Jump to content
Annons

Brusreducering?


maxmaxmax (oregistrerad)

Recommended Posts

maxmaxmax (oregistrerad)

Undrar om någon har hört talas om en plugg eller dyl som tar bort brus, utan att skära för hårt i frekvensomfånget. Vet att det finns en funktion i ( tror det var ) cakewalk eller dyl, men jag kör Cubase och skulle vilja ha något som funkar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

någon som testat den och vet hur bra det funkar?

Förresten. Fanns det inte någon Waves-plugg för ett tag sedan eller har jag bara drömt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo den heter X-Noise.

Det billigaste paketen den ingår i är http://www.waves.com/htmls/prods/restoration.htm. Endast 1200 dollar 😛

(Det verkar inte som den går att köpa löst).

Har inte provat någon av dessa plugin .. vet inte om jag tycker att brus är ett sånt problem längre som det var förut men det beror ju på vad man har för grejjer så klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

vonFulvuck (oregistrerad)

har för mig att jag testat X-noise (tror att det var den) på en kass loop som bestod mestadels av vinylknaster och inspelningsbrus och fick till ett näst intill helklart ljud. den spöade denoisern med hästlängder vad jag kan minnas. men jag är dock lite osäker på om det var X-noise.. 😉 men det borde varit den. testa på..!

Link to comment
Dela på andra sajter

Voxengo är nog billigaste alternativet skulle jag tro. Bland det bästa jag jobbat med är nog BNR pluggen för ProTools TDM system.

Är jag inte helt tokig så kan man ladda hem SoundForge och köra "gratis" i 30 dagar. Det bör finnas någon form av brusreducering med då. Det kan ju vara så att testversionen är låst till att ej kunna spara, men jag har för mig att den är öppen. Kan vara värt en titt iaf.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Jag såg något väldigt dyrt "proffs"program som var mest till för liveinspelningar, där man kunde ta bort störningar från mobiltelefoner och liknande. Kommer inte ihåg vad den heter men jag vet att den kostade ungefär 200 laxar.

Majken! Har du någon aning om vad programmet heter?

/Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett annat brusreducerings-program; BIAS SoundSoap, som inte är så farligt dyrt (finns i två versioner...). Är det någon som har testat det?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Åh nej, Soundsoap är verkligen inget att ha tycker jag.. Den förstör ljudet totalt. Provade det när jag spelade in lite akustiskt och den tog bort någonting (vetetusan vad) men det lät hemskt! 😄 En annan nackdel med det är ju att den måste lära sig ljudet.. Så det knastrar alltid några sekunder i början av låten, man kanske kan fixa det men jag lyckades inte när jag testade förut iaf! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg något väldigt dyrt "proffs"program som var mest till för liveinspelningar, där man kunde ta bort störningar från mobiltelefoner och liknande. Kommer inte ihåg vad den heter men jag vet att den kostade ungefär 200 laxar.

Majken! Har du någon aning om vad programmet heter?

/Tack på förhand!

Jag tror att du tänker på reNOVAtor.

Ta gärna en titt på Adobe Audition 2, som också har spectral editing och brusreducering. Och då får du ett helt & kompetent ljudredigeringsprogram också...

Steinberg WaveLab 6 har förmodligen fått samma funktioner också, men jag har inte den versionen själv så jag kan inte intyga till 100%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör mest med Waves X-noise.. Den gör jobbet bra utan att ta bort för mycket.. Man kan "lära" den på ett tyst parti också hur bruset låter. Annars så var jag väldigt nöjd med brusreduceringen som ingick i CoolEdit 2000 (fanns att ladda hem i fullt fungerande demo tidigare).

Finns fortfarande för nerladdning, (kan inte spara dock.. men "record what you hear" 😕 ) http://downloads.theregister.co.uk/Windows.../cool-edit.html

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns fortfarande för nerladdning, (kan inte spara dock.. men "record what you hear" 🙂 ) http://downloads.theregister.co.uk/Windows.../cool-edit.html

Ey, skaffa demon till Cool Edit 96 isåfall.

Den är fullt funktionell med två funktioner åt gången. Välj "spara-funktionen" och brusreducering. 😆

Sen sparar du, startar om programmet och väljer två nya funktioner - typ EQ och spara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har X-Noise hemma till macen, låter asbra..plockar bort det man vill få bort.. körde över en inspelning från en bandare, och fick fruktansvärt bra resultat från denna fantastiska plugg.

kanske blev lite reklam nu, men nevermind. 😱

Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...