Jump to content
Annons

Min första elgitarr?


Overkill

Recommended Posts

Ja, jag var ju inne på bas ett tag, men sedan började jag tveka och har funderat ett tag nu på vad jag vill - elgitarr eller elbas. Egentligen har jag ju tänkt både och förr eller senare, men vilket som blir förr är ju frågan. Har väl i alla fall i princip bestämt mig för att börja med en elgitarr för att gå vidare i mitt gitarrspel (spelar nu på en stålsträngad). Vet dock inte riktigt vad jag ska ha, men det vet ju kanske någon av er därute.

Budgeten är väl mellan 3-4000 kronor inklusive bag, kabel och stärkare (eller något alternativ till stärkare).

Jag har sneglat lite på Squiers billigare gitarrer - då jag har förstått att de har ett ganska gott rykte - och mindes då en gitarr jag såg i min lokala musikaffär när jag var på basjakt - en Squier Obey Tele Collage. På jam kostar den 3495:- men jag vill minnas att min lokala affär hade den för 2495:- (har mailat och frågat, det är en bit). Vad har ni för tips och råd angående gitarr? Det jag har tittat mest på är typ Stratocaster- och Telecaster-kopior och jag har verkligen fastnat för dem (Frusciante-fan som man är) och jag tycker att Telecastern känns strået vassare när det gäller stil. Även begagnat är funkar ju.

Gitarren är tänkt för mig själv och inget band eller liknande är involverat, än så länge. När jag spelar kommer jag i de allra flesta fallen få spela med hörlurar - mamma, ni vet - och då kanske en förstärkare är onödig? Vad finns det för alternativ? Fick tips av Pazo om att man kan använda V-Amp (förstod dock aldrig riktigt exakt hur det fungerar).

Så, vad tror ni? Tips på gitarrer - om det så är ett namn på en gitarr eller en blocket-annons - och alternativ(?) till stärkare tas hjärligt emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill du ha något bra försöker du hitta dig en Squier Telecaster + en microcube från Roland. Begagnat kan du förhoppnings få det för 2500-3000.

Nytt vet jag inte.

Men en Squier e väl att rekomendera. Gillar min 😉

Redigerat av Jonnie
Link to comment
Dela på andra sajter

Squier-gitarrerna är alldeles utmärkta instrument för det mesta. Men som med allt annat i den prisklassen kan kvalitén vara lite ojämn. Inte så att det finns usla instrument, men det brukar finnas de som känns bättre än andra (även om det är precis samma modell).

Annars borde det ju inte vara omöjligt att hitta någon begagnad Japan-eller Mexico-Fender för under 4000, då kan du hitta riktigt bra instrument.

Men som sagt, Squier-gurorna duger gott.

Har du en fungerande musikdator kan du dessutom strunta i förstärkare. Finns en VST-gitarrförstärkare som heter GuitarSuite som låter löjligt bra. Finns att ladda ner här: http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det stämmer att squier gurorna skiljer sig i kvalitet..

Jag har spelat på flera stycken squier strator och det var väldigt stor skillnad på kvalitet mellan dem! Nån av dem var faktiskt riktigt bra (i klass med en riktig fender) medan en annan kanske var helt hemsk att spela på...

Det är en ren chansning enligt mej att köpa en squier! 😄

EDIT: Med tanke på priset är de väldigt prisvärda..

Redigerat av Berggrund
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en riktig snik-squire, affinity series, men den är både spel och ljudmässigt helt ok för mina krav. Köpte den till mina grabbar när dom började intressera sig för musik, den ena spelar numera bas och den andra köpte en Jackson-gitarr så nu får jag ha stratan i fred ;o)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv en Ibanez RG, som jag är väldigt nöjd med, men eftersom den är lite dyrare än vad din budget tillåter just nu är det svårt att säga nåt generellt om Ibanez-gitarrer. Vet inte om modellen du tittat på har svajstall (alltså typ Floyd rose eller edge), men generellt sett skulle jag nog kunna säga att du borde undvika billiga gitarrer med såna svajstall, för ett kasst svajstall kommer bara göra dig arg.

Har du någon du känner som du tycker är en duktig gitarrist och som har lite koll är det ju perfekt om du kan ta med honom eller henne till butiken för att själv prova instrumentet du tänkt köpa. Kan vara en bra idé om man ska köpa squier eller dylikt där kvaliteten kan variera mycket mellan enskilda gitarrer.

Shit, nu kanske jag bara svamlade... 🙂

Lycka till iaf!

Redigerat av floaty
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle rekommendera dig att skippa stärkaren, och kolla in någon begagnad elgitarr. Precis samma råd som jag gett ett par polare som båda köpte ett nytt paket för 3000:- istället. Ingen av deras gitarrer går att spela på idag.

Kolla efter en begagnad Mexico telecaster, kan göra ett riktigt kap där som kan räcka livet ut t.o.m. Och skulle du vilja köpa nåt annat om några år så faller den antagligen inte i värde heller. Gitarren kan du till en början koppla direkt i datorn/stereon på olika sätt, och dyker något band upp som du ska spela i så löser det sig med stärkare då. Skulle ändå inte räcka med en sån liten billig stärkare i en replokal.

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt svammel är bra svammel!

Gitarristen i mitt band är det som har RG-170:n och jag har spelat lite på den, och jag tycker den är skön. Men dte jag kan jämföra med är typ skolans J&D Strata utan D och B-strängar. Eftersom jag har en bit till musikaffärer så blir det nog internet (om inte jag köper hans gitarr då). Han vill ha 3500 inklusive en liten Roland-stärkare.

Surfade runt lite på Jam och hittade den här godbiten:

squierTeleCustombl.jpg

"Squier Telecaster Custom MN BLK EXP" 2495:-

Om jag då köper via internet så borde man väl få kunna skicka tillbaka om man inte är nöjd? Och går det inte så är det ju faktiskt bara 2495:- kronor. Värre om det hade vart en Gibson Les Paul jag pratat om att köpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle rekommendera dig att skippa stärkaren, och kolla in någon begagnad elgitarr. Precis samma råd som jag gett ett par polare som båda köpte ett nytt paket för 3000:- istället. Ingen av deras gitarrer går att spela på idag.

Kolla efter en begagnad Mexico telecaster, kan göra ett riktigt kap där som kan räcka livet ut t.o.m. Och skulle du vilja köpa nåt annat om några år så faller den antagligen inte i värde heller. Gitarren kan du till en början koppla direkt i datorn/stereon på olika sätt, och dyker något band upp som du ska spela i så löser det sig med stärkare då. Skulle ändå inte räcka med en sån liten billig stärkare i en replokal.

Nej precis, jag har väl förstått att dte är bättre att skippa stärkaren. Min dator är ingen höjdare (när det gäller musikgrejer) så att spela via den är ävl kanske inte det optimala.

Jag har fortfarande inte riktigt förstått mig på hur V-Amp:en fungerar men den är kanske som sagt ett alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Overkill!

Spelade inte du trummor? Vadan nu detta med gitarr helt plötsligt?

En Fender Made in Mexico t.ex. kan faktiskt vara ett bra alternativ. Det är ju iaf en Fender då. Var bor du nånstans? Försök att ta dig till musikaffären om du kan innan för att testa den du ska köpa. När det gäller Jam kan jag nästan säkert säga redan nu att du inte får byta gitarren eller nånting annat. Jag skulle köpa en kabel till min gamla mik, men var inte riktigt säkert på om kontakten passade. Trots att jag bara har gångavstånd och hemma kunde SE på miken hemma om den skulle ha passat, så fick jag inte Öppet köp eller bytesrätt. Visst kunde jag haft med mig miken, men jag hade bara vägarna förbi där och fick en impulsidé.

Kolla in om det finns nån gitarr ifrån UK du vill ha. De har bättre priser. NYA.

Imusos web site är suveräna. Frakt ca 400 SEK. [1£ = 13.2 SEK]

EDIT: Kunde inte låta bli. Exempel från Imuso UK.

EG01363.jpg

Squier Telecaster HS (=Humbucker&Single coil!!) Obey Graphic Collage. £199.

EG01362.jpg

Hittade samma, men med 3 mickar (HSS), men till samma pris!?! £199.

EG00710.jpg

Såg lite bekant ut? Squier Telecaster Svart, med 2 Duncan P-90-mikar. £175.

EG00709.jpg

Såg ännu mer bekant ut!=Jams ovan. Svart, med HH (2 humbuckers!).

Förmodligen ett fetare ljud alltså. £170.

EG00365.jpg

Fender Telecaster (Made in Mexico). £296.

😠

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej musik! Jo jag spelar trummor, men det på grund av en del saker så har jag inte spelat alls mycket (knappt något) det senaste halvåret och har då spelat gitarr istället, men som sagt så vill jag fortsätta utvecklas och ser då elgitarr som en möjlig lösning.

Tråkigt med Jam, men jag kan ju dra iväg ett mail och höra om man kan byta in den om man inte gillar den (självklart betalar man själv frakten osv.). Undviker helst att köpa utomlands, men det är helt klart värt att fundera på. Tack för tipsen! Vad ligger en Telecaster (made in Mexico) på i Sverige ungefär?

Link to comment
Dela på andra sajter

En v-amp är en låda som simulerar en uppmickad förstärkare (och eventuellt vad för effekter man kan vilja ha, lite delay på ett solo är ju sällan fel!). Mycket praktiskt. V-ampen låter dessutom riktigt bra för sitt pris. Eller bra, oavsett vad, kanske jag ska tillägga. Nu spelar jag ju själv mest hårdrock, så det är ur den synvinkeln.

Användningsområden är ju framför allt inspelning. Tanken är ju att man har denna lilla box och kopplar rätt in i datorn/mixern, vart man nu spelar in, och får samma ljud som man fått om man haft en gitarrförstärkare och mickat upp den. Diskussionen om hur likt det blir lämnar jag därhän just nu, men jag tror ändå de allra flesta är eniga om att det låter tillräckligt bra.

Men man kan såklart även använda sådana här produkter på repningar och spelningar också, även om man då behöver förstärka upp det genom någonting. Har man en ok PA-anläggning är det ju bara att koppla den rätt in i mixerbordet precis som när man spelar in. Har man än gitarrförstärkare kopplar man in den i returen på effektloopen (och stänger av högtalarsimuleringen, annars blir det ju kaka på kaka).

Link to comment
Dela på andra sajter

En v-amp är en låda som simulerar en uppmickad förstärkare (och eventuellt vad för effekter man kan vilja ha, lite delay på ett solo är ju sällan fel!). Mycket praktiskt. V-ampen låter dessutom riktigt bra för sitt pris. Eller bra, oavsett vad, kanske jag ska tillägga. Nu spelar jag ju själv mest hårdrock, så det är ur den synvinkeln.

Användningsområden är ju framför allt inspelning. Tanken är ju att man har denna lilla box och kopplar rätt in i datorn/mixern, vart man nu spelar in, och får samma ljud som man fått om man haft en gitarrförstärkare och mickat upp den. Diskussionen om hur likt det blir lämnar jag därhän just nu, men jag tror ändå de allra flesta är eniga om att det låter tillräckligt bra.

Men man kan såklart även använda sådana här produkter på repningar och spelningar också, även om man då behöver förstärka upp det genom någonting. Har man en ok PA-anläggning är det ju bara att koppla den rätt in i mixerbordet precis som när man spelar in. Har man än gitarrförstärkare kopplar man in den i returen på effektloopen (och stänger av högtalarsimuleringen, annars blir det ju kaka på kaka).

Tack så mycket för en bra förklaring! Det låter som ett bra substitut.

Jag har kikat lite på Epiphone Les Paul och håller ögonen öppna där med.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Ska du köpa en Epiphone Les Paul så tycker jag du ska ägna en tanke åt Quilted Top-modellerna av den gitarren. Varför? Jo, för att den är löjligt snygg. Gibsons originalmotsvarighet heter "Gibson Les Paul Class 5 Quilted Top" och finns med i tråden om skillnader i pris mellan olika modeller av Gibson Les Paul här på Forumet. Gibsons motsvarighet kostar mer än 50000 SEK!!! Epiphone Les Paul Quilted Top, se bilden nedan, kostar just nu bara $450 hos Musician's Friend. Frakt tillkommer och sedan momsen på varan och frakten ihop. [$1 = 6.8 SEK]

274893.jpg

Den finns i Trans Amber*, Transparent Black*, Transparent Red*, Transparent Blue, Wine Red och Vintage Sunburst. Görläckra. På bilden ses *.

Om denna modell finns i Sverige vet jag inte. De andra "vanliga" Les Paul från Epiphone kan man ju dock få tag på, till runt 4000 SEK ibland. Men jag tittade efter nu, och de ligger på 5100 SEK hos 4Sound just nu.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

big_149197.jpg

Fender Lite Ash Telecaster made in Mexico med 3 Alnico-mikar. 4995 SEK på Musikbörsen.

4Sound har några Fender Telecaster-modeller för 5200 SEK.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt svammel är bra svammel!

Gitarristen i mitt band är det som har RG-170:n och jag har spelat lite på den, och jag tycker den är skön. Men dte jag kan jämföra med är typ skolans J&D Strata utan D och B-strängar. Eftersom jag har en bit till musikaffärer så blir det nog internet (om inte jag köper hans gitarr då). Han vill ha 3500 inklusive en liten Roland-stärkare.

Surfade runt lite på Jam och hittade den här godbiten:

squierTeleCustombl.jpg

"Squier Telecaster Custom MN BLK EXP" 2495:-

Om jag då köper via internet så borde man väl få kunna skicka tillbaka om man inte är nöjd? Och går det inte så är det ju faktiskt bara 2495:- kronor. Värre om det hade vart en Gibson Les Paul jag pratat om att köpa.

Vill bara lyfta ett varningens finger.

Jag personligen gillar humbuckers och är sugen på en Squier Tele Custom mest för att den är så jävla snygg!

Men som sagt är det humbuckers så det blir nog svårt att få ut det klassiska tele-ljudet ur den.

Om din kompis RG har både single coil-mickar och humbucker-mickar som många av RG-modellerna har föreslår jag att du provar båda och kollar vad du gillar om du ska köpa en Tele, så du inte blir missnöjd.

(Single coil är såna mickar med en "rad" och humbuckers såna med två "rader")

Min första elgitarr var en RG-550 och den var en jättebra nybörjargitarr då den har kopiöst tunn hals och både single coils och humbuckers vilket gjorde den mångsidig.

Personligen tröttnade jag på den dels pga den tunna halsen och dels pga utseendet, men smaken är ju som baken. Det bästa är ju att prova några olika modeller och bestämma sig för vilken man gillar. Både ljudmässigt och hur de är att spela på.

Jag rekommenderar begagnat starkt då man får så mycket mer för pengarna. Gitarrer håller ju oftast ett tag också, så man får mer tillbaka mer om man säljer den sen än om man köper en ny!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...