Jump to content
Annons

köpa hemstudio


Reisa

Recommended Posts

Hej,

jag och min mann skal köpa ett hemstudio och vi undrar vad som är best att köpa. Det vi behöver är dator, sångmik och ljudkort.

Dator: Skal vi satsa på att köpa en bärbar, i sånna fall pc eller mac? Får man mera för pengarna om man köper en stationär? Hur mycket bör vi lägga på en dator, och vad är dom viktigaste beståndsdelerna vi skal titta efter?

Sångmik: jag har tidligare haft erfarenheten at några mikar liksom ger för mycket diskant. Jag har en veldig stärk och spätsig røst, och jag vill egentligen inte ha någon mik som förstärkar detta, utan ger rösten en rättvis fyllighet. Några tips til mikrofon, samt hur mycket det kommer kosta, bra ställen som har koll på mikrofoner?

Ljudkort: Vad skal jag titta efter, och hur får man det billigst möjligt? Här har jag absolut inget koll.

Studion skal användas först och fremst att spela inn piano och sång. Vi vill gärna köpa grejer som är bra och är beredda att lägga en del pengar. Hur mycket ungefär måste man ut med?

Hälsningar Reisa

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan ju börja med att tipsa om min testsite, där du kan hämta testinspelningar av över 100 olika mikrofoner, gjorda under så identiska förutsättningar som möjligt. 😱

Om du har en lite vass röst, så kan en bandmikrofon vara vägen att gå, men det ställer krav på preampen - och du bör ha en preamp som kan ge 50-60dB Gain för att det ska bli riktigt bra. Min favorit där, är Cowley and Tripp Naked Eye, men det finns förstås många andra också - och det finns även kondensatormicar som inte är överdrivna i diskanten, även om det är väldigt vanligt att de är överdrivna... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fortsätter med att tipsa om att söka här på forumet:

sök på dator så får du massor av tips på olika sådana.

finns många olika trådar som tar upp allt det du vill veta. 😄

ang. dator du får ju mer för pengarna om du köper en stationär,

ska du inte ha mer än sång och piano så kan det säkert funka med en vanlig pc för 5-10 000:-

mic. finns flera bra för ca 1000:- tex. beheringer B1 och Studiol Projects B1 .

ljudkort finns från ca 1000:- som är bra tex maudio 2496 som har 2 ingångar, dock inte preamps och fantommatning vilket kan vara bra att ha om du inte vill köpa det separat.

du behöver ju nått program att spela in i också och med vissa ljudkort föjer det enklare versioner av tex, cubase.

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo,

Ett bra val i ljudkortsammanhang kan ju vara "Mackie 400F" (5495kr) Då får du ett mycket bra externt ljudkort (4st micingångar, 4st Line ingångar + digital spdf)

En klar fördel med detta kort är att det medföljer programvara (Tracktion) som gör det enkelt att direkt starta med sina inspelningar. Tracktion ska ju enligt uppgift vara betydligt enklare och mer nybörjarvänligt än sina motsvarande program som typ Cubase eller Sonar.

Sen har vi förstås Digidesigns paket med ljudkort och programvara i ett. Ett Mbox 2 paket kostar 4495kr. Observera att om man väljer Digidesign så är man lite begränsad vad det gäller externa mjukvaruinstrument/effekter. Å andra sidan har dom så många egna pluggar av bra kvalitet så det är väl inget större problem...

Tjohopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...