Jump to content
Annons

montera EMG mickar


tightflesk

Recommended Posts

Annons

aktiva mickar e en sak, passica en annan!!!!!

tell först ifall aktivt el passivt!!!

passiva mickar är i stort sett bara att löda fast o montera, medan aktiva kräver massa ny elektronik monterad.. eftersom de drivs me ett batteri!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man lämnar in gitarren.

eller gör det själv!

självklart gör man det själv men endast om man vet hur man gör eller har väldigt mycket tid. Att få mickar monterade är vanligtvis inte speciellt dyrt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man lämnar in gitarren.

eller gör det själv!

självklart gör man det själv men endast om man vet hur man gör eller har väldigt mycket tid. Att få mickar monterade är vanligtvis inte speciellt dyrt.

de pengarna kan man ta till ett par pilsner ute ist. o dessutom lär man sig ngt på vägen!!!

kan även bana för framtida proejt typ pedalbyggen etc. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Emg är väl aktiva i allmänhet, med undantag för hz-modellerna.

Du får väl oftast högre output från aktiva än passiva.

Jag hade en gitarr med aktiva mickar men jag slet ut dom och den "aktiva" eq:n och slängde in en passiv istället och lödde ihop en vanlig tonkontroll, det var iofs kassa aktiva mickar men jag tyckte de lät lite tråkigt. Sen slapp man ju byta batterier med passiv mick! 😄

Bland vänner och bekanta är det de som spelar metal med ordentligt med dist som använder aktiva mickar, emg 81 och 85 tror jag bestämt. Bra för fet dist.

Vad ska du spela med gitarren din?

Link to comment
Dela på andra sajter

asså så högfrekvent behöver man ju inte byta batteri, o de e olika på olika modeller vart batteriet sitter.. men en grej som du kan tänka på ifall du skaffar aktiva är att om gitarren låter distat när du stängt av pedalerna o så så behöver du byta batteri.. sitter vanligtvis ett 9volts batteri i för strömförsörjning.. likadant som man sätter i standardpedaler...!!

och om du inte har överjävligt mkt erfarenhet ( 😉 ) så skulle ja tipsa på att du drar i en passiv så länge.. o tänk också på att pröva olika mickar på olika instrument som har aktivt original, eller redan inbyggt, så du får en hum om hur de låter.. be även din lokale gitarrdistributör att visa dig hur elektroniken ser ut, o lite sånt.. 🙂

en bra musklaffär bör ställa upp på myyyycket.. dvs inte musikbörsen norrköping.. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey det där lät high-tech hur låter passiva då? låter dom typ lika bra?

asså generellt låter passiva mer dynamiskt!! medan aktiva låter lite mer lika volym på allt.. 😱

säger inte att de e så, men de mickar jag prövat är så!!!

men som sagt..pröva på!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Man lämnar in gitarren.

eller gör det själv!

självklart gör man det själv men endast om man vet hur man gör eller har väldigt mycket tid. Att få mickar monterade är vanligtvis inte speciellt dyrt.

Vad kostar ett mickbyte då? Skiljer priserna mellan aktiv/passiv-mickbyte?

på gitarren.se tar dom 500:- per mick. Är det ett rövarpris lr standard?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Man lämnar in gitarren.

eller gör det själv!

självklart gör man det själv men endast om man vet hur man gör eller har väldigt mycket tid. Att få mickar monterade är vanligtvis inte speciellt dyrt.

Vad kostar ett mickbyte då? Skiljer priserna mellan aktiv/passiv-mickbyte?

på gitarren.se tar dom 500:- per mick. Är det ett rövarpris lr standard?

Ja det var ett jävla rövarpris 😄 för de stålarna får du en massa pilsner eller t o m en ny bra mick för. Har själv lödat fast aktiva mikar och det är inte svårt alls. spara stålarna och gör det själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man lämnar in gitarren.

eller gör det själv!

självklart gör man det själv men endast om man vet hur man gör eller har väldigt mycket tid. Att få mickar monterade är vanligtvis inte speciellt dyrt.

Vad kostar ett mickbyte då? Skiljer priserna mellan aktiv/passiv-mickbyte?

på gitarren.se tar dom 500:- per mick. Är det ett rövarpris lr standard?

totalt rövarpris!! utan tvivel.

skicka mig ett PM för prisuppgift på mickbyte..

Link to comment
Dela på andra sajter

Man lämnar in gitarren.

eller gör det själv!

självklart gör man det själv men endast om man vet hur man gör eller har väldigt mycket tid. Att få mickar monterade är vanligtvis inte speciellt dyrt.

Vad kostar ett mickbyte då? Skiljer priserna mellan aktiv/passiv-mickbyte?

på gitarren.se tar dom 500:- per mick. Är det ett rövarpris lr standard?

Ja det var ett jävla rövarpris 😄 för de stålarna får du en massa pilsner eller t o m en ny bra mick för. Har själv lödat fast aktiva mikar och det är inte svårt alls. spara stålarna och gör det själv.

Men om man inte kan löda och saknar sådan utrustning då? Och om man råkar göra något fel då? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Man lämnar in gitarren.

eller gör det själv!

självklart gör man det själv men endast om man vet hur man gör eller har väldigt mycket tid. Att få mickar monterade är vanligtvis inte speciellt dyrt.

Vad kostar ett mickbyte då? Skiljer priserna mellan aktiv/passiv-mickbyte?

på gitarren.se tar dom 500:- per mick. Är det ett rövarpris lr standard?

totalt rövarpris!! utan tvivel.

skicka mig ett PM för prisuppgift på mickbyte..

PM vet jag inte vad det är, men du kanske menade vad för gura jag har och vad för mickar jag vill ha monterade?

Har en BC Rich Beast NJ med passiva mickar som jag vill ha aktiva EMG85/EMG60 på. Vad skulle montering för nåt sånt kosta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man lämnar in gitarren.

eller gör det själv!

självklart gör man det själv men endast om man vet hur man gör eller har väldigt mycket tid. Att få mickar monterade är vanligtvis inte speciellt dyrt.

Vad kostar ett mickbyte då? Skiljer priserna mellan aktiv/passiv-mickbyte?

på gitarren.se tar dom 500:- per mick. Är det ett rövarpris lr standard?

totalt rövarpris!! utan tvivel.

skicka mig ett PM för prisuppgift på mickbyte..

PM vet jag inte vad det är, men du kanske menade vad för gura jag har och vad för mickar jag vill ha monterade?

Har en BC Rich Beast NJ med passiva mickar som jag vill ha aktiva EMG85/EMG60 på. Vad skulle montering för nåt sånt kosta?

PM är privat meddelande.

priset skulle bli lägre än det du listade förrut.. skicka PM för prisuppgift!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Men om man inte kan löda och saknar sådan utrustning då? Och om man råkar göra något fel då? 😛

Annars känner man alltid någon som har en lödpenna och tenn. Finns inte så mycket fel man kan göra. Handlar ju bara om att löda fast det hela och hur svårt är det? om man inte tror man kan det finns det alltid någon man känner som kan löda. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om man inte kan löda och saknar sådan utrustning då? Och om man råkar göra något fel då? 😛

Annars känner man alltid någon som har en lödpenna och tenn. Finns inte så mycket fel man kan göra. Handlar ju bara om att löda fast det hela och hur svårt är det? om man inte tror man kan det finns det alltid någon man känner som kan löda. 😎

det svåra är att veta vart allt ska sitta, och att få allt att sitta kvar efter att man lött fast det!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

Får man uppliva denna tråd?

Ähh, gör det ändå 🙂

Jag har en bas, en Yamaha RBX 375 http://se.yamaha.com/sv/products/musical-instruments/guitars-basses/el-basses/rbx/rbx375/?mode=model#tab=product_lineup och funderar på att byta mickarna mot ett par EMG mickar.

Enligt EMG's hemsida är mickarna ca 10cm medans de på Yamaha'n är ca 12cm. I bredd vet jag inte. Det jag undrar är om man kan fixa den luckan på nått sätt eller om det måste vara så? Kommer micken glappa runt där inne eller funkar det?

Och hur vet man ifall man köpt/köper en bra mick?! Förvisso står det ju en beskrivning men, ska man våga lita blint på den? Sen undrar jag om man ska köra på samma/likadana mickar eller ha två olika? Och sista frågan; eftersom Yamaha RBX 375 redan är aktiv, hur blir det när man byter till andra aktiva? Vilka rattar måste bytas ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...