Jump to content
Annons

För plastigt, snyggt och harmoniskt!


alcedo

Recommended Posts

Jag spelar instrumentalt, Cubase VSTi och elgitarr. Sättning oftast gitarr med Amplitube (dubbad och panorerad med 13 ms tidsförskjutning ofta), Ezdrummer, piano och några syntar för det mesta. Det blir ju snyggt och felfritt, men för kliniskt eller hur jag skall uttrycka mig. För rent, för lite energi, för prydligt för ospännande, för mycket musikermusik. Är det tekniken eller mig det är fel på? Jag försöker jobba med harmoniken, lägga in lite disharmoni och spänning i låtarna, och jobba med kompression och EQ. Men det blir FÖR "Cubasigt", plastigt eller nåt. Svårt att förklara, skulle vilja få in mer liv, eller livekänsla i alstren. Är det kanske så enkelt som att lägga in mindre tidsjusteringar på miditimingen? Eller handlar det bara om kompression och distorsion med rörpluggar? Eller det kanske helt enkelt inte går? Skulle uppskatta kreativa tips! Hur kommer man vidare till ett mer organiskt sound i Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

lägg upp en typisk låt av dig så får man höra vad problemet är.. eller lägg upp två så hör man sammanhanget..

I varje fall kanske det skulle hjälpa om du läste en bok(?) om hur man då typ bandar in "den perfekta elgitarren" eller nåt och sedan skulle du få ett jävla bra elgitarr spår, och sedan läsa hur man mixar och sånt och mha olika tekniker ändra soundet? 🙁 det blev lite mystiskt. Men det har jag ivf själv försökt, att lära mig om flera olika element och sedan hur man ska blanda dem. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

lägg upp en typisk låt av dig så får man höra vad problemet är.. eller lägg upp två så hör man sammanhanget..

I varje fall kanske det skulle hjälpa om du läste en bok(?) om hur man då typ bandar in "den perfekta elgitarren" eller nåt och sedan skulle du få ett jävla bra elgitarr spår, och sedan läsa hur man mixar och sånt och mha olika tekniker ändra soundet? 😄 det blev lite mystiskt. Men det har jag ivf själv försökt, att lära mig om flera olika element och sedan hur man ska blanda dem. 🙂

Här ligger tre låtar just nu:

http://www.myspace.com/alocedo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
lägg upp en typisk låt av dig så får man höra vad problemet är.. eller lägg upp två så hör man sammanhanget..

I varje fall kanske det skulle hjälpa om du läste en bok(?) om hur man då typ bandar in "den perfekta elgitarren" eller nåt och sedan skulle du få ett jävla bra elgitarr spår, och sedan läsa hur man mixar och sånt och mha olika tekniker ändra soundet? 😛 det blev lite mystiskt. Men det har jag ivf själv försökt, att lära mig om flera olika element och sedan hur man ska blanda dem. 😉

Här ligger tre låtar just nu:

http://www.myspace.com/alocedo

prova använda dig av mer rumklangs effekter (reverb). försök ratta till mer highend på vissa ljud, det får dem låta "dyra" eller hur man ska förklara det. Men gå ej till överdrift med båda tipsen, för mycket reverb = grötigt

Link to comment
Dela på andra sajter

har själv funderat i samma banor en del. Sysslar med någon slags synthmusik men är kanske mest inpirerad av punk.

En ide är att låta bli att kvantisera vst instrument utan behålla de manuellt inpelade spåren. En annan som jag bara provat lite är att lina ut och micka upp tex synthar i en förstärkare. har själv bara provat en gång och spontant känndes det som en kul grej...gjorde det med en synth* 2 och pannorerade ut det och fick ett ganska jyst och fett ljud tillsammans med vst-synthen. blev en del annan karaktär tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår ditt problem. Jag lyssnade på "Reflected lake" och "Mello". Jag tänker nog på flera olika saker. Dels så handlar det om framförandet/produktionen dels om mixning/ljudbild och dels om programmeringen.

Det som slår mig direkt som gammlal trummis är att trummorna är helt onyanserade och raka. Jobba mycket mer med olika velocity och nyanseringar samt försök att inte låta takten vara så monoton. Speciellt när det låter lite jazzrockigt sådär så är accentueringen och nyanseringen av kompinstrumenten otrolkgt viktiga för att det skall låta kul. Mycket mer trumprogrammering m a o.

Sedan kan man behöva använda eq, olika former av värmande pluggar och reverb för att skapa mer dynamik. Inspelningarna låter ganska bra, men väldigt platta. Mer arbtet med kompressor, effekter, eq, föstärk vissa delar, gör andra minder framträdande o s v.

En del ligger naturligtvis i framförandet av musiken också. Rent produktionsmässigt är dina låtar lite raka. Ett par gitarrer som ligger unisont i ganska enkal kompfigurer. Där kanske du behöver jobba med att ta ut svängarna lite. Alla gitarrer t e x verkar spela med samma intensitet och samma "uttryck" (låter flummigt, men hoppas du förstår vad jag menar.

Sammantaget så trycker jag att det låter som att du skall jobba vidare. Det är ett hantverk att göra datormusik så det tar sin tid. Mna kan ändå få en idé om vad det är du vill göra - det krävs bara mycket mer jobb :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

I hear ya. Jag förstår precis vad du menar. Hjärnan bakom Nine Inch Nails (som jag för övrigt såg här om dagen) Trent Reznor snackade om hur man undviker det, i en intervju jag såg på nätet för ett tag sen. Ska länka om jag hittar. Men jag kommer ihåg att han sa att han försökte undvika att klippa för mycket och att inte rätta till alla "felen" från de inspelade spåren på datorn.. för att göra det enkelt; manipulera inte spåren för mycket teknisk väg eftersom det tar bort känslan.

lägg upp en typisk låt av dig så får man höra vad problemet är.. eller lägg upp två så hör man sammanhanget..

I varje fall kanske det skulle hjälpa om du läste en bok(?) om hur man då typ bandar in "den perfekta elgitarren" eller nåt och sedan skulle du få ett jävla bra elgitarr spår, och sedan läsa hur man mixar och sånt och mha olika tekniker ändra soundet? 😕 det blev lite mystiskt. Men det har jag ivf själv försökt, att lära mig om flera olika element och sedan hur man ska blanda dem. 😮

Nooo, det är vad han inte ska göra.

har själv funderat i samma banor en del. Sysslar med någon slags synthmusik men är kanske mest inpirerad av punk.

En ide är att låta bli att kvantisera vst instrument utan behålla de manuellt inpelade spåren. En annan som jag bara provat lite är att lina ut och micka upp tex synthar i en förstärkare. har själv bara provat en gång och spontant känndes det som en kul grej...gjorde det med en synth* 2 och pannorerade ut det och fick ett ganska jyst och fett ljud tillsammans med vst-synthen. blev en del annan karaktär tycker jag.

Precis.

Link to comment
Dela på andra sajter

pf_noname (oregistrerad)

De syntljud som du använder låter väldigt välpolerade och kliniska. Att göra sådana syntljud mer flummiga (utan att det blir digitalflummigt) är ofta väldigt svårt.

Här följer dock några snabba saker att testa för att få inspiration:

1. Prova att lägga något av instrumenten (t ex en ackordmatta med gitarr) och extremt mycket reverb (> 10 s) och ingen originalsignal tyst i bakgrunden genom hela låten.

2. Bunta ihop vissa spår i en separat buss och kör dem genom ytterst lite dist eller med leslie så att de gäggar ihop sig.

3. Kör syntar genom gitarrförstärkare.

4. Undvik chorus helt. Det blir bara ännu mer välpolerat.

Redigerat av pf_noname
Link to comment
Dela på andra sajter

Men herregud, är det konstigt att det låter sterilt när du hänger dig åt värsta sortens musikermusik. Det låter sämre än Totos värsta stunder på 90-talet.

Gör så här:

1) Fixa till svänget. Dina basgångar är katastrofalt osvängiga, likaså det övriga kompet. Allt följer samma tråkiga rytmik.

2) Öka tempot. Din musik passar möjligen på Sveriges egen självmordsradio - Lugna favoriter, men ingen annanstans.

2) Dina trummor får auditoriet att somna. Fixa till sväng, groove och fill.

3) Kör några koola mollriff.

4) Byt stil.

Det du skulle behöva göra är att spendera en månad på att oavbrutet lyssna på gammal funk och hårdrock. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...