Jump to content
Annons

*redigerat*


Martin

Recommended Posts

Annons

Byt till tunnare strängar om dom känns tjocka.

Öva på stabiliteten; inga konstigheter, bara spela åttondelar minst en kvart om dan efter klick i olika tempon och va skitnoga med touch/time. Det ska va jobbigt för fingrarna i början (men absolut inte göra ont). Det bästa är faktiskt att öva boogiewoogiebasgång i typ G eller Gb över en blues. Tråkigt men bra för uthålligheten/stabiliteten. Både shuffle och rakt. Med boogiewoogiekomp menar jag:

|: GGBBDDEEFFEEDDBB :| CCEEGGAABbBbAAGGEE GGBB... osv osv...

Gör du detta en stund varje dag kommer du märka stora skillnader efter bara ett par dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej bra! Precis det sättet jag hade tänkt att träna lite på för att få upp musklaturen, timingen.

I ett parti i låten när låten ska "lyfta" lite i sista refrängen, då slider jag upp och spelar en oktav upp på e-strängen, såg det på tv för några dagar sen typ. Något och tänka på då? Låter det dumt när man står på en scen med större ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite smått nervös eftersom jag är så otajt och oberäknelig.

Nervös och oberäknelig? Du har inte funderat på att prata med nån? 😱😱

EDIT:

FÖr att svara lite mer på din fråga... Spela hellre bra och enkelt än dåligt och häftigt. Tunnare strängar som folk har sagt... Grundton kvint oktav är ju användbara toner för att smycka ut liiite, utan att det blir sårskilt svårt... Lycka till mannen!

Redigerat av Polpotkin
Link to comment
Dela på andra sajter

Spela hellre bra och enkelt än dåligt och häftigt.

Håller med.

Och om du har problem att spela tajt bör du koncentrera dig på det. En otajt basist som inte lirar med trummisen kan sabba det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många gånger är det lite otacksamt att vara basist, eftersom vid många tillfällen hör den vanliga människan endast när basisten spelar fel. En synkad rytmsektion får inte den vanliga motmänniskan att reagera så länge de tuffar på. Håll det lugnt, och se till att du kan din harmonilära om du inte enbart spelar grundton hela kvällen. Att lira bas är väldigt utvecklande för musikaliteten för oss gitarrister.

Ett uttryck är... att spela bas är att spela trummor med högerhanden och gitarr med vänsterhanden. Tänk på vad det innebär, öva så ska du se att du är med i matchen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer att gå jättebra. Som tidigare sagts, spela inte över din förmåga bara.

Jag är också gitarrist men ser ingen större skillnad att spela bas, mest att man får anstränga sig lite mer. Men sen är det ju skillnad på att spela gitarristbas och basistbas 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men sen är det ju skillnad på att spela gitarristbas och basistbas 😎

Bra att du la till det där för där höll jag på att "idiotförklara" dig. 🙂 Egentligen är det inte svårt, det handlar om att lära sig att höra, inte bara lyssna. Man måste förstå vad som händer och hur spelstilen påverkar helheten, inte bara vilken ton som kommer sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Yeah, kom precis hem. Har fyndat en Cort C4 LTD bas på blocket. Spelningen är på söndag. Nu rasslar den lite på e-strängen och strängarna känns sketna, vad är det för strängar som gäller? Och har jag köpt mig en bra bas? 😳

D368_Cortb06_500.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips:

Tänk på att det är trummisen som är din bäste vän!

Det är NI som skall vara tighta (resten också förstås, men det är er dom skall luta sig mot).

Så håll kontakten med trummisen och lyssna på honom/henne, det är din metronom 😮

Lycka till!

Redigerat av pwayne
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är gitarrist, är ovan med bas så GLÖM fingerspel, kör med plektrum som du är van vid. Du måste vara jämnstark i fingrarna annars blir dina toner ojämna och sladdriga, den här styrkan hinner du inte öva upp. Du kan även börja stöta emot strängarna med naglarna om du är ovan, vilket kan låta skit.

Du är ju gitarisst så öva skalor du kan, öva upp snabbheten med altererande up- and downstrokes för att få in en bra rytm. Sikta på att noterna ska bli så jämna som möjligt i både styrka och ton.

MEN DET VIKTIGASTE AV ALLT: LÄR DIG LÅTARNA VÄL. Kan du låten utan att behöva stå och tänka efter utan bara gungar med i rytmen så brukar det lösa sig.

Redigerat av InDescent
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är NI som skall vara tighta (resten också förstås, men det är er dom skall luta sig mot).

Så håll kontakten med trummisen och lyssna på honom/henne, det är din metronom 🙂

Hehe. Kan du vänligen upplysa vår trummis om detta? 🙂

Ge mig adressen! 😄😄😉😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelningen är på söndag och vi har inte hunnit repa den här veckan, så jag har inte testat att spela med basen heller.

Kan lägga upp litet klipp när jag spelar med fingrarna. Om det låter dåligt kan jag prova med plektrum på soundchecket på söndag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja alltså kanske inte hela världen om det sladdrar, men det värsta är ju om du blir trött mitt i gigget och får mjölksyra i handen och fingrarna 😏 Men det beror ju på vad ni spelar?

Låtarna kan du torröva hemma i soffan, eller ännu bättre gå omkring med basen så du inte vänjer dig vid högerhandens vinkel i soffan. Man vänjer sig snabbt att nå andra strängar på ett visst sätt, sen när man står blir det lite annurlunda, det är bra att vara van vid båda.

Minst ett par generalrep bör ni hinna med så ni vet att allt funkar. Inte bara för din skull, för alla i bandets skull! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...