Jump to content
Annons

protools filformat?


Zigaboo

Recommended Posts

Hola!

Jo, jag har tidigare jobbat med protools. Sedan, innan jag flyttade från skolan,

brände jag alla arbetsmappar och sparade mina små fina låtar...

Nu tänkte jag kolla om de gick att använda i Nuendo som jag nu använder istället.

Men jag kan inte minnas vad protools använder för format på ljudfilerna

när den spelar in.

Om det inte går att importera till annat sequencer program, hur kan man

konvertera till annat format?

Jag minns inte heller vilken version av ProTools det var...

Hoppas att någon har en bra lösning på min fråga...

/Zigaboo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

PT filer är s a s sin egen, den går inte att öppna annat än i PT. Däremot går audiofilerna att öppna med ett annat program. PT på Mac använder antingen aiff, wav eller SDII. På PC är det wav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Jo, PT filerna kände jag på mig att det inte gick att öppna...

det var själva ljudfilerna som jag tänkte på.

Grejen e ju den att eftersom jag inte vet vilket format som PT sparar

ljudfilerna i; plus att MAC har förmågan att inte lägga till filändelser,

så vet jag inte filändelsen på ljudfilerna i mina brända backupCDn...

Jag ska undersöka vidare med aiff eller SDII...

Tack än en gång!

Link to comment
Dela på andra sajter

Att öppna protools SDII filer på en pc verkar vara lite av ett dött lopp. Jag har försökt utan några större framsteg. Tipset är att hitta en studio med Protools på en Mac, ett digi001 system räcker gott och väl. Skapa ett nytt projekt där du väljer wav som filformat, sedan importerar du ditt gamla projekt som du bränt på skiva. Kolla då även igenom projektet så att alla ljudfiler börjar ändera i början av låten eller på ett jämnt taktslag baserat på ett valfritt tempo eller på låtens tempo om det är inspelat efter klick. Detta eftersom du annars aldrig kommer att lyckas sätta ihop låten och placera ljudfilerna rätt i nuendo/cubase igen. Så fixa till ljudklippen så de börjar på ett vettigt ställe, sedan tar du consolidate selection för att göra nya ljudfiler och raderar alla de gamla. Bränn sedan ut på nytt och var noga med att välja en iso standard eller en mac/pc hybrid skiva så att din burk hemma kan läsa projekten. Jag har en näve skivor med protools projekt som jag hyfsat enkelt kan lägga in och köra i Cubase med den här tekniken.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...