Jump to content
Annons

Vad e det det "galnaste" du samplat till en låt?


ThomasJ

Recommended Posts

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

En gång i urtiden samplade vi mitt rap och använde som ett monsterljud i en produktion som vi gjorde.... spelades givetvis upp mycket långsammare så att det inte lät som ett rap då. Och jag menar rap som i efter en halvliter cola, inte rap som i "yo-bitch-fuck". 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Rap som i yo-bitch-fuck kan väl också tas som ett monster. Man kanske inte ens behöver spela det långsammare 😎

Själv har jag inte samplat nå konstigt när jag tänker efter... jag är en sån där tråkig människa. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde ett rymdskeppsljud med munnen en gång. Sen vände jag på ljudet och lade på rätt mycket delay och effekter och det blev väldigt tufft. 😄

Olika ljud med munnen är rätt bra om man vill ha lite swish-effekter inför en refräng tex. Bäst brukar det bli om man spelar in baklänges och vänder på det i datorn 😎

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

squareone (oregistrerad)

fastighetsskötaren som klipper häcken på innergården är väl helt normalt att spela in.. 😎

Klicka på signaturen så kommer ni till låten..

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget speciellt galet som jag kan komma på... har inte haft "bra" mickar så länge, så jag skyller på att jag inte har hunnit. Men det knäppaste är väl att jag har använt en kortlek och "rifflat" igenom för att få ett gurk-aktigt ljud. Rätt schysst, men ganska långt ner på knäpp-skalan. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk kanske undrar om man har alla sina fiskar i aquariet när man står med en liten svart dosa o kliver i snöhögar o riktar den där svarta saken mot foten. Men men. Snyggt blidde det iaf.

hehe, kortlek kanske kan vara nått. smart!

Skall testat när jag får den riktiga micen. Som jag gör nu spelarjagin allt via mp3spelaren o det blir inte det finsate kanske, men det funkar!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag slog en gammal hihat mot en mikrofon för inte så många månader sen o sen dist, delay chorus med cepe-inställningar etc.. lät skumt..

en polare till mig sequencade en hel låt med bara trumljud.. asså melodier o allt.. lät fräckt som fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. inte samplat, men en bild på mig själv, mitt namn och © 2006 i min låt Blue Sense, som spektrograminformation..

Kanske inte så galet, men lite coolt 😄

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag å nåra kompisar gjorde Erik Prydz - Call on me endast med samplingar av våra egna röster.

Och vi sjköng inte in några melodier alls utan allt sånt gjordes med "munnljuden" i sequencern 😄

den skulle jag fan vilja höra!

Vorre grymt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Härom veckan spelade jag in mig själv när jag sa "Kick", "Hat" och "Snare" och sen byggde jag en rytm med det! 😛

Sen en TranceGate med kraftigta filtersvängningar och panorering! Blev skönt animaliskt och rytmiskt!

Annars är mina hemmabyggda marackas av Santa Maria´s kryddburkar med makaroner och ris i väldigt fina! 😄

Det finns så mycket roligt att sampla men tyvär räcker inte tiden till! 🙂

PEACE OUT!

Link to comment
Dela på andra sajter

När vårt gamla naturromantiska folkmetal band Otyg gjorde sin första demo skulle vi ha mäktiga bakgrunder av vindsus och prolande bäckar. Löstes av att bandmedlemmarna stod i ring runt mikrofonen och härmade vindljud med munnen, samt genom att en colaflaska fylldes med vatten och hälldes varsamt ner i toastolen så det klucka så där vackert folkloristiskt... sen var det bara att he på smetiga fioler och tordönsröster... =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, har du varit med i Otyg Silkwood 😆 Jag har 2 skivor med er, riktigt bra skivor! Dom lyssnade jag mycket på när jag var yngre. Har för mig att jag hade en mp3 med nån låt från eran första demo också. Kommer inte ihåg vad den hette men den var riktigt bra, tyckte det var lite synd att den inte kom med på skivan.

Aprropå om jag har samplat nåt konstigt så spelade jag in mitt gamla modem när det ringde upp. Sen distade jag det. Och det blev skrikigt som bara den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kattspinn och kaffekokare.

Bägge pitchades ned och distades för en dos industribakgrunds oväsen.

😎

Kaffekokare har jag oxo samplat och haft som bakgrund...klockrent!

Ska ta med en minidisc och spela in industriljud på jobbet tänkte jag.

Sedan alla vanliga som mynt i glasburk, tung bok pang i golv, fjädrar etc. Kul att leka med.

En kattspinnssampling skulle jag vilja ha....vet inte om min mordiska katt går med på att bli samplad 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska ta med en minidisc och spela in industriljud på jobbet tänkte jag.

Det har jag tänkt göra i jävla massa år nu, men det har inte blivit av 😆..

Annars har jag samplat rätt mkt, men använt rätt lite av det i låtar.. Ligger i arkivet för framtida bruk 😕

Köksskrammel (plåtar, pannor, bestick, besticklådor, vattenkranen m.m.), popcornsmaskin, petflaskor som faller, klippljud från en sax, vindsus, bildörrar som stängs, bilar som startar, bilar som kör förbi, ljud från ljudporten på Amigan när den startas och stängs, gummiband spänt över ett glas, stön från en porrfilm, ljudet av ett sugrör som förs upp och ner från en drickamugg från McDonalds, en cementblandare som startar.. m.m. 😄

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Sten stor som en liten näve som träffar två-tre dagar gammal sjöis. Sanslöst läcker ljudeffekt.

Piiioong pong. poong po po po poi pii ii.. iiii.... Skönt sound ja..Isen alltså.. Ju tunnare ju bättre! Bör samplas i stereo med brett mellan mickarna dessutom 😉

Det häftigaste jag samplat var ett förbirusande godståg inspelat på DAT-bandare i mono taget genom 6 meter 75 cm gatutrumma med mick instoppad en meter i trumman och tåget på andra sidan.. Skönt bumligt psykadeliskt sound, rytmiskt och loopbart dessutom. 😎 Ljudet kan höras på Yellos Pocket Universe från 1997 om ni är nyfikna 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...