Jump to content
Annons

AMD eller INTEL?


Bagge

Recommended Posts

Gilbert: Vi kör en Mac med Windows XP på redaktionen. Det funkar sisådär, helt problemfritt är det inte. Focusrite Saffire Pro 26 I/O var exempelvis inte möjligt att installera även om det funkade precis som det skulle i riktiga XP och OS X. Men å andra sidan är Bootcamp fortfarande i beta-stadiet vilket innebär att man får räkna med lite trassel.

Intressant. Då tycker jag att alla Mac-förespråkare ska lugna sig med att övertala PC-användare att gå över till Mac med detta argument innan vi vet om det funkar tillfredställande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Laptop - desktop?

Får det väsnas - ska det vara tyst?

Kör musik på Laptop med Pentium 4 dual core. Hyper threading heter det va? Fläktarna går konstant på högvarv.

Av nån anledning så gjorde förra datorn inte det. Det var en AMD 3000 tror jag den hette. Min core2duo agerar fortfarande bara surf-dator, men jag tror inte jag blir gladare om det får bli musikdator med tanke hur den låter 😲

Redigerat av Wernborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en dator med amd dual 4800 en intel duo2,16 (tror jag det var)

protool kör jag på intel burken funkar mycket bättre för mig live kör jag i bäda funkar livärdigt .

skulle jag välja en är valet lätt

intel duo

ynot

börjar bli sugen på en mac ..men bootcamp får allt flytta in till stan först

Redigerat av ynot
Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert: Vi kör en Mac med Windows XP på redaktionen. Det funkar sisådär, helt problemfritt är det inte. Focusrite Saffire Pro 26 I/O var exempelvis inte möjligt att installera även om det funkade precis som det skulle i riktiga XP och OS X. Men å andra sidan är Bootcamp fortfarande i beta-stadiet vilket innebär att man får räkna med lite trassel.

Intressant. Då tycker jag att alla Mac-förespråkare ska lugna sig med att övertala PC-användare att gå över till Mac med detta argument innan vi vet om det funkar tillfredställande.

Som vi skrev i testet, vi hade problem med Saffire och trådlöst nätverkskort men det är faktiskt de enda problem vi har stött på. Allt annat rullar smärtfritt. Som vi också poängterade så är Boot Camp fortfarande i beta-stadie men kommer i skarp version i OS 10.5.

Så svaret på frågan om det fungerar tillfredsställande är: Ja, om man inaktiverar det trådlösa nätverkskortet (under System i Kontrollpanelen) och inte använder Saffire Pro. Övriga kort vi har testat med fungerade helt utan anmärkningar.

.björn. - inbiten Windows-användare

Link to comment
Dela på andra sajter

AMD-processor med Linux - det har jag & då borde ju det vara bäst! 😱

Seriöst har jag hört något om att AMD klarar värme bättre än Intel om nu det ska ha någon betydelse. Det är väl möjligtvis om fläkten skulle paja, men det har jag hittills aldrig varit med om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert: Vi kör en Mac med Windows XP på redaktionen. Det funkar sisådär, helt problemfritt är det inte. Focusrite Saffire Pro 26 I/O var exempelvis inte möjligt att installera även om det funkade precis som det skulle i riktiga XP och OS X. Men å andra sidan är Bootcamp fortfarande i beta-stadiet vilket innebär att man får räkna med lite trassel.

Intressant. Då tycker jag att alla Mac-förespråkare ska lugna sig med att övertala PC-användare att gå över till Mac med detta argument innan vi vet om det funkar tillfredställande.

Men hela grejen med Mac är ju egentligen operativ systmet, en mac med windows är ju bara en ovanligt snygg PC.

Jag personligen skulle aldrig i hela mitt liv drömma om att instalera Windows i min vackra, fina och grymmt snabba MacBook Pro.

Nä, om ni vill svettas och slita era hår över ett ostabilt och osäkert OS, köp då en PC och var lite mer stressad.

Vill du ägna dig ått att göra musik och ha det mysigt och skönt utan massa dator meck, köp då en Mac med OSX.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett rykte säger att AMD är lite tystare än Intel. Det kan ha att göra med att AMD klarar värme bättre precis som "Lundberg" sa, krävs helt enkelt mer för att kyla en Intel..

Detta har jag hört flera sagt tidigare..

Vet ej om det fortfarande gäller dom senaste AMD och Intel Dual2Core 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett rykte säger att AMD är lite tystare än Intel. Det kan ha att göra med att AMD klarar värme bättre precis som "Lundberg" sa, krävs helt enkelt mer för att kyla en Intel..

Detta har jag hört flera sagt tidigare..

Vet ej om det fortfarande gäller dom senaste AMD och Intel Dual2Core 😄

Haha!! jag tror nästan det är svårare att välja nu 😄 än innan jag skrev tråden hehe!

bättre man kunde bli snorrik så man kunde ha en av varje sort som finns och ett fett neve bord och ett gigantiskt ssl bord när det behövs och lite API och skit..

ja jisses. vad ska man ta?

Link to comment
Dela på andra sajter

På www.sweclockers.com finns ett färskt test av processorer i budget klassen.

Amd klår Intel i det mesta i normalläge men om man överklockar dem max så

går Intel mycket högre i hastighet och klår därför Amd i princip allt.

Stirra er alltså inte blind på graferna eftersom vinnarna är överklockade.

Frågan är bara, vem överklockar en 1,8GHz processor till >3GHz om datorn skall

användas till musikbruk??? Inte direkt pålitlig prestanda man får iaf.

Summa sumarum så är en Amd bättre än Intel om du siktar på en runt 2000skr.

Kan varmt rekommendera en Amd X2 4600+ AM2.

Och som redan påpekats, Amd går kallare än Intel.

Redigerat av aburman
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är bara, vem överklockar en 1,8GHz processor till >3GHz om datorn skall

användas till musikbruk??? Inte direkt pålitlig prestanda man får iaf.

Om man pluggar på ordentligt om överklockning, noggrannt väljer komponenter och sen testar systemet ordentligt så kan man faktiskt få till ett tyst, kallt, snabbt och prisvärt system. Mycket bang for the buck, om man har tid, lust och ork.

Core2duo E6300 är kanske ingen monsterprocessor oklockad, men den är billig, och den är lätt att få upp i väldigt bra hastigheter även med standardkylaren som följer med.

Stabilitetsmässigt sett... som jag sa, testa systemet ordentligt, låt de diverse testprogrammen stå och köra ett dygn vardera, håll koll på temperaturer, innan du börjar jobba på allvar med den.

Jag vet inte säkert, men jag tror att överklockning är tabubelagt här på Studios forum, eller kanske i musikervärlden generellt sett, men jag har faktiskt svårt att se varför - vad användaren än gör med datorn, så vill väl ingen ha ett instabilt system, musiker eller ej, ändå överklockas det hej vilt.

Japp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså varför skall alltid alla MAC älskare komma och truga med sina macs hela tiden?

Deras katalogsystem är förfärligt och allting känns så himla tillgjort.

Visst den är snygg. Men några andra fördelar kan jag faktiskt inte se med att köpa en mac.

+ att dom flesta program finns till PC.

och det tillverkas flera program till PC än till mac.

Och så är det lättare att uppgradera en PC.

Jag kör MAC i skolan och varjegång drar man en lättnadens suck när man kommer hem och kan börja arbeta på riktigt framför en PC som inte skall hålla på och krångla och jävlas.

Skulle jag få välja med en PC som presterar 80% sämre en än MAC till specifikationerna så skulle jag fortfarande välja PC.

GOD JUL!

Men en mac är snyggare....och så lyser den skitfräckt i ett mörkt rum.

Redigerat av ostkaka
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
QUOTE]

Men en mac är snyggare....och så lyser den skitfräckt i ett mörkt rum.

Mmmm, jag kör hellre en Alfa Romeo än en Skoda.

Ostaka du skrev the magic words, anledningen till att jag köper en bärbar mac nästa gång.

Nej åter till verkligheten.

Jag tror faktiskt det är skitsamma om du man väljer AMD eller Intel.

Intel går snabbare i de benchmarks som är publicerade.

Men sedan får man lägga till cpu tjong per krona då blir det klurigare att räkna på´t.

Ett råd är att inte köpa den hetaste snabbaste processorn. Man pröjsar för mycket för för lite prestanda ökning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Jag kör faktiskt hellre Skoda än Alfa, helt seriöst, men, men.

Jag står själv i valet mellan en P4 3.0Ghz och en AMD64, 3200 2.0Ghz. Jag vet inte vilken burk jag ska välja, men eftersom P4:an låter som ett flygplan och AMD:n är tyst som en mus så lutar det åt AMD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket ram (2 Gb till musik) och två hårddiskar, sen tror jag det kvittar amd/intel....dagens amd är ju mycket snabbare än 8 månaders gamla topp-intel....och även då gick det att köra!

Att 2 GB är något slags minimikrav till en dator som ska användas till musik har jag hört tidigare, men varför två hårddiskar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag står själv i valet mellan en P4 3.0Ghz och en AMD64, 3200 2.0Ghz. Jag vet inte vilken burk jag ska välja, men eftersom P4:an låter som ett flygplan och AMD:n är tyst som en mus så lutar det åt AMD.

Utan att vara alltför petig vågar jag påstå att en processor inte låter något överhuvudtaget under normala förhållanden. Däremot kan CPU-kylningen (fläkten) låta men det beror på fläkten i sig. Det som avgör hur varm en processor blir är hur mycket effekt processorn brukar, ju mer effekt, ju större värmeutveckling. Ju större värmeutveckling, ju mer kylning behövs och därmed större fläkt(ar) eller högre varvtal på mindre fläktar. Skall du syssla med musik föreslår jag att du väljer så stora CPU-fläktar som möjligt med så lågt varvtal som möjligt utan att för den sakens skull äventyra din CPU.

För mer information om energiförbrukning föreslår jag att du läser denna artikel från toms hardware guide.

För mer information om kylning rekomenderar jag denna site. Finns en annan site som jag brukade använda men jag kommer inte ihåg url till den 😛

EDIT II: Woho! Kom på url till gtek 😛

För att ytterligare krångla till saker och ting, kan man inte stirra sig blind över GHz-talet hos en processor eftersom det är antal opperationer per klockcykel som avgör hur snabb en processor faktiskt är. AMD-processorer jobbar med lägre klockfrekvens än Intel men utför fler operationer per klockcykel vilket beskrivs av AMD i namngivningen. Så, för att använda de två processorer som du nämner för att bättre försöka förklara ligger det till ungefär såhär: "P4 3.0Ghz" är en Intel processor som har en klockfrekvens på 3.0GHz och en "AMD64 3200 2.0Ghz" är en AMD processor som har en klockfrekvens på 2.0GHz men som enligt AMD motsvarar en Intel processor på 3.2GHz.

Som grädde på moset finns det mjukvara/drivrutiner som utnyttjar specialegenskaper hos Intelprocessorer vilket gör att Intelprocessorer arbetar snabbare jämfört med likvärdig AMD-processor under vissa omständigheter (har för mig att det gäller grafik men är inte säker...).

Förr var det så att Intel gick kallare (drog mindre effekt) än vad motsvarande AMD-processor gjorde. Det var bland annat därför som Apple valde att gå över från den effekthungriga PowerPCProcessor, som IBM tillverkar, till Intel och inte AMD. Hur det är nu vet jag inte men förhoppningsvis får man svaret i den artikel skriven av Tomshardware som jag tidigare länkat till i denna novell 🙂

EDIT: Stavfel

EDIT II: Minnet är åter 🙂

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

paulsky (oregistrerad)
Utan tvekan Intel numera. Core2Duo krossar AMD totalt, så det finns inga fördelar alls med AMD längre. Tidigare var AMD något snabbare än Intels motsvarande, men det var som sagt innan Core2Duo... 😆

Se också till att ha Intel chipset på moderkortet för att vara så säker som möjligt - och undvik nForce4 chipset med SLI-stöd till varje pris!

Hej Claes

Du skriver "undvik nForce4 chipset med SLI-stöd till varje pris"

Varför?

Ska köpa ny dator hört att nya processorer är på g. Vad vet du?

Paulsky

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte att glömma är att AMD lanserar nya teknik runt jul. Deras Quad core processorer ser lovande ut. Då de är helt integrerade medans intels är två dualcore som man satt ihop. AMD verkar dessutom lansera 3 kärniga processorer för de som inte gillar jämna tal 😆

Intel verkar även de lansera ny teknik runt årsskiftet. Så det kan vara läge att ligga lågt ett litet tag till och en extra bra anledning till det är att den nuvarande tekniken nog prisdumpas när den nya lanseras.

Nuvarande core 2 duo kommer nog att hålla några år framöver då de tuggar på bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Utan tvekan Intel numera. Core2Duo krossar AMD totalt, så det finns inga fördelar alls med AMD längre. Tidigare var AMD något snabbare än Intels motsvarande, men det var som sagt innan Core2Duo... 😊

Se också till att ha Intel chipset på moderkortet för att vara så säker som möjligt - och undvik nForce4 chipset med SLI-stöd till varje pris!

Hej Claes

Du skriver "undvik nForce4 chipset med SLI-stöd till varje pris"

Varför?

Ska köpa ny dator hört att nya processorer är på g. Vad vet du?

Paulsky

De funkade inte speciellt bra till musik men jag tror att det finns en nedladdning på nForce sida som fixar till det hela, har jag för mig i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt off-topic men jag undrar vad är det som är snyggare med en mac?

alltså stationär, ej bärbar. 🥰

Tja... Smaken är som baken...

Jämför själv med valfri leverantör och Apple store. Själv tycker jag att en iMac är den snyggaste, mest praktiska och mest kompakta dator man kan köpa i dagsläget 😆 Som grädde på moset skall datorn dessutom vara väldigt tyst under drift 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...