Jump to content
Annons

Skrivskyddad cd


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag satt här med masters från förr med en massa wav-filer och skulle framställa många ex från dem tänkte jag, när jag plötsligt märkte att ingen av filerna på ena skivan gick att öppna. Då gick jag in och läste bland egenskaperna hos filerna och märkte att "Skrivskyddad" var markerad på dessa filer.

1) Kan man ALLTID markera innan om man vill skrivskydda filerna eller inte på en cdr när man bränner den, så de inte blir det automatiskt?

(jag har Sonic Record Now DeLuxe)

2) Nu när filerna på cdr 2 är skrivskyddade och filerna inte kan nås (=kopieras internt i pc:n) - är då enda sättet att komma runt problemet att kopiera cdr:n till DAT analogt med Superkablar och sedan tanka tillbaka igen till pc:ns hdd?

villrådig//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)
...eller så importerar du ljudspåren i Wavelab och bränner en ny skiva därifrån.

Ok, så det skulle gå lättare än till Cubase? Det låter lovande! Jag har alltså lyckats importera cdr 1 till Cubase, men inte cdr 2 alltså, eftersom de filerna var skrivskyddade. Cubase verkar bara ta emot icke skrivskyddade filer. Men om nu Wavelab tar även skrivskyddade så ska jag prova det.

Inte helt ovidkommande kanske, så har jag LE-versioner av dessa program.

😠

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Filer på cd-skivor är alltid skrivskyddade, och detta är inte det som gör ditt problem. Skulle tro att din skiva har blivit oläsbar av någon annan anledning tyvärr?!

/Henning.

Nu förstår jag inte vad du menar, Henning! Jag har två cdr. Det finns tre alternativ när det gäller filernas egenskaper: Skrivskyddad, Dold och Arkiv. Studerar man filerna på dessa två skivor så är inget markerat på ena cdr-skivan. På cdr nr 2 är Skrivskyddad tyvärr förbockat för alla filer. De kan jag alltså inte läsa in till hdd:n. Den skillnaden är det ju med alla mina cdr... Drösvis. De som jag råkat markera Skrivskyddad på kan inte föras till något program! De verkar stängda på något vis, att meningen är att man "inte ska kunna gå vidare" med materialet...

Man ska väl egentligen aldrig skrivskydda filerna på en cd om man vill jobba vidare med materialet? Det funkar ju hur fint som helst på de cdr med filer som inte är skrivskyddade.

Ska bli kul att se om Wavelab klarar detta...

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Skivan är SKRIVskyddad. Det påverkar inte om den går att LÄSA eller inte. Skivan har väl blivit kass helt enkelt.

Jag fattar. Man kan inte skriva till cdr-skivan mer, men man borde kunna kopiera materialet från den till en hdd ändå.

Det lustiga är dock att de filer som inte är skrivskyddade går att kopiera till hdd oavsett på vilken dator de bränts, med vilket operativsystem och oavsett vilket år det skett.

De som är gjorda för flera år sedan, förra månaden eller rentav igår, går inte att kopiera, om filerna är skrivskyddade.

Vi pratar om hrmm...100-tals skivor... Detta är ju ett systemfel och inget som gäller en enskild skiva, nu när jag kollat hela högen här bredvid.

😠

:musik

Alla filer ÄR inte skrivskyddade per automatik. Det väljer man tydligen.

Det är ju bara att gå in på en fil på en cdr och kolla om skrivskyddad är markerat eller ej.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
men vänta nu... filerna som du bränner ner på en cdr-skiva blir ju skrivskyddade hursomhelst... Så länge dom ligger på cdr...

😉😄😉

Jo, men... som förmodligen fler än jag sett så finns det 3 stycken egenskaper som kan vara förbockade, när det gäller en fil i en dator:

Skrivskyddad, Dold och Arkiv, för varje fil på en cdr (t.ex.).

Beträffande de filer på cdr som var Skrivskyddade på cdr och beträffande de filer som INTE var markerade där på cdr som Skrivskyddade var det skillnad. De förra kan jag INTE föra över till hdd, de senare går det bra att göra så med...

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat något så enkelt som att testa ett program avsett för att "rippa" CD-skivor? Finns väl flera men jag kan inte komma på namnet på något av dem just nu. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Klistrar väl in mitt svar från den andra tråden här också då..

- Skivorna med de stora audiofilerna har du bränt som data-cd, dvs om du sätter in i cd-spelaren i stereon kommer det inte fungera. Det är som en stor diskett som du behöver en dator för att kunna komma åt. Bara att kopiera och klistra in direkt där man vill ha det.

- Skivorna med de små filerna är audio-cd, som du kan lyssna på i din cd-spelare. Dom måste du, som flera påpekat, använda någon form av grabber för att kunna använda i din dator. Småfilerna som du försöker använda pekar bara på musikspåren, och innehåller i sig inte den minsta lilla audio-information.

Som tillägg, filerna på skivan du bränt som audio-cd är read-only för att dom bara pekar på spår på skivan. Dom gör ingen nytta på någon hdd. Gör som hellpig sa, rippa!

edit: äsch, så bumpades den andra tråden precis samtidigt så att det blev samma info på båda ställena... sorry 😛

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ett liknande problem på en av våra protoolsmaskiner. Man ser filerna och egenskaper som vanligt när man tittar skivan (protools stängt). Startar man protools kan man se filerna men det går inte att komma åt dom eller se egenskaper. Enligt uppgift så är det i-tunes som "tar över" och då inte visar waw och andra ljudfiler.

Funkar om man kopierar in filerna på skrivbordet innan man startar protools.

Vet inte om detta kan vara en hint.....

Olle

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Kan det vara så att de filer som inte är skrivskyddade på CD råkar ligga på multisession-skivor som inte är stängda än, medan de skrivskyddade ligger på stängda skivor?

Skrivskyddade filer ska inte vara nåt problem att kopiera till HD o jobba därifrån med, men däremot att läsa dem direkt från CD:n kan vara problem i ett ljudprogram om programmet vill skapa en ljudvågsfil på samma plats som ljudfilen ligger.

Kopiera till HD, avbocka skrivskyddet.

Borde funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Kan det vara så att de filer som inte är skrivskyddade på CD råkar ligga på multisession-skivor som inte är stängda än, medan de skrivskyddade ligger på stängda skivor?

Skrivskyddade filer ska inte vara nåt problem att kopiera till HD o jobba därifrån med, men däremot att läsa dem direkt från CD:n kan vara problem i ett ljudprogram om programmet vill skapa en ljudvågsfil på samma plats som ljudfilen ligger.

Kopiera till HD, avbocka skrivskyddet.

Borde funka.

Hej MrPhil!

Dessa cdr jag pratar om skapades för mellan 4-10 år sedan. Då använde jag Win 95. Ja, jag har funderat på om de inte är stängda, dessa skivor. Har inte kollat om jag kan stänga dem nu efteråt, i WinXP som jag har nu. Men det går kanske?!

Problemet är just att jag har problem att kopiera filerna från cdr till hdd, när de är skrivskyddade. Jag kan inte avbocka Skrivskydd - har försökt, men det står då: "Åtkomst nekad". Inte så konstigt kanske, filen ligger ju på en cdr, vars info man inte kan ändra hursomhelst.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
- Skivorna med de stora audiofilerna har du bränt som data-cd, dvs om du sätter in i cd-spelaren i stereon kommer det inte fungera. Det är som en stor diskett som du behöver en dator för att kunna komma åt. Bara att kopiera och klistra in direkt där man vill ha det.

- Skivorna med de små filerna är audio-cd, som du kan lyssna på i din cd-spelare. Dom måste du, som flera påpekat, använda någon form av grabber för att kunna använda i din dator. Småfilerna som du försöker använda pekar bara på musikspåren, och innehåller i sig inte den minsta lilla audio-information.

Som tillägg, filerna på skivan du bränt som audio-cd är read-only för att dom bara pekar på spår på skivan. Dom gör ingen nytta på någon hdd. Gör som hellpig sa, rippa!

Har provat med flera olika cdr nu ikväll/natt. Har fortfarande stora problem med att föra över en del filer som är skrivskyddade genom att föra filen med pekdonets hjälp över skrivbordet från enhet X (cd-brännaren) till enhet XX (en extern hdd). Har också prova att högerklicka och sedan anv "Skicka till enhet XX". Det gör ingen skillnad. Nu när jag provat på en massa cdr-skivor märker jag att det mest gäller Ord-dokument. Dessa gjorda i Lotus företrädesvis. De kan jag inte öppna i Word direkt från skivan och inte heller föra från cdr till hdd. Var på skolan som jag gått på och testade också, de har ju Lotus m.m., men då kom meddelandet att filerna var i Win95 och datorn hade WinXp och inte kunde läsa dem. "Ja, gammalt operativsystem", sa bibliotekarien... 😛 "Bakåtkompatibelt", trodde jag. En del ligger på diskett (tack ChromaWoods för tipset), en del på cdr. De på cdr kan jag inte läsa hemma, för det står: "Okänd filändelse" i Word. .lpx. är det, har jag för mig. Det är väl beteckningen för att det är en Lotus-fil...

Nu beträffande detta med AUDIO- och DATA-FILER. Jag har två typer av cdr-skivor:

CDR "typ 1". INFO:

Högerklickar på filen: Track 01

Filtyp: cd-ljudspår

Filtyp: Track 01.cda

Plats: X

Storlek: 44 byte

Storlek på disk: 2.00 kb

Attribut: Skrivskydd

Vän med cd-spelare: KAN spelas i vilken cd-spelare som helst!

Försöker gå in i Cubase LE med denna typ av fil. Väljer "New Project". "Import Audiofil". Får svaret "Invalid or not supported file". .cda är alltså inte en Audiofil.

Jag omvandar då detta/dessa små .cda-filer till stora Wav-filer (44.1 kHz, 16 bits, st) i Cubase LE, genom Import Options "Cop file to Working Directory". Sample Size 16 bit to 24 bit. Klickar OK. Sedan kan jag greja med dem i Cubase LE.

CDR "typ 2". Info:

Högerklickar på filen: Track 01

Filtyp: Wave-ljud

16 bitar, st

44 kHz

Ljudformat: PCM

Storlek: 33.9 Mb

Vän med cd-spelare: Nej.

Försöker föra filen från cd-brännaren direkt till Cubase LE, för att bearbeta den där. Får Felmeddelandet: "Audio Engine System Error - Felaktig parameter". Detta säger mig inget direkt... Försöker då kopiera filen från cdr till hdd, genom att föra den över Skrivbordet på vanligt vis med pekdonets hjälp, från Enhet X (I Den här datorn) till Enhet XX (I Utforskaren). Fungerar bra. Sedan jobbar jag med filen i Cubase LE, som avsett är.

1) Vad betyder "Audio Engine System Error"?

2) Måste jag troligen ha Lotus tidigare version för att kunna öppna ordfilerna? (Det är en halv bok...)

P.s. Klart det blir förvirrande när säljare OCH tekniker i affären jag köpt datorerna (både 1998 och 2005), bägge sagt att "det är Wav-filerna, för de är dom som är stora", som jag kan spela i vilken cd-spelare som helst. När det i själva verket är så att det är tvärtom. Wav-filer är ett namn på en typ av data-filer, som datorns program kan läsa och bearbeta. cda-filer eller cd-ljudspårsfiler är däremot de som läses av vanliga cd-spelare... Dessutom ska jag påpeka för alla kompisar som säger att det är bättre att ha låtarna på cd i minneskrävande Wav-format än på mp3 - för "det låter bättre" än mp3 - att det inte kommer att låta ett dugg bra om de är i Wav, vid uppspelning i cd/dvd-spelare... Rätt va? 🙂 D.s

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Försöker gå in i Cubase LE med denna typ av fil. Väljer "New Project". "Import Audiofil". Får svaret "Invalid or not supported file". .cda är alltså inte en Audiofil.

Jag omvandar då detta/dessa små .cda-filer till stora Wav-filer (44.1 kHz, 16 bits, st) i Cubase LE, genom Import Options "Cop file to Working Directory". Sample Size 16 bit to 24 bit. Klickar OK. Sedan kan jag greja med dem i Cubase LE.

Windows är stenålders och har inget cdda-filsystem. cda-filerna är alltså som tidigare sagts inga audiofiler. Enklast rippar du en audio-cd med exempelvis EAC eller CDex.

Link to comment
Dela på andra sajter

(...)Dessutom ska jag påpeka för alla kompisar som säger att det är bättre att ha låtarna på cd i minneskrävande Wav-format än på mp3 - för "det låter bättre" än mp3 - att det inte kommer att låta ett dugg bra om de är i Wav, vid uppspelning i cd/dvd-spelare... Rätt va? 😆 D.s

:musik

Inte riktigt.. Om jag kommer ihåg rätt så är "Wav", precis som apples motsvarighet "Aiff", numera helt enkelt ett sätt att tolka pcm-kodad musik.. cd-audio läses alltid som wave i en pc och aiff i en mac, och innebär bara att det är vågformerna som PCM-kodats istället för datafilen..

Det struliga blir när man bränner dessa filer.. de måste fortfarande PCM-kodas som musik för att gå att spela överallt (eftersom filerna även är data) även om de flesta spelare kan läsa .wav som data-cd..

Ergo: Cd-audio är wav i en dator.. men wav i en dator är inte cd-audio om den inte skrivs till en cd på det sättet..

Jag är fantastiskt trött just nu och orkade faktiskt inte kolla upp exakt hur det ligger till.. Välkommen att slå mig på fingrarna ni som kan datorns historia.. Men nått ditåt är det 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

DB POWERAMP CD RIPPER OCH ELLER DB POWERAMP AUDIO CONVERTER eller va den hette funkar till allt 😆 Fast det behövs lite plugins men dom finns att ladda ner på deras hemsida 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser att du har löst problemet med att du inte kunde använda mastrarna, bra det. Det var inte jättelätt att läsa ut det av ditt inlägg, men det gick.

Ser också att du fortfarande inte riktigt verkar förstått att cda-filer inte innehåller någon audio. Dom pekar bara på spår som man kan ha skapat av exempelvis wav-filer.

Du misstänker själv att ditt Lotusproblem är ett kompatibilitetsproblem, och det misstänker jag också. Men jag vet inte. Det är nog inget problem med skrivskydd iallafall.

Vad "Audio Engine System Error - felaktig parameter" innebär vet jag inte, men nu gissar jag vilt. Cubase LE kanske vill skapa en arbetsfil i samma mapp som orginalfilen hämtas från? Eller så försöker den kanske skriva till filen direkt. Eftersom den ligger på cd, går inte detta. Här kan det alltså vara just skrivskyddsparametern som är problemet. Fast egentligen ser jag inte problemet, måste vara mycket bättre (snabbare och tystare att slippa använda cd-läsaren) att dra över filerna till en mapp med alla projektets audio-filer. Och som jag förstod, fungerade det när du gjorde så.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Vad "Audio Engine System Error - felaktig parameter" innebär vet jag inte, men nu gissar jag vilt. Cubase LE kanske vill skapa en arbetsfil i samma mapp som orginalfilen hämtas från? Eller så försöker den kanske skriva till filen direkt. Eftersom den ligger på cd, går inte detta. Här kan det alltså vara just skrivskyddsparametern som är problemet. Fast egentligen ser jag inte problemet, måste vara mycket bättre (snabbare och tystare att slippa använda cd-läsaren) att dra över filerna till en mapp med alla projektets audio-filer. Och som jag förstod, fungerade det när du gjorde så.

Ja jo, men det var bara det att säljar'n i affär'n sa att jag kunde göra vilket som: antingen ta dem från cd:n direkt in i Cubase LE eller via cdr till hdd och sedan in i Cubase LE. Men varför inte spara tid? Ta det direkt från cd:n därför, tyckte han.

Själv tror jag det är ett fel i Systemet, på så sätt att cd-läsaren roterar så mycket långsammare än hdd:n. Som du skriver så går det långsammare med cd-läsaren. Det går helt enkelt så långsamt att det inte funkar alls...

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Ser också att du fortfarande inte riktigt verkar förstått att cda-filer inte innehåller någon audio. Dom pekar bara på spår som man kan ha skapat av exempelvis wav-filer.

Jodå, jag vet. Man får skilja mellan Audiofil (cda) och Datafil (wav).

Se dock Pitekillens inlägg ovan...

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Dessutom ska jag påpeka för alla kompisar som säger att det är bättre att ha låtarna på cd i minneskrävande Wav-format än på mp3 - för "det låter bättre" än mp3 - att det inte kommer att låta ett dugg bra om de är i Wav, vid uppspelning i cd/dvd-spelare... Rätt va?  D.s

Nu cyklar du.

Det ÄR bättre att ha ljud lagrat som .wav än som .mp3.

Men däremot går de inte att spela upp i en vanlig CD-spelare.

Det går inte mp3-filer heller.

Men när man bränner en ljud-cd av dessa filer för att kunna spela i en CD så är det bättre att utgå från .wav än .mp3.

.slut.

Redigerat av MrPhil
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Dessutom ska jag påpeka för alla kompisar som säger att det är bättre att ha låtarna på cd i minneskrävande Wav-format än på mp3 - för "det låter bättre" än mp3 - att det inte kommer att låta ett dugg bra om de är i Wav, vid uppspelning i cd/dvd-spelare... Rätt va?  D.s

Nu cyklar du.

Det ÄR bättre att ha ljud lagrat som .wav än som .mp3.

Men däremot går de inte att spela upp i en vanlig CD-spelare.

Det går inte mp3-filer heller.

Men när man bränner en ljud-cd av dessa filer för att kunna spela i en CD så är det bättre att utgå från .wav än .mp3.

.slut.

Du har helt rätt. Jag uttryckte mig oklart. Jag menade att wav-filer inte låter ALLS när de spelas i en cd/dvd-spelare, men att mp3-filer gör det, i dvd-spelare med stöd för sådan uppspelning alltså... Håller med om att audio-cd låter bättre än mp3. Det är nog därför jag inte har nån mp3-spelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...