Jump to content
Annons

Cubase for dummies ?

Recommended Posts

ulfsa (oregistrerad)
Postat

Hej,

Har precis köpt en Roland SH-201 som jag bl.a vill använda för att

skapa musik med andra mjukvarubaserade applikationer och cubase

verkar ju vara ett bra alternativ.

Finns det någon typ av introduktionsvideo/program, site eller bok etc

som beskriver helheten och vad man behöver för att komma igång ?

Kanske får man den hjälp man behöver (manualer etc) om man köper

cubase. Jag laddade ner ett cubase demo och har ännu inte lyckats med att

få någonting att fungera, specifikt mtp gränssnittet och hur man använder

cubase.

Uppskattar all hjälp.

/ulfsa

Annons
ulfsa (oregistrerad)
Postat

Skogholm - Tack för tipset !

Postat

Du skriver inte vilken version det är. Så här har du de olika Cubase manualerna. Annars om du ska köpa en bok så finns det ju en hel uppsjö böcker som behandlar olika versioner av Cubase.

Postat

Den senaste Cubase-versionen som det släpptes en demoversion av är Cubase SX 1.02. Men det var nog i augusti 2002. Du kan med andra ord hoppa över demot då det inte säger speciellt mycket om hur programmet är idag. Läs manualerna och se om det verkar vara något för dig.

Sedan slår du till på lilla versionen, Cubase SE3. Den kostar strax över tusenlappen men letar du på Blocket eller Vendolin så kan du hitta den billigare. Alternativet är att höra med någon snäll kompis som fått med gratisversionen Cubase LE till någon hårdvarupryl. Den går att uppgradera till SE 3 för strax över femhundra kronor.

Alternativet är att titta på andra program där demoversion finns. Exempelvis Sonar, Fl Studio och Live.

drloop (oregistrerad)
Postat

Eller Tracktion...

Postat

Hmm.. Vill du göra musik eller vill du läsa manualer? Välj Tracktion om du vill göra musik utan att behöva tänka allt för mycket 😄

ulfsa (oregistrerad)
Postat

Tack för alla svar.

Hegobald - jag vill göra musik och Tracktion verkar ju vara ett bra alternativ.

Ska ladda ner T2 demot på http://www.mackie.com/products/tracktion2/

Det är mycket riktigt så som Majken säger att demoversionen jag

har av Cubase är utdaterad.

/ulfsa

• 2 veckor senare...
ulfsa (oregistrerad)
Postat

Errm.... har hållit på att försöka spela in spår i ett par dagar nu men får det inte att fungera, dvs, jag spelar mitt instrument men ingenting spelas in även om jag kör 'Record'....... Jag har nog inte löst koden ännu för hur det hela hänger ihop.... Känner ngn till om var man kan hitta en tutorial till Tracktion eller en enkel beskrivning på att kunna, som fas 1 iallafall, spela in ..???

Såg också att Tracktion 3 är på G - ska man vänta på den istället för att köpa Tracktion 2 ?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.