Jump to content
Annons

Ez drummer - mkt bättre än ReDrum?


Sython

Recommended Posts

Hejsan!

Jag håller på och programerar mycket trummor i Reason (redrum) via Cubase. Jag funderar på om ni tycker att det är värt att införskaffa Ez Drummer för mig? Reason fungerar bra för mig, men kanske kan bli ännu bättre?

Är tacksam för svar!

Mvh Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om köpråden:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=33034

Om expansioner:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=31450

För diskussionen om allmänna trumpluggsval där, och fortsätt med Reason/EZ-specifika innlägg här 😄

EDIT: Annars slås tråden ihop med redan existerande.

.björn.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna i demosektionen. det är massor med folk som använder EZ. De flesta tycker att EZ är toppen om än inte det bästa. Jag är en av de få som inte är särkilt imponerad av ljudet - åtminsone inte "grundljudet" utan exp. Bilda dig en uppfattning om det verkligen låter bättre och innebär ett lyft.

Men varför begränsa dig till EZ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen är det väl svårt att slå äkta vara, men jag vill ändå lägga upp utdrag ur två recensioner jag fått på Garageband.com av låtar med just EZD som trumkomp:

so nice job..and love the drums... (Extra credit: Beat, Drums)
The drums on here are really good

Skall tilläggas för er som inte vet det att på Garageband.com recenserar man "blint", dvs utan att veta vad man lyssnar på. Skall också tillägga att ingen har kritiserat trumljudet. 😄

Ja, jag är mycket nöjd med EZD. Har inte testat expansionerna, dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag håller på och programerar mycket trummor i Reason (redrum) via Cubase. Jag funderar på om ni tycker att det är värt att införskaffa Ez Drummer för mig? Reason fungerar bra för mig, men kanske kan bli ännu bättre?

Är tacksam för svar!

Mvh Joakim

Det går inte riktigt att jämföra Reasons ReDrum och EZ Drums.

ReDrum kan hantera 3 st fasta volymnivåer på enkilda samplingar.

EZD hanterar både volym och samplingsbyten utifrån velocity.

Om man ska jämföra nåt i Reason med EZD så får det bli Reason DrumKits i NN-XT. Vid en sån jämförelse vinner DrumKits i komplexitet och flexibilitet men EZD i enkelhet.

Ljudmässigt? Osäker på den punkten, men jag har känslan att DrumKits ändå har fler samplingar. Rätta mig om jag har fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

får väl även nämna Groove Agent även om de flesta verkar tycka att det låter sämre än EZdrummer. 3:an är nyligen släppt (har inte testat den själv) men GA är lätt jobbat och låter helt ok tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna i demosektionen. det är massor med folk som använder EZ. De flesta tycker att EZ är toppen om än inte det bästa. Jag är en av de få som inte är särkilt imponerad av ljudet - åtminsone inte "grundljudet" utan exp. Bilda dig en uppfattning om det verkligen låter bättre och innebär ett lyft.

Men varför begränsa dig till EZ?

Jag håller med. Dock funkar EZ bra om man inte är kräsen och vill komma igång snabbt. Ljuden är kanon (låter nästan "för bra"), vilket tyvärr resulterar att det låter lite mekaniskt. Man kan ju gå in och programera takter själv och så (och eq:a för den delen), men det vilar nåt visst sound över EZ som gör att det blir opersonligt. Kan dock rekommendera vintage expantionen som haft en soft framtoning.

Annars fungerar EZ bäst i kombination med andra pluggar, ex Groove Agent 2.

Dock kommer snart Groove Agent 3, som verkar väl värt sin väntan.

Tjo

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska ha så äkta trumljud som möjlig så finns inget annat än dfhs och c&v från toontrack.

Klart det finns 😆

http://www.sonivoxmi.com/ProductDetail.asp...arbeeImpDrumsXL

Lyssna

T ex.

Jo dom lät bra. Men jag tykte nog att det lät lite tillkranat ljudet. Det gör dom inte på dfhs + c&v. Bara bra mik, bra preamp och sen sampla that's it. Så fort nån börjar krana så att det ska "låta bra" så är ljudet förstört. Typ som EZD. Hur kul är det? EZD och BFD är extremt tillkranade. Visst det passar säkert många, att det ska redan låta bra. Men följden av detta är att folk hör att det låter EZD, XLN eller BFD. Och det kan ju iofs vara skit samma, låter det bra så låter det bra. Men det blir svårt att sätta egen prägel, egen sound på det. 😎

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips..

Jag testade att öppna NN19 i reason och gå in i drumkitsmappen, men där var inga ljud? Någon som vet vad det kan bero på?

gå in i reason factorysoundbank via redrum o leta efter redrum drumkits längst ner, där kandu nog hitta schyssta grejjer i dub-mappen o så..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag gillar både EZ & Reason Drumkits.

När jag väl vant mig med Reason Drumkits så tycker jag den vinner på flexibilitet.

man kan med lätthet splitta och lägga kompressor högt och lågt i Reason drumkits.

Men det är en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar både EZ & Reason Drumkits.

När jag väl vant mig med Reason Drumkits så tycker jag den vinner på flexibilitet.

man kan med lätthet splitta och lägga kompressor högt och lågt i Reason drumkits.

Men det är en smaksak.

kan man inte nalla samplingarna ur EZ o stoppa in i redrum då??

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mmm, det borde man väl kunna?

Det fanns i DFH en uppsättning för NN-XT.

Men nu äger jag inte EZ själv så . . .

Har kört det hos polaren som är helnöjd.

Link to comment
Dela på andra sajter

men redrum "gör" ju inte trumljud..

känner inte till ezdrummer, men är det inte i slutändan snarare samplingarna än maskinerna/pluggarna som det handlar om?

effekter kan man ju alltid lägga till i efterhand..?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
men redrum "gör" ju inte trumljud..

känner inte till ezdrummer, men är det inte i slutändan snarare samplingarna än maskinerna/pluggarna som det handlar om?

effekter kan man ju alltid lägga till i efterhand..?

Redrum gör inte trumljud?

Jo det gör den väl eller hur menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

men redrum "gör" ju inte trumljud..

känner inte till ezdrummer, men är det inte i slutändan snarare samplingarna än maskinerna/pluggarna som det handlar om?

effekter kan man ju alltid lägga till i efterhand..?

Redrum gör inte trumljud?

Jo det gör den väl eller hur menar du?

den spelar väl bara upp samplingar..?

eller är jag helt ute och cyklar nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
men redrum "gör" ju inte trumljud..

känner inte till ezdrummer, men är det inte i slutändan snarare samplingarna än maskinerna/pluggarna som det handlar om?

effekter kan man ju alltid lägga till i efterhand..?

Redrum gör inte trumljud?

Jo det gör den väl eller hur menar du?

den spelar väl bara upp samplingar..?

eller är jag helt ute och cyklar nu..

Njae, du är inte ute och cyklar.

Den spelar upp samplingar, mest trumljud eftersom den nog är designad som en gammal trummaskin.

Bråkade bara lite med dig 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

kanon.. då lämnar jag cykeln utanför

(blå crescent btw)

läckert!!

on topic:

jag har som tidigare nämn sekvenserat trummor med dfh(första) o redrum, och tycker att det funkat jävligt bra!!!

velocityn går ju att ändras i 3 olika grader i redrumen, men nästintill steglöst i "pianorollen" - så på så sätt kan man få ett dynamiskt och trovärdigt ljud!

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
drloop (oregistrerad)
kanon.. då lämnar jag cykeln utanför

(blå crescent btw)

läckert!!

on topic:

jag har som tidigare nämn sekvenserat trummor med dfh(första) o redrum, och tycker att det funkat jävligt bra!!!

velocityn går ju att ändras i 3 olika grader i redrumen, men nästintill steglöst i "pianorollen" - så på så sätt kan man få ett dynamiskt och trovärdigt ljud!

Lite konstigt att köra DFH i reddrum när det finns presets för NN-XT...

Men var och en blir salig på sin tro som min mor sa.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

kanon.. då lämnar jag cykeln utanför

(blå crescent btw)

läckert!!

on topic:

jag har som tidigare nämn sekvenserat trummor med dfh(första) o redrum, och tycker att det funkat jävligt bra!!!

velocityn går ju att ändras i 3 olika grader i redrumen, men nästintill steglöst i "pianorollen" - så på så sätt kan man få ett dynamiskt och trovärdigt ljud!

Lite konstigt att köra DFH i reddrum när det finns presets för NN-XT...

Men var och en blir salig på sin tro som min mor sa.

varför är det konstigt!?

jag tycker det är mkt lättare att jobba med varje sampling för sig och kunna sekvensera dem i redrumens pattern sequencer.. tycker den funkar skitbra istället för att sitta o klinka på mitt klav.

visst finns det presets, men de e som sagt enklare att få till snygga komp i redrumen.. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
kanon.. då lämnar jag cykeln utanför

(blå crescent btw)

läckert!!

on topic:

jag har som tidigare nämn sekvenserat trummor med dfh(första) o redrum, och tycker att det funkat jävligt bra!!!

velocityn går ju att ändras i 3 olika grader i redrumen, men nästintill steglöst i "pianorollen" - så på så sätt kan man få ett dynamiskt och trovärdigt ljud!

Lite konstigt att köra DFH i reddrum när det finns presets för NN-XT...

Men var och en blir salig på sin tro som min mor sa.

varför är det konstigt!?

jag tycker det är mkt lättare att jobba med varje sampling för sig och kunna sekvensera dem i redrumens pattern sequencer.. tycker den funkar skitbra istället för att sitta o klinka på mitt klav.

visst finns det presets, men de e som sagt enklare att få till snygga komp i redrumen.. 🙁

Man missar velocity samplingar. (Olika samplingar för olika velocity nivåer)

Jag kör en Axiom med trumpads så jag tycker det rockar fett med sampler, redrum eller what ever.

Jag kör inte så mycket patterns i redrum, har nästan alltid kört trummor i samplers förutom den lyckliga tiden då jag hade en MPC60.

Well well IDF, som sagt var och en blir salig......

😮😮😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...