Jump to content
Annons

Vår samtid blir alltmer obegriplig


Egghuvud

Recommended Posts

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

3 "Män är dumma"

I reklam har jag märkt en trend de sensate två åren. Dumma medelålders Fäder som inte begriper vilket håll ketchupen skall stå på eller irrar runt i skogen och säger att de är nyckelkompetenser. Vad är det som är kul med att framställa Medelålders fäder som rena idioter? Vill samhället avsätta pappan?  😕

Självklart! Har du inte sett Schyman och gänget...? Det är inne att hata män. 😄

Jag är inte riktigt säker på att det är det "Schyman och gänget" är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Reklamsnutt på teve.

Alltså, TV-reklam får jag allt svårare att begripa. Om det är begynnande Alzheimer Light eller att reklamen skall vara lite knepig (svenska Volvoåkande kvinnor i karriären som pratar engelska med sina barn) för att få oss och känna oss dumma men smartare om vi köper produkten ifråga. Tror dessvärre mer på det första alternativet då min kvinna raskt brukar förklara för mig vad reklamen handlar om... 🙂😄

Samtidigt retar det mig att jag ens bryr mig att fundera över all reklamskit som vi överöses mer och mer med. Men vissa grejer är bra, Iprenlåtarna t ex otroligt begåvat och nån kaffereklam jag såg senast där några bergsklättrare tältar på en klipphylla, eller var det om mobiltelefoner...? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Men jag blir ganska glad av sådana nyheter, för då tänker jag alltid: vad skönt, det har inte hänt något sorgligt, farligt eller allvarligt i världen.

Tyvärr är det ju så att det varje dag händer saker som är mycket allvarligare, viktigare, farligare, sorgligare, o med större nyhetsvärde.

Det får lämna plats för allt mer av kvasinyheter.

Men kvasinyheter om Yvonnes rumpa är lättare för folk att ta till sig än det som verkligen påverkar våra liv varje dag.

Religionen må ha varit ett opium för folket. Idag är det skräpmedia. 😏

Hej!

Jag vill skilja på morgontidningar (som kommer ut innan jag lagt mig) och s.k. kvällstidningar (som kommer ut innan jag vaknat). I de förra brukar det väl ändå stå om viktiga händelser - inrikes och utrikes? Krig, svält, rån, mord, sport, väder m.m. I de senare så står det relativt sett mer om nöjen och kändisar. De där kvällstidningarna har ju bilagor som man kan köpa till - kunde man inte fokusera (=placera) allt om kändisarna där istället för att ta upp tidningen med detta överhuvudtaget?

Själv läser jag mest Metro, köper GT (kvällstidning) på tisdagar ibland, men slänger då den s.k. tidningen - köper den ju enbart för tipsbilagans skull. Jag vet, jag har sett en del göra tvärtom, perverst nog... 😆 Annars läser jag ibland (utan att prenumerera) GP och ibland SvD. Det är tidningar. De andra (kvällstidningarna) kallar jag inte tidningar. De duger ju inte ens till toapapper.

Löpsedlarna blir ett slags "kom och köp-mig"-hjälp och det är detta kvällstidningarna lever på. Har sällan/aldrig sett GP/SvD locka med kändisrubriker.

Vi får skilja på tidningar och s.k. tidningar.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
2. Reklamsnutt på teve.

Alltså, TV-reklam får jag allt svårare att begripa. Om det är begynnande Alzheimer Light eller att reklamen skall vara lite knepig (svenska Volvoåkande kvinnor i karriären som pratar engelska med sina barn) för att få oss och känna oss dumma men smartare om vi köper produkten ifråga. Tror dessvärre mer på det första alternativet då min kvinna raskt brukar förklara för mig vad reklamen handlar om... 😱:rolleyes:

Samtidigt retar det mig att jag ens bryr mig att fundera över all reklamskit som vi överöses mer och mer med. Men vissa grejer är bra, Iprenlåtarna t ex otroligt begåvat och nån kaffereklam jag såg senast där några bergsklättrare tältar på en klipphylla, eller var det om mobiltelefoner...? 😳

Hej equality!

Du är i fas 1. Fas 2 kommer därefter. Det är då du sitter och tittar på Rocky 6 på tv och plötsligt får svårt att förstå var de snurrande nya iPodarna i glada färger kom in i handlingen. Du fortsätter och tittar och tror att de kanske var något hemligt vapen som motståndaren valde att plocka in i sin handske...

Alltså är nästa steg när du inte hinner uppfatta att reklamen är reklam, utan du tror att den ingår i filmen och du får svårare att förstå handlingen.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är inte huruvida utan mer varför? Samtiden speglas ju i media, tidningar, reklam, internet o s v.

Tyvärr speglas bara utvalda smala delar som dessutom blåses upp till allmänna verklighetsbegrepp.

Det jag har svårt att förstå är att folk faktiskt finner sig i det. man nöjer sig med förenklade/vinklade föreställningar om allting numera.

Eller har vi alltid gjort det?

Men det är väl precis vad stormakterna/marknaskrafterna vill. Få fram kvasinyheter så att deras skandaler samt övergrepp på mänskligheten inte märks lika mkt i väsvärlden.

De riktiga nyheterna finns. men de är svåra att få tag på.

Och det blir ju inte lättare om riktiga reportrar/journalister klassas som terrorister eller statliga hot om de syssla med verkliga nyheter....

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är i fas 1. Fas 2 kommer därefter. Det är då du sitter och tittar på Rocky 6 på tv och plötsligt får svårt att förstå var de snurrande nya iPodarna i glada färger kom in i handlingen. Du fortsätter och tittar och tror att de kanske var något hemligt vapen som motståndaren valde att plocka in i sin handske...

Alltså är nästa steg när du inte hinner uppfatta att reklamen är reklam, utan du tror att den ingår i filmen och du får svårare att förstå handlingen.

:musik

OMG! Men förhoppningsvis begriper jag då inte ens vad jag lider av. :rolleyes:😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg filmen "Djävulen bär Prada", igår. Blev så fruktansvärt provocerad av den! Idiotfilm! Hur kan nån avsätta en budget till sånt skräp och det känns som att sådana filmer släpps det hela tiden. Jag blir mörkrädd, var kommer sånt ifrån, måste vara från en annan galax, helt främmande för mig ialla fall. Tror jag läste någonstans att Meryl Streep var nominerad till en Oscar för sin insatts i filmen. Yes! Jag borde få Nobelpriset i litteratur för detta inlägg. Vill ni bli riktigt förbannade gå och se den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg filmen "Djävulen bär Prada", igår. Blev så fruktansvärt provocerad av den! Idiotfilm! Hur kan nån avsätta en budget till sånt skräp och det känns som att sådana filmer släpps det hela tiden. Jag blir mörkrädd, var kommer sånt ifrån, måste vara från en annan galax, helt främmande för mig ialla fall. Tror jag läste någonstans att Meryl Streep var nominerad till en Oscar för sin insatts i filmen. Yes! Jag borde få Nobelpriset i litteratur för detta inlägg. Vill ni bli riktigt förbannade gå och se den.

Inte sett den men fick samma upplevelse av Pulp Fiction.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Såg filmen "Djävulen bär Prada", igår. Blev så fruktansvärt provocerad av den! Idiotfilm! Hur kan nån avsätta en budget till sånt skräp och det känns som att sådana filmer släpps det hela tiden. Jag blir mörkrädd, var kommer sånt ifrån, måste vara från en annan galax, helt främmande för mig ialla fall. Tror jag läste någonstans att Meryl Streep var nominerad till en Oscar för sin insatts i filmen. Yes! Jag borde få Nobelpriset i litteratur för detta inlägg. Vill ni bli riktigt förbannade gå och se den.

Ok. Den såg jag en kort trailer av. Verkar lite intressant. Dock har den fått dålig betyg av recensenterna. Att den saknar vision och idé. Att man kommer ut från biografen och undrar vad man egentligen sett. Har man som manusförfattare/regissör inte misslyckats så gott det går då?

Tänk att skriva en bok som ingen människa begriper. Det var en polska (tror jag det var) som en gång skrev en bok som gav Nobelpris. Det är klart att de tog hänsyn till hennes tidigare produktioner, men det var främst en viss bok som gav priset sa man. Problemet var bara att endast 7 (!) personer i hela världen dem veterligen, förstår vad boken handlar om och en endast 1 eller möjligen 2 av dessa förstår den till fullo. Genialt eller trams?

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är i fas 1. Fas 2 kommer därefter. Det är då du sitter och tittar på Rocky 6 på tv och plötsligt får svårt att förstå var de snurrande nya iPodarna i glada färger kom in i handlingen. Du fortsätter och tittar och tror att de kanske var något hemligt vapen som motståndaren valde att plocka in i sin handske...

Alltså är nästa steg när du inte hinner uppfatta att reklamen är reklam, utan du tror att den ingår i filmen och du får svårare att förstå handlingen.

:musik

OMG! Men förhoppningsvis begriper jag då inte ens vad jag lider av. 😆😆

Fast nu är du helt med på min grundmening. Det blir mer och mer obegripligt att leva i det moderna samhället.

Bevis nr 4

Det går inte att få reda på vad elen kostar. Det går inte att få reda på av elbolaget vad det kommer att kosta med min el. Jag betalar en summa till den som ger mig el. De beräknar en årsanvändning och uifrån ett fast pris på kilowatttimmar så kan jag räkna ut vad det blir.

Men sedan skall nätbolaget ha en viss summa för att jag använder deras ledningar. Och den summan är helt godtycklig förefaller det som. Jag har försökt få reda på det genom att ringa, beställa information o s v. Ingen kan svara mig vad kostnaden är baserad på. Det beror naturligtvis lite på hur mycket ström jag använder här också, men det finns inga fasta reglerade kostnader som går att beräka själv. Underligt... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg filmen "Djävulen bär Prada", igår. Blev så fruktansvärt provocerad av den! Idiotfilm! Hur kan nån avsätta en budget till sånt skräp och det känns som att sådana filmer släpps det hela tiden. Jag blir mörkrädd, var kommer sånt ifrån, måste vara från en annan galax, helt främmande för mig ialla fall. Tror jag läste någonstans att Meryl Streep var nominerad till en Oscar för sin insatts i filmen. Yes! Jag borde få Nobelpriset i litteratur för detta inlägg. Vill ni bli riktigt förbannade gå och se den.

Inte sett den men fick samma upplevelse av Pulp Fiction.

😆 Det är ju en klassiker!

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg filmen "Djävulen bär Prada", igår. Blev så fruktansvärt provocerad av den! Idiotfilm! Hur kan nån avsätta en budget till sånt skräp och det känns som att sådana filmer släpps det hela tiden. Jag blir mörkrädd, var kommer sånt ifrån, måste vara från en annan galax, helt främmande för mig ialla fall. Tror jag läste någonstans att Meryl Streep var nominerad till en Oscar för sin insatts i filmen. Yes! Jag borde få Nobelpriset i litteratur för detta inlägg. Vill ni bli riktigt förbannade gå och se den.

Inte sett den men fick samma upplevelse av Pulp Fiction.

😉 Det är ju en klassiker!

Varför? Såg bara en orgie i våld och iskalla mord... Men jag vet att kritikerna höjde den till skyarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg filmen "Djävulen bär Prada", igår. Blev så fruktansvärt provocerad av den! Idiotfilm! Hur kan nån avsätta en budget till sånt skräp och det känns som att sådana filmer släpps det hela tiden. Jag blir mörkrädd, var kommer sånt ifrån, måste vara från en annan galax, helt främmande för mig ialla fall. Tror jag läste någonstans att Meryl Streep var nominerad till en Oscar för sin insatts i filmen. Yes! Jag borde få Nobelpriset i litteratur för detta inlägg. Vill ni bli riktigt förbannade gå och se den.

Inte sett den men fick samma upplevelse av Pulp Fiction.

😉 Det är ju en klassiker!

Varför? Såg bara en orgie i våld och iskalla mord... Men jag vet att kritikerna höjde den till skyarna.

Dialogen, dom omkastade scenerna, Travolta etc.etc.etc.

Men smaken är som....

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg filmen "Djävulen bär Prada", igår. Blev så fruktansvärt provocerad av den! Idiotfilm! Hur kan nån avsätta en budget till sånt skräp och det känns som att sådana filmer släpps det hela tiden. Jag blir mörkrädd, var kommer sånt ifrån, måste vara från en annan galax, helt främmande för mig ialla fall. Tror jag läste någonstans att Meryl Streep var nominerad till en Oscar för sin insatts i filmen. Yes! Jag borde få Nobelpriset i litteratur för detta inlägg. Vill ni bli riktigt förbannade gå och se den.

Inte sett den men fick samma upplevelse av Pulp Fiction.

😉 Det är ju en klassiker!

Varför? Såg bara en orgie i våld och iskalla mord... Men jag vet att kritikerna höjde den till skyarna.

Dialogen, dom omkastade scenerna, Travolta etc.etc.etc.

Men smaken är som....

Oki, jag kanske var en surgubbe när jag såg den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är i fas 1. Fas 2 kommer därefter. Det är då du sitter och tittar på Rocky 6 på tv och plötsligt får svårt att förstå var de snurrande nya iPodarna i glada färger kom in i handlingen. Du fortsätter och tittar och tror att de kanske var något hemligt vapen som motståndaren valde att plocka in i sin handske...

Alltså är nästa steg när du inte hinner uppfatta att reklamen är reklam, utan du tror att den ingår i filmen och du får svårare att förstå handlingen.

:musik

OMG! Men förhoppningsvis begriper jag då inte ens vad jag lider av. 😆😉

Fast nu är du helt med på min grundmening. Det blir mer och mer obegripligt att leva i det moderna samhället.

Bevis nr 4

Det går inte att få reda på vad elen kostar. Det går inte att få reda på av elbolaget vad det kommer att kosta med min el. Jag betalar en summa till den som ger mig el. De beräknar en årsanvändning och uifrån ett fast pris på kilowatttimmar så kan jag räkna ut vad det blir.

Men sedan skall nätbolaget ha en viss summa för att jag använder deras ledningar. Och den summan är helt godtycklig förefaller det som. Jag har försökt få reda på det genom att ringa, beställa information o s v. Ingen kan svara mig vad kostnaden är baserad på. Det beror naturligtvis lite på hur mycket ström jag använder här också, men det finns inga fasta reglerade kostnader som går att beräka själv. Underligt... 😉

Det där är en typisk och statlig fuling, fan plötsligt (för ca 3 år sedan) skulla man börja betala 2 elräkningar och det känns verkligen som dubbla utgifter jämfört med tidigare...

En anna grej som jag reflekterade över för många år sedan, på den tiden man fick sin 1:a lgh osv var att man betalar hyra i förskott men få lön i efterskott, vet att detta kan verka som hårklyverier men PRINCIPEN är att vi alla torskar i långa loppet, är du med?

Link to comment
Dela på andra sajter

QUOTE (Wernborg @ 19 January 2007, 19:47)

QUOTE (equality @ 19 January 2007, 19:42)

QUOTE (Lynxo @ 19 January 2007, 19:06)

QUOTE (equality @ 19 January 2007, 18:15)

QUOTE (BÄNKT @ 19 January 2007, 17:43)

Såg filmen "Djävulen bär Prada", igår. Blev så fruktansvärt provocerad av den! Idiotfilm! Hur kan nån avsätta en budget till sånt skräp och det känns som att sådana filmer släpps det hela tiden. Jag blir mörkrädd, var kommer sånt ifrån, måste vara från en annan galax, helt främmande för mig ialla fall. Tror jag läste någonstans att Meryl Streep var nominerad till en Oscar för sin insatts i filmen. Yes! Jag borde få Nobelpriset i litteratur för detta inlägg. Vill ni bli riktigt förbannade gå och se den. 

Inte sett den men fick samma upplevelse av Pulp Fiction. 

Det är ju en klassiker! 

Varför? Såg bara en orgie i våld och iskalla mord... Men jag vet att kritikerna höjde den till skyarna. 

Dialogen, dom omkastade scenerna, Travolta etc.etc.etc.

Men smaken är som.... 

Oki, jag kanske var en surgubbe när jag såg den.

Jag kan förstå att man blir provocerad av Pulp fiction men grejjen är den att det är nog syftet med den filmen, precis som många av Tarrantinos filmer. Jag gillar verkligen hans filmer för de är gjorda med glimten i ögat. Djävulen bär Prada, däremot är gjord med tummen i ögat, eller något... 😆

Men som sagt, smaken är som.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bevis nr 4

Det går inte att få reda på vad elen kostar. Det går inte att få reda på av elbolaget vad det kommer att kosta med min el. Jag betalar en summa till den som ger mig el. De beräknar en årsanvändning och uifrån ett fast pris på kilowatttimmar så kan jag räkna ut vad det blir.

Men sedan skall nätbolaget ha en viss summa för att jag använder deras ledningar. Och den summan är helt godtycklig förefaller det som. Jag har försökt få reda på det genom att ringa, beställa information o s v. Ingen kan svara mig vad kostnaden är baserad på. Det beror naturligtvis lite på hur mycket ström jag använder här också, men det finns inga fasta reglerade kostnader som går att beräka själv. Underligt... 😲

Det lilla jag fattar av denna är att den grundas på prognoser över hur du förbrukat el tidigare blandat med fasta nätavgifter och abbonemang. Och man betalar INTE vad man faktiskt har förbrukat utan kommer att förbruka. Och avregleringen skulle göra allt så bra. Marknadskrafternas välsignelse skulle sänka sig över Konungariket Sverige.

Är det inte hela grejen att vi ska känna oss lite dumma inför såväl den politiska och ekonomiska makten? Och känner man sig lite dumm i huvve

ifrågasätter man inte, man betalar elräkningen, längtar efter den där smarta volvon, identifierar sig med den korkade Svensson, Svensson och folkets företrädare blir godsägare eller har ekonomiska intressen i länder med blodbesudlade regimer och gud nåde den som ifrågasätter. Eller tänker jag väl konspirationsteoretiskt nu? Hur går din teori Eggis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lilla jag fattar av denna är att den grundas på prognoser över hur du förbrukat el tidigare blandat med fasta nätavgifter och abbonemang. Och man betalar INTE vad man faktiskt har förbrukat utan kommer att förbruka. Och avregleringen skulle göra allt så bra. Marknadskrafternas välsignelse skulle sänka sig över Konungariket Sverige.

Är det inte hela grejen att vi ska känna oss lite dumma inför såväl den politiska och ekonomiska makten? Och känner man sig lite dumm i huvve

ifrågasätter man inte, man betalar elräkningen, längtar efter den där smarta volvon, identifierar sig med den korkade Svensson, Svensson och folkets företrädare blir godsägare eller har ekonomiska intressen i länder med blodbesudlade regimer och gud nåde den som ifrågasätter. Eller tänker jag väl konspirationsteoretiskt nu? Hur går din teori Eggis?

🙂 Jag tänkte nog inte politiskt när jag startade tråden. Jag är mer förvirrad. Dagligen ser jag saker som jag helt enkelt inte begriper.

Jag tror nog du har rätt annars. ungefär som med teve. Ett sätt att hålla oss för slöa för att göra uppror. bröd och skådespel till folket påstod ju romarna. Det verkar fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Frågan är inte huruvida utan mer varför? Samtiden speglas ju i media, tidningar, reklam, internet o s v.

Tyvärr speglas bara utvalda smala delar som dessutom blåses upp till allmänna verklighetsbegrepp.

Det jag har svårt att förstå är att folk faktiskt finner sig i det. man nöjer sig med förenklade/vinklade föreställningar om allting numera.

Eller har vi alltid gjort det?

Men det är väl precis vad stormakterna/marknaskrafterna vill. Få fram kvasinyheter så att deras skandaler samt övergrepp på mänskligheten inte märks lika mkt i väsvärlden.

De riktiga nyheterna finns. men de är svåra att få tag på.

Och det blir ju inte lättare om riktiga reportrar/journalister klassas som terrorister eller statliga hot om de syssla med verkliga nyheter....

Jag tror mer det är medias vilja, ett vad de tror lättare sätt att sälja lösnummer/reklamplats.

Troligen har de oxå rätt. Gemene man är mer intresserad av Lasse Brandebys mage än svältkatastrof i Indien, eller Bofors vapenhandel med krigförande länder. Man slipper fundera o man slipper framförallt agera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror mer det är medias vilja, ett vad de tror lättare sätt att sälja lösnummer/reklamplats.

Troligen har de oxå rätt. Gemene man är mer intresserad av Lasse Brandebys mage än svältkatastrof i Indien, eller Bofors vapenhandel med krigförande länder. Man slipper fundera o man slipper framförallt agera.

Menar du att det är ett medvetet strategiskt förvirringstrick? håll dem feta lata och underhållna så håller de sig passiva också.. eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Jag tänkte nog inte politiskt när jag startade tråden. Jag är mer förvirrad. Dagligen ser jag saker som jag helt enkelt inte begriper.

Kan nog finnas medvetna krafter till dimridåer men behöver ju inte vara hela sanningen och det finns kanske inget inbördes samband alls mellan de exempel du tog upp. Du verkar ha gott väderkorn för trender och företeelser. Lyssnat på Spanarna i radion nån gång?

ed: gram

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Jag tror mer det är medias vilja, ett vad de tror lättare sätt att sälja lösnummer/reklamplats.

Troligen har de oxå rätt. Gemene man är mer intresserad av Lasse Brandebys mage än svältkatastrof i Indien, eller Bofors vapenhandel med krigförande länder. Man slipper fundera o man slipper framförallt agera.

Menar du att det är ett medvetet strategiskt förvirringstrick? håll dem feta lata och underhållna så håller de sig passiva också.. eller?

Nej, mycket enklare.

Det säljer bättre.

Folk ÄR mer intresserade av kvasinyheter, för de engagerar mycket mindre djupt. Det kräver mindre kunskap, mindre riktigt engagemang o oroar mycket mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk ÄR mer intresserade av kvasinyheter, för de engagerar mycket mindre djupt. Det kräver mindre kunskap, mindre riktigt engagemang o oroar mycket mindre.

Men blir inte konsekvensen av det att saker och ting blir mer ossammanhängande och förvirrade? Ytlighet är ju inte entydigt med begriplighet. OFtast krävs ju att man fördjupar sig i saker för att de skall bli mer begripliga?

Ta det här med identitetsutveckling. När jag var ung så fastställdes det att media påverkade mig i stor utsträckning (ironiskt nog var det i media det fastställdes förresten). Om den bild som serveras människan av vad människan är, är att hon är ytlig, beroende av snabba förändringar, nya stimuli, större tuttar, mer dansande allt packeterat med ett mer eller mindre förvirrat postmodernt symbolspråk (ex Svart panter = kaffe). Hur förstår jag då vad en människa är?

För samtidigt så kan väl de flesta av oss ändå tänka att människans grundläggande varande präglas av kontinuitet, begriplighet och väldigt mycket av trygghet och förutsägbarhet? Att fördjupa sig i saker att verkligen förstå saker ger en trygghetskänsla eller?

Förlåt att jag blir långrandig, men det är en intressant sak att fundera på. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmm... Lite skumt att trumpinnar kostar 29% av egentliga kosnaden bara för att de inte får märket stämplat på sig

I 4soundbutiken här i uppsala har de en hink med massa trummpinnar. dessa kostar 50spänn... Och här i ligger det nåra "noname" pinnar å lite smått å sånt.

Lite sjukt att vissa av dessa "noname" är Dave weckls signaturpinnar. men utan märke blink.gif

Med märket kostar dessa 175

Normalt alltså!

Redigerat av Pazo
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Folk ÄR mer intresserade av kvasinyheter, för de engagerar mycket mindre djupt. Det kräver mindre kunskap, mindre riktigt engagemang o oroar mycket mindre.

Men blir inte konsekvensen av det att saker och ting blir mer ossammanhängande och förvirrade? Ytlighet är ju inte entydigt med begriplighet. OFtast krävs ju att man fördjupar sig i saker för att de skall bli mer begripliga?

Ta det här med identitetsutveckling. När jag var ung så fastställdes det att media påverkade mig i stor utsträckning (ironiskt nog var det i media det fastställdes förresten). Om den bild som serveras människan av vad människan är, är att hon är ytlig, beroende av snabba förändringar, nya stimuli, större tuttar, mer dansande allt packeterat med ett mer eller mindre förvirrat postmodernt symbolspråk (ex Svart panter = kaffe). Hur förstår jag då vad en människa är?

För samtidigt så kan väl de flesta av oss ändå tänka att människans grundläggande varande präglas av kontinuitet, begriplighet och väldigt mycket av trygghet och förutsägbarhet? Att fördjupa sig i saker att verkligen förstå saker ger en trygghetskänsla eller?

Förlåt att jag blir långrandig, men det är en intressant sak att fundera på. 😉

Jag förstår ditt resonemang, o förmodligen stämmer det på tänkande människor som oxå ifrågasätter o vill förstå.

Tyvärr sover ju större delen av människors intellekt. Vi orkar inte fördjupa oss, vi orkar inte ifrågasätta - det kräver en hel del energi, kunskapsinhämtning, huvudbry o omvärderande av våra fastställda uppfattningar.

Lättare att låta bli. Ersätt 'svåra' frågeställningar med Lasse Brandeby i Let's Dance - o du slipper allt det där. Du behöver vare sig förstå eller ifrågasätta Lasse. Han bara är i det sammanhang han satts o det bara är så. Inget konstigt med det. Tvärtom stämmer det överens med ganska mycket dumheter man sett förut. Framför allt inget farligt eller hotande. Lätt att skratta bort, lätt att förfasa sig över - lätt att ta ställning om.

Kort sagt, ytlighet kräver ingen som helst begriplighet.

Det räcker att bara känna om man gillar det eller ej. Ring o rösta på den Du tycker dansar bäst. Eller rösta på Lasse, för att han e så rolig att se när han försöker dansa.

Allt ifrågasättande kan bortförklaras med 'det e ju bara på skoj ju'. O man kan tryggt fortsätta tycka det man tycker.

Det är bl a detta tänkande som mer o mer ersätter rätt/fel-tänkandet. Alltså, man ersätter utan att blinka fakta med tyckande. Och värderar tyckandet med samma tyngd som fakta. O snart kan vi inte skilja de två åt.

Tycker jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...