Jump to content
Annons

emperimentell pop med melodica


Recommended Posts

LÅTNAMN: the boy who´s about to break

ARTIST/GRUPP: STIIG

GENRE: pop?

LÅTLÄNGD: ca 3.20

KOMPOSITÖR: jag

PRODUCENT: jag

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 07

FORMAT: mp3

STORLEK: ca 4

STATUS: snart klar?

Hola allesammans!!

Har kommit underfund med att jag älskar ljudet som en melodica (tror de heter så) ger ifrån sig och ville själv prova att ta med en sån i ett alster. Gick därför till Brio och inhandlade en röd sådan till det överkommliga priset av 69 riksdaler. Resultatet blev detta. Vill verkligen höra hur pass den här låten funkar. Knåpade ihop den under dagen så det här är första försöket. Behöver därför kommentarer på rubbet dvs mix, arr etc.

Håll till godo

STIIG_the_boy_who_s_about_to_break_mix3.mp3

Redigerat av conanbarberaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena Barberarn.

Jag gillar detta. Men inte "knarr ljudet",låter som om du sitter på en stol som knarrar medans du lagt sång och dylikt..Melodican låter lite munspel på de ljusa tonerna,Coolt! Grym sång!

Underbart ljud i basen,undrar hur du gjort för att få till det soundet?

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Dra definitivt fram knarr/trummor mer tydligt, det är fina grejor men alldeles för lågt mixat. Skulle gärna höra lite mer "tunn" gitarr, typ EQ'a bort mycket bas på den och ge den en ganska definierad puckel lite högre upp (smaksak dock).

Tycker sången känns lite väl otydligt, tror du skulle tjäna på att ha den tydligare. Några ställen så vandrar stämmorna iväg på ett sätt jag inte riktigt gillar.

Men överlag en mysig grund att jobba vidare på :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanon med tre kommentarer på en gång.

@wernborg: Tack för lyssningen, vet inte riktigt hur jag ska göra för att få den mindre "anonym" men kul att du gillade ljuden iallafall

@harmonica mike: En får tacka för de fina orden. Gillar din sång också skarpt som du vet. Om du undrar om ljudet i basen så kan jag säga att det är från edirol super orchestra. Rockabilly-preset=) finfina ljud till en billig penning

@arete: Hade nästan på känn att just du skulle föreslå att jag snarare ska lyfta fram knarrljuden i mixen än tvärtom 🙂 Skitbra tips i övrigt. Har själv tänkt på att sången kanske är lite väl otydlig och att vissa partier på stämman inte funkar riktigt så det ska jag se till å se över. tack för lyssningen

Link to comment
Dela på andra sajter

kanske var före med melodikan men din är säkert finare och dyrare =)

skillnaden är nog marginell, jag fick en väska till min... ett par hundra eller så gav jag för den, tyckte det var ett kap, men borde kanske kollat i leksaksaffären först 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer jag inte ihåg exakt hur den förra verren lät (orkar aldrig spara ner låtar som ligger via studios forums kajkogrej, drar länken direkt till winamp :-) ), men tycker det låter mycket trevligare. Tycker fortfarande gitarren har lite för mycket bas, tycker också det kunde vara lite mer definierade men ändå sammansmältna dubbar höger/vänster av gitarren, redigt panorerade stödgrejor med nästan bara diskant panorerade helt höger vänster för lite extra karaktär :-)

Men börjar låta riktigt mysigt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker också det kunde vara lite mer definierade men ändå sammansmältna dubbar höger/vänster av gitarren, redigt panorerade stödgrejor med nästan bara diskant panorerade helt höger vänster för lite extra karaktär :-)

Men börjar låta riktigt mysigt :-)

öhh.. nu måste jag erkänna att jag blev lite förvirrad. Är inte heelt säker på vad du menar men jag ska se över mixen igen, definitivt. Bra att du tycker det börjar arta sig iallafall.

Funderar på om man ska lägga till något element som får låten å lyfta mer. Förslag någon??

Link to comment
Dela på andra sajter

Saker jag skulle prova med mixen:

Du kan klippa/EQ'a bort bas på sången också, känns som den krockar med gitarren i basen lite här och där.

Trummorna i första halvan skulle nog må bra av lite mer topp.

Låt bli att dubba hela sången, låt t.ex. verserna vara odubbade?

Vad jag menade med att köra ut lite mer definition i höger/vänster var alltså att du t.ex. kan dubba gitarren en extra gång i höger kanal och sen vänster kanal, men ha den ganska lågt och med nästan bara diskant. För att ge gitarren lite extra definition helt enkelt :-) Vet inte om det skulle bli bra, men tror det.

Vet inte om jag på rak arm kommer på något element jag skulle vilja ha in. Kanske en inspelning av ett vanligt samtal eller nåt sånt i sista delen? Lågt så man inte hör vad dom säger men som ändå ligger där?

Sista partiet borde definitivt vara längre... Kanske med en liten lätt crescendogrej mot slutet?

Jag vet inte, jag bara kastar idéer i luften :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra och finstämd låt även om den är en gnutta anonym (kommer nog inte komma ihåg melodin efter några lyssningar) Kul idé med melodica också. Nu vill jag bara att du avslutar med ett hejdundrande kazoo-solo också 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menade med att köra ut lite mer definition i höger/vänster var alltså att du t.ex. kan dubba gitarren en extra gång i höger kanal och sen vänster kanal, men ha den ganska lågt och med nästan bara diskant. För att ge gitarren lite extra definition helt enkelt :-) Vet inte om det skulle bli bra, men tror det.

Vet inte om jag på rak arm kommer på något element jag skulle vilja ha in. Kanske en inspelning av ett vanligt samtal eller nåt sånt i sista delen? Lågt så man inte hör vad dom säger men som ändå ligger där?

Sista partiet borde definitivt vara längre... Kanske med en liten lätt crescendogrej mot slutet?

Jag vet inte, jag bara kastar idéer i luften :-)

Ok då börjar jag fatta vad du menar. Har också tänkt lite på att gitarren kanske bör vara lite mer definierad, tror jag ska prova det där med dubbningen å se hur det låter. Roligt också att du nämde det där med att lägga ett samtal på sista stycket. Har faktiskt tänkt tanken själv att kanske lägga en del av ett tal eller dylikt.

Bra tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävlar, det här var inte illa!

Det omtalade "knarret" och övriga bakgrundsljud ger mig lite Aphex Twin-vibbar, men du gör det mycket bättre! 🙁

Gitarren ligger störtskönt i mixen (bra mix överlag, i alla fall enligt mina oerfarna öron). Du sjunger dessutom otroligt bra. Jag blir jävligt avundsjuk.

Intressant låt & arr!

Jag ger den 4 melodikor av 5 möjliga!

007713007713054xs.jpg007713007713054xs.jpg007713007713054xs.jpg007713007713054xs.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt, men tycker det blir lite för mycket "av det goda". Hade nog satsat på en mer sparsmakad variant. Stundvis blir det väldigt rörigt, men också personligt, vilket visserligen är bra...

En mer framträdande sång är också önskvärt, känns väldigt dov nu.

Angående melodikan så funkar den väl, dock är den sjukt ostämd (om det nu inte är lo-fi känslan du eftersträvar). Testa med autotuner och gärna lite reverb, så smälter den förmodligen bättre in i mixen.

Trevlig lyssning hur som helst.

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta var annorlunda och intressant. Önskar man hade ett par schyssta monitorer här på jobbet att lyssna alla demoinspelningar med. Men med mina Vikings vk4-200 för låten klart godkännt! 🙂

Diggar sången!

Vänliga Hälsningar

Joel

Link to comment
Dela på andra sajter

*tar av mig hatten och applåderar*

I det närmaste fulländat. Enda småsaker jag nu skulle kunna klaga på är att sången kunde varit torrare i partier (mer småfel/personlighet i sång är aldrig fel heller :-) ), och att jag hellre hade haft nåt intressantare än en fade i slutet. Men mycket bra.

Redigerat av Arete
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar.

Bra låt, skojsigt arr, sedan kan man juh pula med mixen i all oändlighet.........

Jag skulle nog flyttat fram trummorna lite, vässat gitarren och spelat in en manuell elbas. Men det är ju jag......tur att alla inte gör likadant, då skulle det här bli trist!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...