Jump to content
Annons

Keyboard/Synt för metal!

mrbjoorn

Recommended Posts

Tja!

Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter förutom att jag

behöver en keyboard som funkar för att spela metal

i replokalen och på scen. Några shyssta Lead-ljud samt

några pad och stråkar och grejer. Gärna med rattar

för t ex filter eller envelope eller dylikt.

Det viktigaste är att den har pitch-bend, gärna modulation

också, dock inget måste. Svart är att föredra, men

mörkgrå/silvrig är väl okej också.

Prisklass, tjaa, gärna inte över 4500 kr.

Tack för tips!

Dela på andra sajter

Annons

Finns ganska så mycket i den prisklassen numer...

Har ingen koll på vad som används i metalscenen, men leads, stråk och pads med rattar låter ju analogsynth eller VA i mina öron. (Eller vill du ha pianon, flöjtar och sånt också?)

Kolla in NordLead (fast de är ju röda), Korg Polysix, Roland Juno106, Access Virus KB (kanske lite dyrare än 4500, men inte så mycket), Korg MS2000, Alesis Ion (eller ev Micron)......

Kika i äldre synthtrådar här också, liknande frågor har förekommit tidigare.

Dela på andra sajter

Ok, ja då förstår jag att du nog inte hittat nåt.

Men jag tycker att synthar inte alls behöver vara nåt genrespecifikt. -Vet man bara vad man vill ha för typ av synthljud så behöver det inte vara nån skillnad om man så gör metal eller synthpop...

Så kolla du lite efter de jag skrev, men tänk på att ingen av dem har några realistiska pianon och sånt, utan det är enbart syntetiska ljud och mer eller mindre trovärdiga emuleringar av t.ex. stråkar och elpianon som finns.

Vill du även ha akustiska ljud får du istället kika på nån ROMpler-baserad synth. Men de har oftast ytterst få (om ens några) rattar...

Dela på andra sajter

Jordan Rudess. Kort å gott! Billiga synthar? Nae... 😉 För att få något som låter som du är van vid att höra i dina metal produktioner tror jag att du får det svårt att finna vad du söker för mindre än 4500kr. Men hoppas att jag har fel! 😱 Redigerat av Implasticyde
Dela på andra sajter

Jorå, jag hittade en som både jag och mitt band tyckte var bra! Antar att det blir den:).

Hette Korg X5D och är helsvart, pitchbend uppe till vänster, bra ljud enligt mig, och ett bra pris (4495 på börsen).

Men fortsätt gärna skriva fler om ni kommer på några!

Dela på andra sajter

Hej!

Ensonig SQ1 har nog ganska schysta metalljlud, fast pianot...är väl inget vidare.

Peavaey gjorde en sampleplayer som man kunde ladda med ROM-kort, kanske kan vara något? Bra ljudkvalitet och bra livesynth har jag hört, inte testat själv.

En gammal Juno , Juptier eller JX8-P (Rolandsynthar) kanske kan vara något för att få schyssta analoga pads och van halen Jump-ljud.

lite funderingar bara.

Dela på andra sajter

Jorå, jag hittade en som både jag och mitt band tyckte var bra! Antar att det blir den:).

Hette Korg X5D och är helsvart, pitchbend uppe till vänster, bra ljud enligt mig, och ett bra pris (4495 på börsen).

Den funkar säkert bra...

Men kolla upp priset och pruta ordentligt. Tycker att det låter lite smådyrt för en sån...

Ensoniq ESQ1 som Emulator tipsar om kan säkert också funka om du hittar en sån. Den är dock lite äldre, och har därmed inte lika realistiska akustiska ljud. Men klart bättre synthljud i och med att den har riktiga analoga filter!

De där Rolandarna har tipsar om är förresten analoga så där hittar du heller inga pianon... Men de är trevliga ändå! 😮

Redigerat av android
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.