Jump to content
Annons

Sennheiser md21 till sång? Behöver lite råd!


henningway

Recommended Posts

Annons

Du har en väldigt bra mikrofon. Den är dynamisk och rundtagande. Låter varmt och snyggt. Kräver dock en bra preamp då den har ganska låg output. Som komplement kan du skaffa en kina-konding men sälj inte din MD21:a. Om du skulle få för dig och sälja så säg till mig först 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har en väldigt bra mikrofon. Den är dynamisk och rundtagande. Låter varmt och snyggt. Kräver dock en bra preamp då den har ganska låg output. Som komplement kan du skaffa en kina-konding men sälj inte din MD21:a. Om du skulle få för dig och sälja så säg till mig först  😕

ah, jag vet att den är bra. Tänkte att den kanske inte var optimal för sång bara, men jag ska inte sälja den. Har en preamp, Alto mic tube. Är den nått att ha, är det en stor skillnad om jag skaffar en bättre? Du menar att md21 funkar till sång? eller funkar gör den ju, men det är ju ingen "sångmic" direkt.

Redigerat av henningway
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att md21 funkar till sång? eller funkar gör den ju, men det är ju ingen "sångmic" direkt.

MD21 är en mycket bra dynamisk mikrofon. Den största nackdelen (om man spelar in sång) kan var aatt den är rundtagande. Kanske vore bra att komplettera med en njure.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med joachime! Skaffa en vanlig mikrofon också för det kan bli lite väl mycket "rum" med en rundtagande mikrofon. En annan sak med en rundtagande är att den inte har den typiska bashöjningen vid närmickning.

Jag har ett gäng MD21:or på jobbet (ca 25 st!) och jag har testat andra i jakt på en billigare till samma kvalitet men inte hittat någon som slår MD21:an. Till radioreportage är det en killer!

Jag ska testa en annan mik i dag som SR använder, återkommer med kommentarer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med joachime! Skaffa en vanlig mikrofon också för det kan bli lite väl mycket "rum" med en rundtagande mikrofon. En annan sak med en rundtagande är att den inte har den typiska bashöjningen vid närmickning.

Jag har ett gäng MD21:or på jobbet (ca 25 st!) och jag har testat andra i jakt på en billigare till samma kvalitet men inte hittat någon som slår MD21:an. Till radioreportage är det en killer!

Jag ska testa en annan mik i dag som SR använder, återkommer med kommentarer.

Du menar att köra båda samtidigt då? och med vanlig menar du en typ kondensator? vad har du för tips isåfall?

Link to comment
Dela på andra sajter

squareone (oregistrerad)

Md21 är en pärla! Var inte rädd att ha den till sång.

Tror att tobbe7 menar en sk njure med "vanlig". Har jag rätt?

Vet inte hur mycket du vet om grundläggande mikrofonprinciper?

Det skadar inte att lära sig lite om just mikrofonens grundprinciper. Oavsett om man ska slava under teorins lagar eller gå på tvären.

Det finns mycket folk här som kan massor om just det.

Det är bara att fråga..

edit: blandade ihop er..sorry

Lycka till

Redigerat av squareone
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, med en vanlig mikrofon menar jag en kondensatormik. Det mest prisvärda just nu bör vara en Studio Projects B1. Jag har ett par i min studio och dom låter bra. På jobbet har jag 13 st ADK A51S (ni undrar säkert var jag jobbar och varför jag har så många mikrofoner på jobbet...) och dom låter också bra, eller vissa låter bra. Problemet med ADK är att dom låter lite olika. Det är ju lätt att kolla om man har 13 st 😱

Din preamp (alto) har jag inte testat med den funkar säkert. Be att få låna någon annan preamp och testa om du hör någon skillnad. När du får råd kan du köpa en hel kanalstrip med EQ och kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...