Jump to content
Annons

General midi-strul


Loud

Recommended Posts

Jag använder sibelius så gott som dagligen men nu har jag precis bytt till mbox med lite nya drivrutiner och GM device´n låter inte ut alls. Audiospelare (mmjb) och så funkar utmärkt, likaså pro tools. Hur får man GM att säga upp och hoppa nya drivers!?

edit: jag kör PC.

Redigerat av Loud
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är tråkigt när sådant inte fungerar som det skall men det skall finnas någonting som heter "midifiletransfer" det är ett exe.program som har delvis hand om drivrutiner. Själv har jag aldrig råkat ut för detta men det kanske kan vara en liten hjälp på väg.

Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

Följande borde fungera.

Installera wawedriver. Finns på CD-n, annars finns det för nedladdning. OM du har en ny PT (6.x eller så), kan man ha både ASIO och Wawedriver laddade samtidigt. Annars får du kolla hos digidesign.

Gå in i Inställningar / Kontrollpanelen . Kolla i Ljud och Multimedia (kanske heter lite annorlunda exakt beroende på version av windows). Där finns ett val för enheter, välj MBoxen där.

Borde funka sedan genom att alla systemljud och alla andra ljud går via MBoxen. En del program kan vara "knöliga", exempel är Quicktime spelaren som har en egen inställning. Windows media spelaren funkar rakt av.

Ett tips är att stänga av alla andra systemljud, de brukar vara rätt irriterande på hög volym.

Har du 3-versionen av Sibelius så finns det ett val i Kontakt Silver för utgång som skall användas.

Sen tycker jag inte Windows inbyggda GM låter så där här himla bra. Ett lite snäpp uppåt kan vara Roland Sound Canvas som jag inte tror är sådär himla dyr, finns bland annat med i Band-in-a-box. Men det finns nog en hel del andra att välja, men jag har ingen erfarenhet med dem.

Gunnar.

PS: lyckas du inte, lägg med vilken version av Windows du kör, ser lite olika ut beroende på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Följande borde fungera.

Installera wawedriver. Finns på CD-n, annars finns det för nedladdning. OM du har en ny PT (6.x eller så), kan man ha både ASIO och Wawedriver laddade samtidigt. Annars får du kolla hos digidesign.

Gå in i Inställningar / Kontrollpanelen . Kolla i Ljud och Multimedia (kanske heter lite annorlunda exakt beroende på version av windows). Där finns ett val för enheter, välj MBoxen där.

Borde funka sedan genom att alla systemljud och alla andra ljud går via MBoxen. En del program kan vara "knöliga", exempel är Quicktime spelaren som har en egen inställning. Windows media spelaren funkar rakt av.

Ett tips är att stänga av alla andra systemljud, de brukar vara rätt irriterande på hög volym.

Har du 3-versionen av Sibelius så finns det ett val i Kontakt Silver för utgång som skall användas.

Sen tycker jag inte Windows inbyggda GM låter så där här himla bra. Ett lite snäpp uppåt kan vara Roland Sound Canvas som jag inte tror är sådär himla dyr, finns bland annat med i Band-in-a-box. Men det finns nog en hel del andra att välja, men jag har ingen erfarenhet med dem.

Gunnar.

PS: lyckas du inte, lägg med vilken version av Windows du kör, ser lite olika ut beroende på det.

Tack för svaret! jag har redan installerat både wave och asio, och i setupen till sibelius hittar den asiodrivern. Det skumma däremot är att i ljudinställningarna använder den som MPU-401 vilket är joystickutgången (som jag råkar använda som ingång vilket iofs är oväsentligt i sammanhanget) som default midiuppspelare. Det finns inget annat att välja på. Jag kör XP Pro föressten. Windows media funkar som det ska och windows egna tester på sina egna ljud funkar kalas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...