Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, är det någon som kan tala om för mig hur jag skall återföra filer från extern disk som jag gjort backuper på via Retrospect tillbaka till min interna hårddisk???

Har läst manualen men hajjar noll/inget funkar...

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Råd och hälsningar från it-avdelningen: ÖVA att ta tillbaka dina backuppar, annars är de helt värdelösa.

Jag har aldrig själv använt tetrospect, så den detaljen kan jag inte hjälpa med, tyvärr.

Postat

ÖVA???

Varför skulle de vara helt värdelösa bara för att jag inte övar, de ligger ju där de ligger---bara det att jag inte får kläm på hur jag tankar tillbaks dom, helst selektivt...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
bara det att jag inte får kläm på hur jag tankar tillbaks dom

Right on target, captain. Hur vet du att du ens backuppat dpm på et sätt som kan tas tillbaka på ett tillfredställande sätt i framtiden?.

Öva.

Postat (redigerat)
Vad katten finns det för backupmetoder som inte gör det möjligt att använda sig av backupen?  😳

Om du bara visste hur folk kan röra till det!

Jag har i alla fall sett en rad exempel på korrupta/oanvändbara filer när folk kommit och bett om hjälp att lösa liknande problem. Hur de burit sig åt? Ingen aning...

edit: Men tsmalmbe ger ett bra råd - testa alltid din backupkonfiguration innan du litar på den - och INNAN du behöver den i "skarpt läge"...

Redigerat av Violiner
Postat

ja ja ja, men är det ingen som har kört det jag efterlyser istället för att komma med puckade och nedvärderande drygheter, klart jag har gjort backuperna som man skall-kom med ngt konstruktivt istället och svara på min fråga eller tig!

Postat

Funkar det inte om du startar Retrospect och klickar på Restore. Då får du väl upp ett filträd med dina sparade filer? (Jag kör också Maxtor OneTouch och Retrospect, men har inte heller övat...)

Postat (redigerat)

Ja, men då är det ju inga problem.

Har du gjort precis som man ska så fungerar det ju utmärkt.

Ärligt talat Florian, det går i alla fall över min förmåga att lösa detta över ett forum med de ingångsvärden du kommit med. Men det är nog mina kunskaper som är otillräckliga. 🙂

Lycka till hur som helst.

Redigerat av Violiner
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Vad katten finns det för backupmetoder som inte gör det möjligt att använda sig av backupen?

Det finns företag som tar backups flere år utan att testa restore. Då den dagen kommer är det alltid bråttom. Ingen kan använda programmet. Ingen vet hur datan beter sig när man restorar den. Ingen vet huruvida disk-konfigurationerna måste vara exakta. Ingen vågar testa, för det finns en risk att förlora data. Ingen vet hur man skulle kunna göra en testrestore för att komma reda på vad de olika restoreparametrarna i programmet betyder. Då man börjar restoren ställer programmet en massa frågor som ingen vet vad man skall svara på.

Datan finns där, men ingen vet exakt hur man får tillbaka den och ingen vågar ta risken att testa.

Backup är inte bara att kopiera lite filer. Backup-programmen har egna komprimerade datafiler. Bra och effektivt så länge man har erfarenhet av att använda dem.

Åt Floris säger jag bara att ingen varit dryg eller puckelryggad hittils. Börja med att berätta med vilka inställningar du tagit dina backups med och några screenshots så kan vi börja gissa (och du får börja testa olika alternativ, hoppeligen inte på bekostnad av din data).

Postat
Funkar det inte om du startar Retrospect och klickar på Restore. Då får du väl upp ett filträd med dina sparade filer? (Jag kör också Maxtor OneTouch och Retrospect, men har inte heller övat...)

Jo men jag vill inte ha med allting från denna backup, och den verkar starta restore från början-alltså "paket" nr.1 och framåt som allt på disk C lagrats på, i mitt fall vill jag endast ha mina bilder m. en massa gamla foton tillbaka...

Till Violiner vill jag ställa frågan; vad är det du dillar om egentligen?

Ingångsvärden...detta handlar inte om några ingångsvärden eller mattetal, läs mitt första inlägg, det är enkel Svenska och bevisligen fattar de flesta andra vad jag menar!

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Jo men jag vill inte ha med allting från denna backup, och den verkar starta restore från början-alltså "paket" nr.1 och framåt som allt på disk C lagrats på, i mitt fall vill jag endast ha mina bilder m. en massa gamla foton tillbaka...

Om det är en inkrementell backup måste den starta från paket 1.

Postat (redigerat)
Till Violiner vill jag ställa frågan; vad är det du dillar om egentligen?

Ingångsvärden...detta handlar inte om några ingångsvärden eller mattetal, läs mitt första inlägg, det är enkel Svenska och bevisligen fattar de flesta andra vad jag menar!

please---prata svenska och begripligt, jag är en sopa på sånt här annars hade jag ju inte frågat, eller hur---förklara så att man fattar nån gång...

Vad jag "dillar" om är samma sak som tsmamlbe "dillar" om:

Åt Floris säger jag bara att ingen varit dryg eller puckelryggad hittils. Börja med att berätta med vilka inställningar du tagit dina backups med och några screenshots så kan vi börja gissa (och du får börja testa olika alternativ, hoppeligen inte på bekostnad av din data).

Det går inte att ge dig ett meningsfullt svar med utgångspunkt från din inledande fråga. Jag ägnar nästan 100 % av min tid här på forumet åt att försöka hjälpa folk, jag tycker det är kul, men eftersom det verkar gå åt mera energi åt att vara dig till lags än att leta efter konstruktiva lösningar på dina problem överlåter jag med varm hand problemlösningen åt andra.

Uppriktigt - lycka till. Det är inte kul att tappa viktiga datafiler!

Redigerat av Violiner
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Om du nu har lyckats göra en backup måste du ju veta om den är gjord inkrementell eller inte?

Anyway, ta nu reda på med hurudana inställninar (eller ingångsvärden) du gjort dina backups och återkom med mera information. Du berättar oss alls inte nånting av värde för att kunna hjälpa dig. En screenshot med inställningarna då cu backupar skulle vara till stor hjälp.

http://www.backup4all.com/backup-types.php är effektiv on kort läsning det också, där helt basic begrepp om backups klargörs. Jag talar så svenska det går i det här sammanhanget.

(Jag hoppas alla medläsare så småningom inser att en backup-plan utan en restore-plan är som en flygkurs där man lär sig takeoff men inte landning...)

drloop (oregistrerad)
Postat

I retrospect väljer du restore.

Du har högst sannolikt tagit inkrementella backuper, dvs första gången som du tar backup så tar du in allt på disken.

Sedan backar man bara förändringar.

Väl i restore läget, som du verkar ha kommit till läser du in tex den senaste backupen. Läser du in allt så kommer det att läsas en bit bort från det datum du senast tagit backupen.

Du kan välja att lägga tillbaka allt som det såg ut eller lägga restore filerna under my documents...

Postat

OK, i RESTORE läget väljer jag ENTIRE VOLUME eller SELECTED FILES varpå menyn säger: Backup SET A...does not seem to have any snapshots...och jag kan inte göra annat än cancel eller trycka på MORE där man till slut kommer fram till ren tomhet efter att ha hittat Retrospectmappen och öppnat den på externa disken F...eller trycka på recreate vilket jag inte gjort eftersom jag inte vet vad som händer då...när jag tittar via den här datorn eller verifierar data så ser man att alla backuper finns där i speciella sets som inte går att kika in i som vanligt...som sagt så fattar jag ingenting!!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.