Jump to content
Annons

Bra gitarrpluggar


Soxic

Recommended Posts

Hej,

Det kanske finns trådar om detta men visste inte hur jag skulle söka så jag frågar i en egen tråd. Hoppas det går bra.

Vilka skulle ni säga är de bästa plugins för gitarr/elgitarr, alltså inte gitarrljud som man spelar med synth utan audio där du kopplat in gitarren och använder som effekt för att få exempelvis distljud.

Har GuitarRig2 och det är väldigt bra, men 100% nöjd är jag inte.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kör FreeAmp och GuitarRig2 och måste bara fråga en sak. Ljuden från de "virtuella" amparna låter verkligen realistiska...nästa för realistiska. Jag får när jag väljer diverse distljud en massa hissande och väsande från "förstärkaren", precis som när man lirar i replokalen. Men, ska det verkligen vara så här? Man borde väl kunna rensa bort allt oljud med dessa datorprogram? Upplever ni samma sak när ni kör dessa plugins?

Vad jag försöker säga är att jag vill köra tjockt med overdrive/dist men slippa surret, hissandet och knastret som man får med en riktig förstärkare.

Vill bara veta om det är fel på min gitarr eller om ni upplever samma sak?

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen har jag inte hittat någon plugg som överträffar hårdvaruboxarna. Jag önskar verkligen att det fanns en sådan för då hade jag sålt min Tonelab (ja inte min Tonelab SE för den använder jag ju live).

Simulanalog + SIR kan låta riktigt trevligt dock och Guitarrig är väldigt roligt att leka med.

Link to comment
Dela på andra sajter

En dist är egentligen en brutal limiter som klippertoppar, d v s ökar RMS-nivån och störningar som dina gitarrmickar plockar upp kommer att bli starkare i volym.

Så det enda man kan göra i princip för att få bort oljudet som hörs mellan ackorden man drar är att radera den sektionen av inspelningen i audiospåret?

Link to comment
Dela på andra sajter

En dist är egentligen en brutal limiter som klippertoppar, d v s ökar RMS-nivån och störningar som dina gitarrmickar plockar upp kommer att bli starkare i volym.

Så det enda man kan göra i princip för att få bort oljudet som hörs mellan ackorden man drar är att radera den sektionen av inspelningen i audiospåret?

Eller använda en gate

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen har jag inte hittat någon plugg som överträffar hårdvaruboxarna. Jag önskar verkligen att det fanns en sådan för då hade jag sålt min Tonelab (ja inte min Tonelab SE för den använder jag ju live).

Simulanalog + SIR kan låta riktigt trevligt dock och Guitarrig är väldigt roligt att leka med.

Nej så är det för mig också. Guitarrig fungerar visserligen, men den är inte lätt att arbeta med. Vox Tonelab är min favorit för tillfället. 😎´

Edit: ett tag körde jag med greenmachine för de har så mysiga distljud.

http://www.greenmachine.pwuq.net/

Finns ljudexempel på hemsidan

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för svaren. Det var lugnande att höra. Får man fråga vad en "gate" är? Är det någon fysisk manick eller en plugin typ?

En gate är en effekt som klipper ljudet helt när det kommer under ett visst tröskelvärde. Det finns inbyggt i guitarrig bland annat. Det finns även gratispluggar exempelvis Floorfish.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

tjena! tänkte jag skulle hoppa in lite på den här tråden ang. freeamp2. värkar skit nice men jag får inte något ljud ut ifrån programmet.

jag ser att stapeln rör sig så det ska komma ljud men det gör inte det..

är det någon som vet vad jag gör för fel?

vore hämskt tacksam om någon kunde hjälpa mig.

MVH//Dennis

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena! tänkte jag skulle hoppa in lite på den här tråden ang. freeamp2. värkar skit nice men jag får inte något ljud ut ifrån programmet.

jag ser att stapeln rör sig så det ska komma ljud men det gör inte det..

är det någon som vet vad jag gör för fel?

vore hämskt tacksam om någon kunde hjälpa mig.

MVH//Dennis

Jag hoppas du valt det som insert på gitarrspåret du spelat in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska även passa på att tipsa om Juicy77 som är en Soldano-emulation från BTE Audio. Låter väldigt bra faktiskt och är helt gratis http://www.bteaudio.com/software/Juicy77/Juicy77.html Finns även en Tubescreamer gratis från samma företag. Tycker ärligt talat att både denna och GuitarSuite från Simulanalog låter bättre än något av de kommersiella alternativen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Okej, tack för svaren. Det var lugnande att höra. Får man fråga vad en "gate" är? Är det någon fysisk manick eller en plugin typ?

Starta Guitar Rig, kolla under Components, välj Vol (tror de är den iallafall), där finner du en Noise Gate. Lägg in den i signalkedjan och håll in/tryck (minns inte vilket) på knappen "learn" medan du låter gitarren vara tyst. Detta brukar oftast rensa bort bruset.

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena! tänkte jag skulle hoppa in lite på den här tråden ang. freeamp2. värkar skit nice men jag får inte något ljud ut ifrån programmet.

jag ser att stapeln rör sig så det ska komma ljud men det gör inte det..

är det någon som vet vad jag gör för fel?

vore hämskt tacksam om någon kunde hjälpa mig.

MVH//Dennis

Har Freeamp2 och jag tycker den är totalt kass!

Diggar Simuanlog mycket bättre (snubben som gjort den blev överköpt för att tillverka Amplitube2)!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Är det någon mer än jag som provat "vintage amp room". Skiljer sig lite ifrån de övriga som jag provat.

Låter ganska äkta och upplägget med att kunna flytta mickarna är ju klockrent om man är ute efter lite "äkta"( 😑 ) känsla.

Passar mer till pop o rock liknande projekt än metal.

Men nu finns ju även metal amp room men det har jag ej provat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...