Jump to content
Annons

Rengöra rullbandare


CRZTNTR

Recommended Posts

Annons

Hej! :rolleyes:

Det heter typ isopropyl/isopropanol alkohol och finns att köpa på apoteket. Det ska bara användas på de metall delar som bandet passerar.

Ska inte användas på gummidelar då de har en tendens att torka ut. Där ska man helst ha speciell rubber cleaner, dock ganska svårt att få tag på.

Sen behöver man ju också en bra defluxer för att avmagnitisera!

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, för spetsen upp och ner ett par mm framför magnethuvudet (OBS maskinen ska vara avstängd!!!) och backa sen ifrån huvudet, som om du drar fältet med dig. Upprepa på alla magnetiska delar som bandet passerar, rullar, pinnar mm.

Stäng inte av degaussern om du är för nåra någon del, då bygger du ett nytt magnetfält.

Ha ingen tape på bandaren eller i närheten, typ 30-40cm.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktiga är att defluxern avlägsnas sakta och slås av först en bra bit från den komponent/metalldel som skall avmagnetiseras. Och att man börjar väldigt nära med delfuxern påslagen och sedan mycket SAKTA för bort den.

Hur ofta det skall göras beror på hur mycket man användar bandspelaren. Och det är bättre att göra det en gång för mycket än för litet.

På bilden min egen defluxer som gjort trogen tjänst länge, måste vara sen 70-talet nån gång.

post-66-1168792388.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, ser att det behövs lite rättelser i virrvarret här:

*Ha absolut inga band i närheten på MINST 1 m avstånd...

*Avmagnetisera INTE för ofta...beror på hur mycket du kör bandaren, vid stadigt bruk kanske en gång i veckan, resten kan du räkna ut själv...

*Isopropanol som det beskrivits härovan, alltså endast på tonhuvuden och transportdelar, på tryckrullen=capstan kan du köra med en diskmedelsblandning...

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, ser att det behövs lite rättelser i virrvarret här:

*Ha absolut inga band i närheten på MINST 1 m avstånd...

*Avmagnetisera INTE för ofta...beror på hur mycket du kör bandaren, vid stadigt bruk kanske en gång i veckan, resten kan du räkna ut själv...

*Isopropanol som det beskrivits härovan, alltså endast på tonhuvuden och transportdelar, på tryckrullen=capstan kan du köra med en diskmedelsblandning...

😆

Rättelser i virrvarret...? 😆

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag ytterst förvirrad här:

Dan Ö skriver:

Man ska tydligen också slå på defluxern en bit ifrån bandaren och sakta närma sig delarna som ska avmagnetiseras för att sen sakta avlägsna sig.

Violiner skriver:

Och att man börjar väldigt nära med delfuxern påslagen och sedan mycket SAKTA för bort den.

VAR SLÅR JAG PÅ DEFLUXERN?!?!

Eller hur var det nu: var köper man nya tapar? Två tum.

Redigerat av CRZTNTR
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir jag ytterst förvirrad här:

Dan Ö skriver:

Man ska tydligen också slå på defluxern en bit ifrån bandaren och sakta närma sig delarna som ska avmagnetiseras för att sen sakta avlägsna sig.

Violiner skriver:

Och att man börjar väldigt nära med delfuxern påslagen och sedan mycket SAKTA för bort den.

VAR SLÅR JAG PÅ DEFLUXERN?!?!

+ var köper man nya tapar? Två tum.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, då gör vi så här då:

Bruksanvisning till den defluxer jag använder, som jag lyckades hitta på webben:

Tekniska data: 220V 50Hz 20VA

Används max 2 min åt gången.

"emag" ger Er möjligheten att avmagnetisera tonhuvudena och bandförningsdetaljerna på Era bandspelare för att bibehålla bästa möjliga in- och avspelningskvaletet. För absolut bästa resultat bör avmagnitisering ske ungefär var 30:e speltimma. Vi uppmanar ER att innan Ni börjar avmagnetiseringen dra ur nätkontakten på de apparater, vars tonhuvuden, ska avmagnetiseras.

Sätt i nätsladden på "emag" i vägguttaget och den llla kontrollampan skall börja lysa, detta visar att "emag" är klar för användning. Sätt sedan spetsen på "emag" så nära den detalj på bandspelaren, som skall avmagnetiseras, ni kan komma utan att vidröra denna. Tryck sedan på kontakten och för sakta "emag" bort från detaljen tills avståndet är ungefär 30-40 cm. Släpp sedan strömbrytaren och avmagnetiseringen är klar. Fortsätt sedan, på samma sätt, med de övriga detaljerna på bandspelaren som skall avmagnetiseras. Detta förfaringssätt ger Er den effektivaste avmagnetiseringen.

Kom ihåg att inte släppa strömbrytaren då spetsen befinner sig i närheten av redan avmagnetiserade detaljer, då ett återflöde av megnetism kan ske om avståndet är för kort. detta återflöde gör då delarna återigen megnetiska och kan innebära att proceduren måste upprepas. OBS: tänk på att inte ha apparaten igång mer än 2 minuter åt gången.

Om kontrollampan skulle slockna under tider som ni använder "emag" innebär detta att den inbyggda värmesäkringen har brutit strömkretsen beroende på att apparaten blivit för varm. Ni behöver då endast vänta några minuter till "emag" har svalnat och kan sedan återigen använda apparaten. Denna säkring löser inte ut om Ni inte använder "emag" mer än 2 min. åt gången. denna tid är fullt tillräcklig för att göra en fullständig avmagnetisering.

Spetsen på "emag" är belaggd med ett specialmaterial för att inte skada några delar i händelse av beröreing. Spetsen är dessutom vinklad för bästa åtkomlighet.

Tillverkad i Västtyskland 

Och sedan en länk till en PDF med bruks till en annan defluxer:

http://www.canford.co.uk/commerce/resource...tsht/02-027.pdf

Hoppas det nu inte är några större frågetecken kvar. Och så kan den som eventuellt känner tvånget att debattera om riktigheten i dokumenten vända sig till tillverkarna av respektive defluxer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte rekommendera terpentin... 😏 som jag sade: en vatten/diskmedelsblandning som man rengör gummit med, annars torkar det ut!!!

Vad gäller violiners/andras tips så har jag inte sagt annat än att man inte skall göra avmagn. för ofta, vem var det som sade att hellre för ofta...??? detta är skadligt!!!

Jag har själv haft rullbandare sedan 1988 och jobbat med sådana även i välkända studios, har alltså haft chansen att lära mig denna hantering från kunnigt folk vilket känns en aning tvivelaktigt när någon gapskrattar en rakt i ansiktet för---violinerstolle!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte rekommendera terpentin... 😄 som jag sade: en vatten/diskmedelsblandning som man rengör gummit med, annars torkar det ut!!!

Vad gäller violiners/andras tips så har jag inte sagt annat än att man inte skall göra avmagn. för ofta, vem var det som sade att hellre för ofta...??? detta är skadligt!!!

Jag har själv haft rullbandare sedan 1988 och jobbat med sådana även i välkända studios, har alltså haft chansen att lära mig denna hantering från kunnigt folk vilket känns en aning tvivelaktigt när någon gapskrattar en rakt i ansiktet för---violinerstolle!

Florian - du är för härlig! 😳😳😳

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Nu blir jag ytterst förvirrad här:

Dan Ö skriver:

Man ska tydligen också slå på defluxern en bit ifrån bandaren och sakta närma sig delarna som ska avmagnetiseras för att sen sakta avlägsna sig.

Violiner skriver:

Och att man börjar väldigt nära med delfuxern påslagen och sedan mycket SAKTA för bort den.

VAR SLÅR JAG PÅ DEFLUXERN?!?!

+ var köper man nya tapar? Två tum.

Jag har två rullar med 2" liggandes sen ett par år... eller många år rättare sagt... 😎

Beg.

Och som DanÖ skriver ska du göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Florian le Sage säger stämmer bra.

Alltså inte för ofta och ännu bättre, vet inte om din rullbandare är modulär eller inte, troligen den är, du kan dra ur "record" och "play" moduler och avmagnetisera. Annars man utsätter ingångs elektronik vare ICs eller transistors för en alldeles för hör ingångsspänning och dem föråldras.

MVH

Mirrza

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...