Jump to content
Annons

Tips på 2kanalslimpa?


red_house_painter

Recommended Posts

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

En bra uutombordskompressor är aldrig fel. Själv har jag bl.a en Pro VLA och en Compellor. Dom är ju inte asdyra, men dom gör båda bra jobb på sitt område.

tips: Jag har en överlops Compellor också 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är du egentligen ute efter? En summeringsmixer eller busskompressor(2 kanaler) eller en kanal-limpa/channelstrip. Kanal-limpa/channelstrip är en kanal vilket namnet indikerar( att efterskapa ett mixerbords kanal innehållande preamp, eq, kompressor etc.) Så om du vill ha stereo får du helt enkelt köpa två kanallimpor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag skulle inte råda dig att köpa en kompressor att lägga på mixen om motiveringen är att det låter så tråkigt annars. Det är mixen som behöver omtanke, ingen burk kommer ändra att det låter tråkigt.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Antar att red house painter menar channelstrip alltså kanallimpa på svenska men han har inte gett ngt svar på vad han är ute efter.

Det antar jag inte, eftersom han vill köra mixen genom den.

Det lär bli svårt att hitta en "tvåkanals channelstrip" eftersom en channelstrip är just en kanal.

Det känns vanligare att köra mixen genom en kompressor, sedan en eq, än att använda två channelstrips med dessa funktioner (som man dessutom måste ställa in separat) till detta.

Vad är det egentligen du är ute efter red house?

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är du egentligen ute efter? En summeringsmixer eller busskompressor(2 kanaler) eller en kanal-limpa/channelstrip. Kanal-limpa/channelstrip är en kanal vilket namnet indikerar( att efterskapa ett mixerbords kanal innehållande preamp, eq, kompressor etc.) Så om du vill ha stereo får du helt enkelt köpa två kanallimpor.

Just så jag menade!

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att red house painter menar channelstrip alltså kanallimpa på svenska men han har inte gett ngt svar på vad han är ute efter.

Det antar jag inte, eftersom han vill köra mixen genom den.

Det lär bli svårt att hitta en "tvåkanals channelstrip" eftersom en channelstrip är just en kanal.

Det känns vanligare att köra mixen genom en kompressor, sedan en eq, än att använda två channelstrips med dessa funktioner (som man dessutom måste ställa in separat) till detta.

Vad är det egentligen du är ute efter red house?

Focusrite TwinTrak Pro har stereo link knapp, så man ställer in en kanal och

får samma inställning på båda.

TwinTrack rockar!!! 😄

edit: för dom pengarna alltså

har du en budget på 8000:- så hoppa över den och ta nåt fränare.

Redigerat av Jari
Link to comment
Dela på andra sajter

när jag säger att min mix låter tråkigt beror det mest på att allt låter så stelt och kallt.

Så jag vet inte riktigt vad jag letar efter. Har fått lite studiecirkelspengar och lite jag sparat ihop för att köpa något vettigt för. Någon summeringsmixer är jag inte ute efter

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag är så tråkig och säger att jag tror varken en ATC2 eller en twintrak kan bota att det låter kallt och stelt. Det sitter i mixen, det är svårt att värma upp nåt kallt med en enhet, försöka få bort det kalla i inspelningen eller mixningen, på varje spår. Jag har en DC2 från toft, den låter bra, men den tinar inte upp några kalla mixar bara sådär.

/glädjedödaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...