Jump to content
Annons

Roland AX-1, AX-7


TheQuo

Recommended Posts

Annons

Haha, jo, det lär ju inte va så stor vits annars... 😄

(Sorry, jag kunde inte låta bli! 😄)

Men, jo, de har garanterat en alldeles vanlig MIDI-kontakt så om du bara skaffar en tillräckligt lång MIDI-kabel är det fritt fram att kuta runt på scenen...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jo, det lär ju inte va så stor vits annars... 🙂

(Sorry, jag kunde inte låta bli! 🙂)

Men, jo, de har garanterat en alldeles vanlig MIDI-kontakt så om du bara skaffar en tillräckligt lång MIDI-kabel är det fritt fram att kuta runt på scenen...

Om jag kopplar AX-1 till min vanliga synt kan jag använda den när AX-1 är inkopplad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, jo, det lär ju inte va så stor vits annars... 😉

(Sorry, jag kunde inte låta bli! 🙂)

Men, jo, de har garanterat en alldeles vanlig MIDI-kontakt så om du bara skaffar en tillräckligt lång MIDI-kabel är det fritt fram att kuta runt på scenen...

Snubbla inte bara. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, det finns väl någon rekommenderad max-längd på midikablar innan de behöver en förstärkare av något slag?

Blir rätt mkt bortfall av information om de är för långa, om jag förstått det rätt.

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

booster (oregistrerad)

Det behövs ingen förstärkning av midisignalen. Det är ju ingen audio information som ska skickas.

Dock brukar man rekommendera att inte överstiga 9 meters midi kabel för att inte fördröjningen (latency) ska bli märkbar.

Vill man inte snubbla så kanske trådlöst midi kan vara ngt... (Finns en tråd som behandlar detta)

T ex:

Kenton "MidiStream" Wireless MIDI

eller

MIDIjet Pro

(Används av bl a U2 och även av Michael Brecker som tyvärr gick bort för drygt en vecka sedan)

/B

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behövs ingen förstärkning av midisignalen. Det är ju ingen audio information som ska skickas.

Dock brukar man rekommendera att inte överstiga 9 meters midi kabel för att inte fördröjningen (latency) ska bli märkbar.

Vill man inte snubbla så kanske trådlöst midi kan vara ngt... (Finns en tråd som behandlar detta)

T ex:

Kenton "MidiStream" Wireless MIDI

eller

MIDIjet Pro

(Används av bl a U2 och även av Michael Brecker som tyvärr gick bort för drygt en vecka sedan)

/B

Öhm, jo jag känner mkt väl till att ingen audiosignal skickas. Men det kan ju bli bortfall av ettor och nollor också, så att den missar toner och annan midiinformation.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

booster (oregistrerad)
Öhm, jo jag känner mkt väl till att ingen audiosignal skickas. Men det kan ju bli bortfall av ettor och nollor också, så att den missar toner och annan midiinformation.

/Daniel

Ursäkta, menade inte att göra dig förnärmad.

Det är säkert möjligt att långa MIDIkablar kan ge upphov till förlorad information.

Jag tror dock att om man behöver längre kabel än 9 meter så kan det vara en god ide att satsa på ett trådlöst MIDI-system. Blir väldigt otympligt med så långa kablar.

/B

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabba dig för det ligger en AX-1 på Tradera för 759 som högsta bud! Auktionen slutar 29/1. Skynda och fynda!

AX-1 är nu uppe i 2000 kr kan den forfarande vara ett bra köp för de pengarna? Vet någon vad nypriset är?

Redigerat av TheQuo
Link to comment
Dela på andra sajter

Dock brukar man rekommendera att inte överstiga 9 meters midi kabel för att inte fördröjningen (latency) ska bli märkbar.

Nej det där stämmer inte. Det blir ingen skillnad i latency med långa MIDI-kablar (såvida inte man tycker att ljusets hastighet är för långsam 😉 ). Däremot blir kvaliteten på själva digitala signalen sämre ju längre kablar man har - och man behöver därför repeaters/förstärkning eller trådlösa system för att transportera signalen en längre bit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...