Jump to content
Annons

MagnarTBL

Medlem
  • Antal inlägg

    26
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om MagnarTBL

  • Födelsedag 1974-10-24

Om mig

Socialt

  • Skype
    mahat@wmdata.com
  1. M-audio har inte direkt beskrivit någonstans vad jag hittar hur man gör DirectLink till nya Cubase 6.5. Det finns dock en fil att hämta ner för Cubase 5.x, men den går inte med automatik att använda i Cubase 6.5. Däremot, så installeras en DLL fil i Cubase 5 katalogen vilket kan smidigt kopieras över till Cubase 6.5, och det vill då fungera precis enligt installations guiden. Filen som behövs kopieras ifrån Cubase 5 till Cubase 6/6.5 katalogen heter: OxygenCubaseDirectLink.dll, och den finns inunder katalogen ....\Cubase 5\Components Vid att lägga denna filen in i Cubase 6 katalogen med samma namn, kan du sedan aktivera Oxygen 25 med + ikon på Device setup. Lycka till! 🙂
  2. Jo, precis. Det är så att jag använder right direkt på "nollan", och sedan left helt på slutet av låten. Det är för att jag ska kunna göra "perfekt loop" på låten och lyssna av hur det fungerar. Samtidigt är jag van att alltid ha loop på hela låten när jag arbetar... Jag kanske gör fel, men gammal vana är svår att ändra på. 🙂 Jag har tittat omkring i preferences, och det finns inga option där vad jag kan hitta. Har även försökt leka med alla olika optioner på Transport bar'n (punch in/out, olika record typer etc) men samliga medför samma resultat: all inspelning börjar alltid ifrån right locator och slutar på left - vilket gör att jag måste klippa bort det. Jag har ifs beställt en uppgradering ifrån Cubase 5 studio till Cubase 6 (full version) ifrån 4sound vilket borde dumpa ner i brevlådan typ imorgon, så kanske det förbättrar sig av sig själv efter uppgraderingen. Man kan ju alltid hoppas 🙂
  3. Mjo, jag använder ju right+left locators för att jag har "looping" på sången, samt det markerar ju hela sången i och med att det omfattar det område som ska exporteras. Menar du att jag måste justera right+left locators varje gång jag ska göra en inspelning? Känns ju himla orimligt?
  4. Hej Jag kör Cubase Studio 5 och har alltid haft ett problem vilket stör mig i mitt inspelningsmoment. När jag gör inspelning av midi till ett midi track, så hamnar det alltid i en block som startar ifrån starten av sången och hela vägen utåt (då med blankt innehåll) fram tills där jag börjar och sedan avslutar inspelningen längre ut i sången. Jag måste således använda saxen att klippa bort den tomma början av inspelningen varje gång. Hur kan man ändra i instälningarna så att blocken som spelas in börjar där man har inspelningspositionen ute i sången? Och således inte får en lång början med massa blankt innehåll? Mvh Magnar
  5. Jo, rummet ska vara bra etc.. Men mitt största problem är ju att ljudet av låten som jag skickar ut till sångarns headset, faktiskt hamnar med på upptaget(!), och då blir det frekvens krockar och utjämningar vilket gör att alltihopa inom mixen sedan blir galet. Headsetet kanske inte är det absolut tystaste marknaden kan erbjuda, men det är inte så att man hör ljuden ur det om man lägger det ifrån sig och går 2 meter bort... Vilket åter gör att själva grundproblemet jag har måste ju vara generellt hos övriga som använder denna mikrofonen? Jag förstår bara inte alla lovord den fått ... Jag har en dynamisk mic som jag använder istället just nu, men det är stor skillnad på hur den fångar upp ljudet. Om jag gör en skrikig rock/pop låt blir det OK, men en känslig balad/pop låt blir det ju kass med dynamisk mic. Själva röst inspelningen blir jättemycket bättre med membran och kondensator mic för min "ljusa" röst, också. Men att gå och köpa en ny mic utan att garanteras att det här med bakgrunden blir bättre känns ju mindre kul. Jag är inte så bra på det här med karakteristikerna på mikrofonerna. Det står en kurva över hur dom fånger upp ljud, men jag klarar inte se den decibel kurvan i samband med avståndet ifrån mikrofonen... Det kanske inte är så lätt överhuvudtaget att mäta, förutom att just mäta decibel nivån rundt i rummet där upptaget görs. Men, det vore ju rätt bra om det fanns en kondensator mic med väldig låg omkrets där ljudet fångas in ifrån, om ni förstår... så att man enbart fångar in sångarens röst, och inte allt kringliggande. Eksisterar det en sån mic? /M
  6. Hej Jag har gjort en sammanställning av mina grundreglar kring röst inspelning här: http://www.harestad.info/teknik/rost.htm Hoppas fler kan ha användning av detta. /M
  7. Hej Jag har kjöpt en Røde NT1-A mikrofon, vilket jag till en början var jättenöjd med. Helt tills jag i mina senaste ljudupptag upptäcker att mikronfonen tar upp alldeles för mycket kring-ljud! Det vara sig ljud ur headset på vokalisten som ska sjunga, bilar som kör förbi på vägen ca 500 meter ifrån huset, eller fåglarna som flyger högt på himmeln... Ja, och även PC-fläkten ifrån en dator som står ca 4 meter undan. Alla ställen jag läst om mikrofonen tycker att den är jättebra för det pris man betalar för den. Info ifrån producenten finns här: http://www.rodemic.com/microphone.php?product=NT1-A Hur kan det vara att jag upplever detta problemet att all kringljud som hamnar med i sampling processen? Vad gör jag för galet? Undrar... Magnar
  8. Hej jag undrar på att anskaffa Cubase Studio 4, fast jag vet inte om jag ska våga ge mig in på det (det kostar ju en del pengar, och då vill man ju ha stabil programvara som fungerar mot övriga vst pluggar). Hur tycker ni? Är det stabilt eller är det inte? /M
  9. Hej, Det fungerade när jag först tryckade "Select None", sen gjorde ett nytt export efter det. Tackar! 😆 /M
  10. Hej Jag har gjort en låt i Cakewalk Sonar, och sen vill jag göra en "wave export" av låten till en WAV/MP3 fil... Hur gör man detta? När jag går på export audio, så säger den bara att det inte finns några audio spår, fast jag använder mig av Kontakt 2 och har midi på den ifrån annat spår. Någon som vet hur man fixar till detta? /M
  11. Alltså, jag tror det jag söker är all den "lek" ni allt experimenterat med, och sen tycker fungerar rätt så hyffsat bra - just det är jag så otroligt nyfiken på att veta mera om! 🙁 Gärna kombinerat med goda namn förslag på sköna plugins, metoder och förslag på användningen av dessa för just få till något roligt och unikt med rösterna. T ex nivåt av distortion på rösterna, vilken filterplug tycker ni funkar bäst etc. Andra tips är också välkomna. Förutom "shit in equals shit out", jag tror de flesta av oss kan allt om just det tipset... /M
  12. Hej Hegobald, Jag ställde aldrig frågan om "hur hittar man en dyktig sångare", eller "hur gör en sångare bättre". För mig handlade mera om att göra något speciellt med vokalerna i en upbeat låt för att skapa ett annorlunda sound. T ex Cher varianten med kontrollerad vocoder och hp/lp filter tekniker, och vidare vad t ex Madonna gjorde på ordet "Music" etc... Alltså, skapa rörelse i sångrösten med pluggar för att göra den mer fremtredande och unik. Samtidigt applicera rätt effekter på bakgrundsrösterna för att skilda dom ifrån lead-sången. Senare, undrade jag om någon här var vassa på att just använda såna tricks i sina låtar - och då vilka pluggar ni brukade använda (Waves serien t ex eller andra?). Jag har precis börjat experimentera själv, och är otrolig tacksam för alla länkar och tips jag fått i den här tråden av Er alla! Mycket trevlig läsning, och många goda länkar! Slutligt, det funkar köra torrt signal i sångarna för mig också - om det passar sig så i låten... 😛 /M
  13. Tack Piccazzo! Bra länk, och massor av spännande läsning! Modernbeats.com ger ibland ut tips, och eftersom den här tråden börjar innehålla ganska mycket bra info om vokal tricksande i låtar, så kopierar jag in texten ifrån dom också här. Det är rätt likadant vad jag själv brukar göra med bakgrundsröster. Quik Tipz: Prized Background Vocal Techniques You've put in some hard work to achieve the perfect lead vocal mix. Now, it's time to bring the song to a new level by adding the background vocals to the mix! Below are some great unknown tips on how to attain some prized background vocal textures... 1) Add Silk: Unlike the up front full-bodied texture of your lead vocal track, take a different complimentary approach with your backing vocals. Add some silk by applying an overall high-pass filter as high as 900hz to the background vocals. The higher the high-pass the more sheen and silky the texture becomes. Also, for even more sheen, boost 11-12khz 1-4 decibels using high-shelf EQ. 2) Add Depth: To ensure a large impressive sound, you need to record several tracks of background vocals: double takes, triple takes, as well as, stacking harmonies. Take advantage of this multi-tracking by assigning each track its own panning placement. For example, pan low vocal/harmony tracks hard left & right. Next, pan medium vocal/harmony tracks 75% left & 75% right. Lastly, pan high vocal/harmony tracks 40% left & 40% right. Now your backing vocals will hug around your lead vocal perfectly! 3) Add Distance: To further add contrast apart from your lead vocal, apply different effects settings to your background vocal tracks. Typically, heavier effects should be applied to background vocals when compared to lead tracks. This helps add distance & a unique character apart from your lead mix. Some good background effects to apply are subtle ping pong stereo delays, hall reverbs, plate reverbs, and choruses!
  14. Wow, jackpot! 😆 Här i den här artiklen lärde man sig ju lite av varje... ! Tack för att du väckte upp mitt intresse för SoS! Hade inte hört om siten tidligare, men den verkar ju rätt bra. Har tidligare provat vocoder effekter på rösterna, men haft just det (samma) problem att det blir rätt "grötete" och ommöjligt att förstå vad som sjungs. Att dela upp orden med vocoder effekt och avsluta med "tört" signal va ju faktiskt ganska smart. Dock jobbigt om det är mycket lyrik text att bearbeta.. 😛 Har ni någon bra förslag till en avancerad filter VST plugin för att applicera röster/ordinaria synth samples? /M
  15. Precis! Har du några bra länkar som du hittat och kan rekommendera? /M
×
×
  • Skapa ny...