Jump to content
Annons

1minutefun


Neko

Recommended Posts

LÅTNAMN: 1 minute fun

ARTIST/GRUPP: Neko

GENRE: Jaaeee....

LÅTLÄNGD: 1:01

KOMPOSITÖR: Neko

PRODUCENT: Neko

EV. MEDVERKANDE: Inga

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 1.16

LÅTLÄNK: 1minutefun

Länge sedan jag postade något sjäv, men jag blev så inspirerad av peter ripas låt här för nån dag sedan så jag var tvungen att testa lite annorlunda musik mot vad jag vanligtvis gör. Egentligen blir frågan bara är detta värt att jobba vidare på, eller blir det bara ytterligare en parentes bland mina låtar?

Vidare undrar jag om det är för mycket hihats och om basljuden krockar för mycket med varandra. Vad kan mer komplettera detta? Mer än kanske fler ackord? En synth, en orgel, ett piano eller en stucken gris?

Hjälp mottages.

EDIT: Får väl sätta igång och kommentera mer på andras låtar igen med... Ge och ta.. 😛

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Dreamland Project (oregistrerad)

Spara, absolut. Det finns en skön rytm i låten. Däremot anser jag att synthen som kommer in runt 0:28 stör åtminstone min "syn" av ljudbilden/rytmen i låten.

Tycker nog att låten har en filmisk touche över sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

DP: Rätt skoj, det ljudet du pratade om är det som jag byggt hela låten på. Det var det första som fanns av allt i låten, men så kan det ju lätt bli. Får se om jag måste använda mig av "kill your darlings". Vad är det som stör med det? Tempot eller hur ljudet låter? Får kasta ett extra öra på det.

Nisse: Tackar. Inga andra kommentarer? Vad tilltalade dig mest? *nyfiken*

Link to comment
Dela på andra sajter

Mattias M (oregistrerad)

Håller med om den sköna känslan i låten. 😎 Känns som när man -87 skrev "Run" på skärmen till sin Vic 64 och någon crackgrupp spelade upp sitt grafiska samt musikaliska bidrag. Detta känns dock modernare ljudmässigt... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Insolitus Har funderat på att försöka hålla den såhär ren. Kan inte heller komma på något jag egentligen vill tillföra.... men det kanske kommer in något senare i låten då något annat försvunnit... hmmm. Ska försöka att inte sabba känslan.

Mattias M Retro är alltid skönt. (Och jag kommer väl alltid bli förknippad med 80tals sound på detta forum tror jag 😛 ) Skönt att höra att ljuden utvecklats sedan 87! 😎

Ska fila vidare på detta... verkar vara uppskattat... (Sång till den tidigare låten (Den där som det bara slaskade 80tal om) kommer så fort jag hittat texten som jag slarvat bort... *suck*)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja ha en "hård" kontrast typ nåt Refx plastic sound eller så. Just nu är det lite för snyggt om du försstår hur jag menar.

Krockar basljuden ...näeee, tycker jag inte.

Jag hade en platta med The Residents. Det var 29 eller 30 låtar som alla klockade på 1 minut. (i thought he was a picnic boy i never could stand that...)

Underbart är kort ibland. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Bra grundljud och melodi som kräver en riktning!

Hitta nu på en hook eller gimmick att hänga upp den på, så är du hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egghuvud vill ha mjuka ljud i låten, det var själva poängen med den. Men å andra sidan så skadar det inte att exprimentera lite. Dock så vet jag inte hur ljuden du syftar på låter...

Jazzman Brukar vara rätt dålig på rytmer men jag övar och över för att få till nya saker. Detta tar jag som ett bevis på att jag har börjat lära mig göra nya saker. Tackar! 😉 Ang. inledning... får se vad som kommer sen :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nisse: Tackar. Inga andra kommentarer? Vad tilltalade dig mest? *nyfiken*

Tja, jag skulle nog vilja ha den lite mer melodiös och trallvänlig.. :rolleyes: men det kanske inte alls är din stil. Annars är den bra som den är, sådär skönt soft, mycket passande till en 80-tals action-film.. 😉

//Nisse

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra grundljud och melodi som kräver en riktning!

Hitta nu på en hook eller gimmick att hänga upp den på, så är du hemma.

Missade dig här först... hur menar du med hook eller gimmick? Känner mig lite osäker och det är ju bättre att fråga än att bara se dum ut.

Nisse Trallvänlig? hooo....då kanske jag får ändra om för mycket. Står nog tyvärr över det. 😄 Tack ändå!

Egghuvud Testat Plastic demot nu. Låter intressant, men jag får sitta ett tag till med den innan jag vet vad jag vill ha den till om jag vill ha den. Tack för länken!

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
hur menar du med hook eller gimmick?

Alltså, det beror ju alldeles på vad du tänkt dig.

Men om det ska bli större än bakgrundsputter så krävs det nog nåt som sticker ut; en sampling, ett riff, ett konstigt ljud, en trumdutt eller så.

Grundsoundet är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur menar du med hook eller gimmick?

Alltså, det beror ju alldeles på vad du tänkt dig.

Men om det ska bli större än bakgrundsputter så krävs det nog nåt som sticker ut; en sampling, ett riff, ett konstigt ljud, en trumdutt eller så.

Grundsoundet är bra.

K, det ska väl gå att ordna. 😄 Det är inte direkt tänkt som bakgrundsputter i första hand. Även om det fungerar som det med.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)
DP: Rätt skoj, det ljudet du pratade om är det som jag byggt hela låten på. Det var det första som fanns av allt i låten, men så kan det ju lätt bli. Får se om jag måste använda mig av "kill your darlings". Vad är det som stör med det? Tempot eller hur ljudet låter? Får kasta ett extra öra på det.

Disharmoni skulle jag vilja kalla det. Det är någon ton som stör mig, du kanske skulle låta tonarten gå ner lite istället, det blir kanske mer bredd i soundet då. Nu menar jag det där synthljudet 🙂

Annars är det bara att skapa vidare, det kan bli riktigt intressant det där med lite filande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör en fet färgad kille som rappar omväxlat med en soul-a-la-Sade röst. DET hade varit coolt! 😄 Det är coolt ändå såklart, nästan minimalistiskt dito, men ännu coolare med nämnda vocals istället för pads eller andra syntetiska pålägg. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hittade 1minutefun.mp3 på disken och blev nyfiken hur det gick med den? Fortsatt nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...