Jump to content
Annons

My name is Pogo - First kiss


Fidden

Recommended Posts

LÅTNAMN: First kiss

ARTIST/GRUPP: My name is Pogo

GENRE: Indiepop.. trodde jag 😳 (edit)

LÅTLÄNGD: 4:16

KOMPOSITÖR: Fredrik J

PRODUCENT: Fredrik J

INSPELNINGSÅR: 2007

FORMAT: MP3

STORLEK: 5,87Mb

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: First kiss (med vinylfilter)

ALTERNATIV LÅTLÄNK: First kiss (digitally remastered) 😆

Så kom då mandolinen och melodikan fram till slut, och jag har börjat förverkliga några idéer som jag har haft ett tag. Detta är en liten försmak, vill gärna höra vad ni tycker, både ris och ros.

edit: Nu finns en länk till låten utan vinylfiltret.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låten tilltalar mig inte nämnvärt, men arret är snygg och snygg spelat också. Fan, du förekom mej med en låt med mandolin och melodica. 😳

Men om är detta Indiepop då måste jag sovit dom senaste 10 åren. Låter mer som lite upphottad brittisk folkmusik på nåt sätt. I min bok är Indiepop band som Oasis, Suede, svenska This perfect day etc.... Detta var roligare än så.

Det kan va mina lurar, men lite diskantfattigt låter det här. Vad är det för melodica förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena fidden.

Skönt Country sväng i denna.Bra sång.Melodican skön..Lite munspel hade varit nice också på denna..Jag blev glad av låten,det är väl ett gott betyg?

Mixnings mässigt så låter det bra i mina lurar.Kanske lite mer tryck via master b:n..

Annars starkt jobbat.Jag lyssnar i morgon via monitorerna,gillade detta skarpt!

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt men knappast indiepop, snarare folkpop.

Känns som du kört hela mastringen genom "radio edit" och skurit allt från 200 hz och neråt. Jag vill ha mycket mer värme och närhet i mixen, kommer bli en helt annan känsla då.

Annars en mysig låt och roligt med lite annorlunda instrument.

P.S Visparna funkar bra D.S

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj, 3 snabba kommentarer där. Tackar 😳

Uppenbarligen är det inte indiepop, hamnar tydligen i nåt annat fack.

Wernborg:

Jag har kört lite vinylfilter på den, försökte få det att låta som det hade några år på nacken, förmodligen är det det som skurit bort diskant.

Melodikan är en blå thomann.

Mike:

Japp, munspel hade varit najs också, fanns funderingar på det, men det är för likt melodika i karaktär så jag är rädd att det hade blivit kollision.

Att nån blir glad är naturligtvis en kalasbetyg, toppen 😛

Yllet:

Det är nog vinylfiltret som som skär även i basen, men det är den lite taffliga känslan jag är ute efter. Det ska inte låta kliniskt, fast jag kanske drog det lite för långt..

Kul att ni gillade det ni hörde.

Link to comment
Dela på andra sajter

papawasarodeo (oregistrerad)

Trevlig låt!

Lite Gram Parson korsat med valfritt twee-band.

Åh. Vinyl-filter! Min näst-nästa skiva ska jag köra genom det har jag tänkt! Ska också bli en folk-skiva (som din låt, jag vet ju ingenting om skiva) å då vill man ju precis som du säger inte att det ska låta ny inspelning om det.

Så stå på dig! Diskantfattigheten och avsaknaden av djup-bas tycker jag var ett bra övervägt val! Inte alls dumt att "förstöra" ljudkvalitén. Tvärtom. Lite "sämre" ljudkvalité passar denna låt som handsken. Skulle blivit sliskigare annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mellis:

Kul som tusan att du gillar den så pass, kul att kunna lindra granada-abstinensen som du nämde på msn =)

papawasarodeo:

Var tvungen att kolla upp både Gram och genren twee, eftersom jag inte hört talas om någon av dem. Verkar vara en ganska bra sammanfattning tycker jag, twee med country/folkinslag?

conanbarberaren:

Tackar tackar

tsmalmbe:

Försök igen, den brukar fungera snabbt och problemfritt

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Nåja. Då sågar vi. Men först sägs att detta låter bra, så jag kan mest fästa mig vid smaksaker. Jag gillar INTE vad ni kallar vinylpluggen. Jag skulle gilla detta bättre med ett djupt botten, och så att basen skulle halvnötter istället för fjärdedelar. Alltså lugnare i tempo på basen. Och rundare rullande bas. Och snäppet klarare röst, 2dB höjning på 8kHz och över? Och lite mindre reverb.

Gillar instrumenten. Har aldrig fått det till med min melodica, snyggt spelat. För mig blir det ofta bara klickande i micken och annat fanskap. Dessutom smakar den wc-borste.

Laa-dadaaa-dadaa...

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe:

Mycket kompetenta kommentarer där. Även jag blev skeptisk till vinylpluggen redan inatt när jag lyssnade på något annat och märkte hur mycket av ljudbredden som jag förlorat. Så förmodligen får jag tänka om lite, även om jag inte vill att det ska låta helt toppmodernt.

Ska ta en liten glutt på sångspåret också enligt din instruktion, men basen låter jag vara som den är, jag gillar den 🙂

Min melodika smakar nog likadant som din, men jag vet inte hur wc-borste smakar... Och det, min vän, är hela hemligheten. 😄

Pazo:

Shit, vad kul att du gillar't 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller sound så var min första tanke The Waterboys med Fisherman's blues, i alla fall om man byter ut melodikan mot en fiol 😉 ... och det är inget negativt alls i mina öron.

+ En mysig låt med en varm atmosfär. Snygg ljudbild. Skönt med en berättande text, lägg upp texten vett ja så jag får avgöra om den är bra...

- Aningens händelsefattig kanske, trampar bara på.

Skönt att lyssna på är det ju!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Japp, jag håller med om att den är lite händelsefattig, saknar ju exempelvis refräng, det är något som dom andra låtarna på lager kanske kan vara bättre på =)

Texten lyder som följer:

She shared name with my brothers wife

I shared office with her brother, and I

I made the strangest reflection

Her ex's nickname made me do that connection

Anyway, we went out once

My hope was up and my knees bounced

She looked away and said something about her sister

When she turned to me again, I kissed her

I'm not sure i dared to tell her

That it was the very first time i kissed a girl

well I've barely seen her since that day

We saw a movie once, one day

She was nice and all, but we didn't fit together

And i barely recall at all, that I kissed her

And i'm not even sure what time of year, it might have been november

Though it should be a very big deal, an event to remember

And it's not that the kiss was a bad one, i think it went ok

I just wish it had been with someone else that day

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar instrumenten. Har aldrig fått det till med min melodica, snyggt spelat. För mig blir det ofta bara klickande i micken och annat fanskap. Dessutom smakar den wc-borste.

Det är viktigt att borsta tänderna innan man använder blåsinstrument 😳

Till låten...

Skönt lättpopsmys med trevlig livekänsla.

Kunde vara intressant att höra en version utan vinylfilter också för att få en jämförelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon mer som uppfattar någon homoerotik? Inte för att det gör nåt, men jag förstår inte riktigt hur den kom dit 😱

Iallafall, jag har uppdaterat ursprungsinlägget med en länk till en renare version av låten, utan filtret. Så nu hör man alla fel mycket tydligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

She shared name with my brothers wife

I shared office with her brother, and I

I made the strangest reflection

Her ex's nickname made me do that connection

Anyway, we went out once

My hope was up and my knees bounced

She looked away and said something about her sister

When she turned to me again, I kissed her

I'm not sure i dared to tell her

That it was the very first time i kissed a girl

well I've barely seen her since that day

We saw a movie once, one day

She was nice and all, but we didn't fit together

And i barely recall at all, that I kissed her

And i'm not even sure what time of year, it might have been november

Though it should be a very big deal, an event to remember

And it's not that the kiss was a bad one, i think it went ok

I just wish it had been with someone else that day

Med lite tolkning så.. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

haha, alltid lika kul hur folk tolkar texter. Man skulle säkert kunna skriva typ en låt om en IRC-robot eller nåt och folk skulle tro att den handlade om sjöfart 😱

edit: men det var faktiskt en ganska given tolkning... Pogo kanske är homosexuell, tål att funderas på...

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du gillar det, Signert 😄

Angående engelskan som några anmärkt på, ni har nog rätt... men jag tycker inte det gör så mycket att det märks att språket inte är mitt modersmål. Jag gillar artister som behåller en knackig engelska, då det ger lite extra karaktär.

Iallafall, jag förstår att ni klagar, speciellt då låten inte blev placerad i facket som jag hade förväntat mig. Nu blev det lite väl mycket folk/country, och då ÄR engelskan nog mer viktig (speciellt i country). Om man istället ser det som twee eller gud förbjude indiepop, eller åtminstone pop, känns det nog inte lika viktigt.

Bara en teori iofs. Kanske inte alls stämmer. Min engelska kanske låter illa i alla musikstilar.

Link to comment
Dela på andra sajter

schysst sväng....om än lite enformigt efter ett tag, du och din bror verkar ha mer gemensamt 😠 skriver bra låtar också.....sången här vill jag ha lite mer botten i för att den ska funka hela vägen men inalles kalaslåt och håller med Harmonika'n man blir glad av att höra den här

/ karl

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

ANgående vinylfiltret: tack för att du vände högtalarna mot publiken, nu hör vi mycket bättre vad det är du gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

mellis (oregistrerad)

jag har lyssnat och lyssnat på låten fred.. den växer och växer! 😄

placeringen av melodica vs. mandolin är skitsnygg, och för att inte tala om slingan på melodican 😲

hatten av!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...