen så att jag hör kvalle-försämring sådär direkt.

Men jag har fått bra svar tycker jag: ska försöka wavelabba innan masteringen i fortsättningen och om jag inte orkar det alltid så är det tydligen inte hela världen.

Tack alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ser till att spara din slutmix i 24 bitar eller mer samt inte applicerar dithering på originalfilen är du safe... vill du vara riktigt säker använder du "render to new file" i wavelab..då får du en 16bitars,( eller vilket bitdjup du nu väljer) dithrad kopia av originalet..fortfarande safe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör allt jobbet med putsning, editering, frisering osv i sequenseprogrammet. Mastra därefter innan mixdown.

Wow, jättebra tips. Mastra i mixdown.

Tipsa Polarstudion.

Uttryckte mig kanske lite fel. Menar att det man brukar göra i mastring kan man prova redan på mixen innan man mixar ner alltihop till ett stereospår för att få en uppfattning om hur det kan bli i slutändan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Oj, jag trodde faktiskt jag hade ganska bra koll på detta med hantering av WAV filer, men ... Efter läst alla inlägg så vet jag inte längre. 😄

I alla fall är min grundregel att måste jag editera en WAV för att det behövs, så... behövs det ju. Även om det betyder att öppna en dithrad WAV fil för att göra fade-out och fade-in justeringar, speciella effekter eller annat tjafs...

So be it om du förlorar Dither ifrån tidligare, det är ju bara att se till att den nya mixen av WAV filen känns bättre i slutändan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tja

jag har för mig att jag läst någonstans att desto högre upplösning du har filen i desto mer plats finns för fel kalkylationer...dvs inspelat i högre upplösning inte konverterat hit å dit...

när du editerar din ljudfil med diverse effekter så kan det uppstå fel kalkyleringar, men med högre upplösning så minimerar du risken för att fel kalkyleringar ska försämra ljud kvaliteten i cd upplösning??... Det är ju alltid bra att jobba med lite större marginal....

det är väl nåt sånt ni snackar om... sånt här man hajjar nada om...

känns lite fånigt att uttala sig om saker man inte har nån koll på... men man gör ju alla försök man kan för att bryta ner saker i de delar man själv kan förstå...

laters...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att öppna en WAV i nåt program och göra någon ändring, för att sedan spara, kan/kommer påverka ljudet(om än inte tillräckligt för att det ska märkas). Alla program läser wavar olika, vilket är ytterst förståligt med tanke på att det är bitar det ska "tolka". Vill ni hur som helst ha mer information så kika på

MAD-plugin

Orkar du/ni inte, så tanka dessa filer o kolla skillnaden:

sample-nullsoft.wav

sample-mad.wav

Nu hör det till saken att destu bättre kvalitet ljudet är, destu mindre blir skillnaden. Kanske är det inte alls märkbart. Jag drog ned pluginet o installerade, startade en wav o hörde inte nån direkt skillnad. Kanske om man A/B:ar? Nåväl, nu är jag hobbymusiker och inte perfektionist 🙂.

Claes: Du har väl A/D:s o grejor, du kan gott göra ett test tycker jag! :-)

~matti

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hör det till saken att destu bättre kvalitet ljudet är, destu mindre blir skillnaden. Kanske är det inte alls märkbart. Jag drog ned pluginet o installerade, startade en wav o hörde inte nån direkt skillnad. Kanske om man A/B:ar? Nåväl, nu är jag hobbymusiker och inte perfektionist 😎.

Ja öppnar du en WAV ska du väl inte höra nån skillnad, det är ju en mp3-decoder. MAD används ju inte om det inte är en MP3:a som laddas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...