Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2007 del 1


Wernborg

Recommended Posts

Fidden, glodde på din hemsida tidigare...satan så snygga bilder!

bilder? Är du säker på att du kollade på min hemsida? 😳

Eller var det en pik att jag borde uppdatera min bildsektion kanske 😆

Han menade nog bakgrunderna, vilket jag håller med om! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 10,1k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • Overkill

    1804

  • Pazo

    1504

  • Micke H

    1423

  • Neosus

    983

Postat mest i detta ämne

Fidden, glodde på din hemsida tidigare...satan så snygga bilder!

bilder? Är du säker på att du kollade på min hemsida? 😄

Eller var det en pik att jag borde uppdatera min bildsektion kanske 😄

Han menade nog bakgrunderna, vilket jag håller med om! 😄

Åh, den bilden tänkte jag ju inte ens på 😠

Det är linköping/ryd förra vintern. På den tiden då det fortfarande förekom snötäcke i södra sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fidden, glodde på din hemsida tidigare...satan så snygga bilder!

bilder? Är du säker på att du kollade på min hemsida? 😠

Eller var det en pik att jag borde uppdatera min bildsektion kanske 😛

Han menade nog bakgrunderna, vilket jag håller med om! 😎

Åh, den bilden tänkte jag ju inte ens på 😄

Det är linköping/ryd förra vintern. På den tiden då det fortfarande förekom snötäcke i södra sverige.

Jupp, vackert är det. 😄

Men eftersom man är (blivande) webbdesigner, så måste jag påpeka hur otroligt FEL koden är. INGET Doctype, MASSA tables, INGET XHTML, CSS direkt i html-filen. 😛

Men det påverkar ju inte utseendet... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Fidden, glodde på din hemsida tidigare...satan så snygga bilder!

bilder? Är du säker på att du kollade på min hemsida? 😄

Eller var det en pik att jag borde uppdatera min bildsektion kanske 😄

Han menade nog bakgrunderna, vilket jag håller med om! 😛

Jepp, bakgrunden.....när man öppnar sidan får man ett sådär riktigt....RIKTIGT bra intryck...

skulle göra en democd med vinterträd på ja oxo en gång, men lyckades inte så där bra med motljuset.

har du tagit bilden?

Kolla om du kan ladda in eländet i photoshop och göra färgen på borden uppe/nere så att den smälter ihop med bilden, vore snyggt.

fast som jag, helt klart en topp-10-sida bildmässigt 😛

Jag har faktiskt för mig att jag tipsat någon här på forumet att snegla lite på den 😠

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ChromaWoods fyller år!

.......och han firar genom att ge bort........ inte ett skit! 😠

ninjacheer.gif

Grattis!

Vi får väl fira med att ge dig en stor trave bokstäver du kan använda på hemsidor eller mejl;

KGSDHAIOGFjifldjghfauilfilaugfeufnöurofiarbvaulfh74r2346r02697pgfuasdihfuiosdyfl

uiawhfuklhleukfhuvnurvhlwuievhilwafhluyfo9fyauighuiGHUILGYILGFLGEBUUFYBELUINFGUI

G

FNUILWEGNFL

SKickade några siffror också.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men eftersom man är (blivande) webbdesigner, så måste jag påpeka hur otroligt FEL koden är. INGET Doctype, MASSA tables, INGET XHTML, CSS direkt i html-filen. 😠

Men det påverkar ju inte utseendet... 😄

Kan bero på att jag bara behärskar en gammal HTML-standard (kommer inte ihåg nummer, 3.0 kanske?) där XHTML inte ens fanns med. CSS direkt i html-filen är visserligen sant, men rent kodningsmässigt ligger det separat. Kändes ganska onödigt att ropa upp ytterligare en fil från en include 😄

/föredetta webdesigner (numera bränd)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, bakgrunden.....när man öppnar sidan får man ett sådär riktigt....RIKTIGT bra intryck...

skulle göra en democd med vinterträd på ja oxo en gång, men lyckades inte så där bra med motljuset.

har du tagit bilden?

Kolla om du kan ladda in eländet i photoshop och göra färgen på borden uppe/nere så att den smälter ihop med bilden, vore snyggt.

fast som jag, helt klart en topp-10-sida bildmässigt 😄

Jag har faktiskt för mig att jag tipsat någon här på forumet att snegla lite på den 😄

😠

Japp, tog bilden. Det var sådär halvmolnigt, så det var nog därför det fungerade med motljuset. Direkt solljus skulle nog fuckat till det, fast jag vet iofs inte, är ingen fotograf.

Så kul att designen gillas iallafall, hade inte riktigt väntat mig det 😄

Hur menar du ändra färgen? På bilden eller ovan/under? Menar du att det ska vara en mörkare nyans av brunt?

edit: kom på att måln egentligen stavas med o

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Men eftersom man är (blivande) webbdesigner, så måste jag påpeka hur otroligt FEL koden är. INGET Doctype, MASSA tables, INGET XHTML, CSS direkt i html-filen. 😄

Men det påverkar ju inte utseendet... 😄

Kan bero på att jag bara behärskar en gammal HTML-standard (kommer inte ihåg nummer, 3.0 kanske?) där XHTML inte ens fanns med. CSS direkt i html-filen är visserligen sant, men rent kodningsmässigt ligger det separat. Kändes ganska onödigt att ropa upp ytterligare en fil från en include 😄

/föredetta webdesigner (numera bränd)

Men även om du kör HTML 3.0, så borde ha en doctype. Tabeller är för övrigt ett numera gammaldags och onödigt krångligt sett att positionera innehåll, därför att det är oexakt. Vill du ha en ruta längst ner i högra hörnet, då gör du en tabell med en cell längst ner. Med väl skriven och kodad CSS och XHTML, så kan du placera den rutan där direkt, med absolut eller relativ positionering.

😛

EDIT: Tabeller är Oexakta, inte exakta... 😠

Redigerat av Lynxo
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis!

Vi får väl fira med att ge dig en stor trave bokstäver du kan använda på hemsidor eller mejl;

KGSDHAIOGFjifldjghfauilfilaugfeufnöurofiarbvaulfh74r2346r02697pgfuasdihfuiosdyfl

uiawhfuklhleukfhuvnurvhlwuievhilwafhluyfo9fyauighuiGHUILGYILGFLGEBUUFYBELUINFGUI

G

FNUILWEGNFL

SKickade några siffror också.

😄

Tackaaar! 😄 KGSDHAIOGFjifldjghfauilfilaugfeufnöurofiarbvaulfh74r2346r02697pgfuasdihfuiosdyfl

uiawhfuklhleukfhuvnurStudio-Nörd!!vhlwuievhilwafhluyfo9fyauighuiGHUILGYILGFLGEBUUFYBELUINFGUI

GFNUILWEGNFL

Grattis!

Happy Happy birthday!

Tackar, mannen! 😠

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Men eftersom man är (blivande) webbdesigner, så måste jag påpeka hur otroligt FEL koden är. INGET Doctype, MASSA tables, INGET XHTML, CSS direkt i html-filen. 😄

Men det påverkar ju inte utseendet... 😄

Kan bero på att jag bara behärskar en gammal HTML-standard (kommer inte ihåg nummer, 3.0 kanske?) där XHTML inte ens fanns med. CSS direkt i html-filen är visserligen sant, men rent kodningsmässigt ligger det separat. Kändes ganska onödigt att ropa upp ytterligare en fil från en include 😄

/föredetta webdesigner (numera bränd)

Men även om du kör HTML 3.0, så borde ha en doctype. Tabeller är för övrigt ett numera gammaldags och onödigt krångligt sett att positionera innehåll, därför att det är oexakt. Vill du ha en ruta längst ner i högra hörnet, då gör du en tabell med en cell längst ner. Med väl skriven och kodad CSS och XHTML, så kan du placera den rutan där direkt, med absolut eller relativ positionering.

😛

EDIT: Tabeller är Oexakta, inte exakta... 😠

men som sagt, jag behärskar inte xhtml.

och med lite pillande så blir även tabeller exakta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men eftersom man är (blivande) webbdesigner, så måste jag påpeka hur otroligt FEL koden är. INGET Doctype, MASSA tables, INGET XHTML, CSS direkt i html-filen. 😄

Men det påverkar ju inte utseendet... 😄

Kan bero på att jag bara behärskar en gammal HTML-standard (kommer inte ihåg nummer, 3.0 kanske?) där XHTML inte ens fanns med. CSS direkt i html-filen är visserligen sant, men rent kodningsmässigt ligger det separat. Kändes ganska onödigt att ropa upp ytterligare en fil från en include 😛

/föredetta webdesigner (numera bränd)

Men även om du kör HTML 3.0, så borde ha en doctype. Tabeller är för övrigt ett numera gammaldags och onödigt krångligt sett att positionera innehåll, därför att det är oexakt. Vill du ha en ruta längst ner i högra hörnet, då gör du en tabell med en cell längst ner. Med väl skriven och kodad CSS och XHTML, så kan du placera den rutan där direkt, med absolut eller relativ positionering.

😛

EDIT: Tabeller är Oexakta, inte exakta... 😠

men som sagt, jag behärskar inte xhtml.

och med lite pillande så blir även tabeller exakta.

Jorå, i slutändan blir resultatet detsamma, dock med mer svordomar än nödvändigt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tabeller kan bli hyfsat exakta, men kan bete sig underligt i olika browsers. Fast jag gillar tabeller. 😄 Om man vänder på steken så kan man ju säga att de är dynamiska på så sätt att man kan modifiera dem väldigt mycket.

Lynxo, vad använder du istället för tables? 🙂

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Chroma!  😄

Taaaack! 😄

Jag är inte så mycket på MSN nu, eftersom jag har "besök" hemma sedan några dagar tillbaks. 🙂 Men fr.o.m onsdag kommer jag vara mer anträffbar.

Jepp, minns du sa du skulle få besök... jag har inte brådis. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Tabeller kan bli hyfsat exakta, men kan bete sig underligt i olika browsers. Fast jag gillar tabeller. 😄 Om man vänder på steken så kan man ju säga att de är dynamiska på så sätt att man kan modifiera dem väldigt mycket.

Lynxo, vad använder du istället för tables? 🙂

Divar, såklart! Dom kan du positionera antingen exakt eller i referens till något annat. Du kan också få dom att se likadana ut oavsett upplösning med ett procentvärde på width-attributet.

Du kan också egentligen göra mer med divar än med tables...dessutom ser det bättre ut om browsern inte förstår divar än om browsern inte förstår tables.

Ytterliggare en bra sak med dom: det är lättare för webläsare för blinda att tyda information som ligger i divar, därför att tabeller ju egentlingen används på ett sätt som inte var menat från början. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en browser inte förstår divar, så ignorerar den det attributet helt. Om en browser inte helt fattar tables, så försöker den ändå tyda det lilla den förstår, och då kan det bli helt fel... 🙂

vilken browser förstår inte tables? Mosaic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en browser inte förstår divar, så ignorerar den det attributet helt. Om en browser inte helt fattar tables, så försöker den ändå tyda det lilla den förstår, och då kan det bli helt fel... 🙂

Jobbigast är om browsern TROR att den förstår divar, men i verkligheten inte behärskar det. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en browser inte förstår divar, så ignorerar den det attributet helt. Om en browser inte helt fattar tables, så försöker den ändå tyda det lilla den förstår, och då kan det bli helt fel... 🙂

vilken browser förstår inte tables? Mosaic?

Vet inte vilka exakt, men typ mobilbrowsar kanske, riktigt gamla versioner av Netscape och/eller IE, osv...

Pico: förstår en browser CSS, så förstår den divar. Till skillnad från tables så existerar det inga mellanting. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp, bakgrunden.....när man öppnar sidan får man ett sådär riktigt....RIKTIGT bra intryck...

skulle göra en democd med vinterträd på ja oxo en gång, men lyckades inte så där bra med motljuset.

har du tagit bilden?

Kolla om du kan ladda in eländet i photoshop och göra färgen på borden uppe/nere så att den smälter ihop med bilden, vore snyggt.

fast som jag, helt klart en topp-10-sida bildmässigt 😄

Jag har faktiskt för mig att jag tipsat någon här på forumet att snegla lite på den 🙂

😄

Japp, tog bilden. Det var sådär halvmolnigt, så det var nog därför det fungerade med motljuset. Direkt solljus skulle nog fuckat till det, fast jag vet iofs inte, är ingen fotograf.

Så kul att designen gillas iallafall, hade inte riktigt väntat mig det 🙂

Hur menar du ändra färgen? På bilden eller ovan/under? Menar du att det ska vara en mörkare nyans av brunt?

edit: kom på att måln egentligen stavas med o

Nej inte mörkare, hur ska jag förklara?

Kolla i uppladdade filer. Nersidan tonar man mot svart (nu ser det fördjävligt ut, jag vet) och ovansidan tonas mot ljusgrått/vitt. Detta kan nog göras bättre än jag har gjort det i paint 😄

Jag tror du fattar vad jag är ute efter iallafall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en browser inte förstår divar, så ignorerar den det attributet helt. Om en browser inte helt fattar tables, så försöker den ändå tyda det lilla den förstår, och då kan det bli helt fel... 😄

Jobbigast är om browsern TROR att den förstår divar, men i verkligheten inte behärskar det. 😄

För övrigt anledningen till att det ofta är ett helvete att koda sidor som fungerar överallt...ta det berömda box-problemet i IE. I IE5 så anger man längd, marginaler och padding var för sig, i alla andra browsrar räknar man plussar marginalerna och paddingen på widthen, vilket betyder att om man inte "hackar", så kommer boxen att vara olika stor i IE5 och i alla andra browsrar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...