Jump to content
Annons

Swedish For Beginners-No Match For A Gun


Signert

Recommended Posts

LÅTNAMN: No Match For A Gun

ARTIST/GRUPP: Swedish For Beginners

GENRE: Pop

LÅTLÄNGD: 4.02

KOMPOSITÖR: J.Signert

PRODUCENT: J.Signert

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: ca. 6MB

STATUS: Demo

LÅTLÄNK: No Match For A Gun

Edit: Ny version med mer bas och mindre stämmor upplagd 7/1. Följ länken ovan.

Lite mer mollstämt än vanligt - men bara lite. 🙂 Tar tacksamt emot kommentarer! Detta är sannolikt det sista helt egeninspelade och -producerade som jag lägger upp här på ett tag, eftersom vi planerar att göra inspelningar med hela bandet inom kort. Kanske kan ses som en förproduktion.

Tack på förhand för lyssningen!

/Johan

Texten:

bring it on

make me frightened

i'm too young

and unenlightened

i was told the pen is mightier than the sword

but it's no match for a gun

it's no match for a gun

i was told i'd be protected by the lord

but i'm no match for a gun

i'm no match for a gun

i remember

when we departed

but i've forgotten

how it started

i was told...

so won't you come

and break the silence

bring your guns

bring your violence

and i will be waiting for my execution

i was told...

bring it on

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alltså, du är så sjukt bra på att skriva låtar! 🙂 Detta hade säkert i felaktiga händer kunna bli sån där modern slammer-äckel-pop-rock. men du fångar musiken perfekt ju. Man kan inte tro att du hinner med både familj och jobb samtidigt 🙂 Men du gör väl som jag kan jag tänka, hehe... Sitter uppe om nätterna å ugglar. Ni får gärna komma hit med bandet sen å spela in om lägenheten eller replokalen känns fel.. 😄 Skulle inte ha nåt emot ett samarbete! 😆

Nattinatt kompis!

/Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag gillar nästan alltid dina verser bättre än refrängerna. Tror det är det att jag tillhör minoriteten som inte fastnar för de svulstiga stämsångarrangemangen som ofta dyker upp i dina refränger, eftersom dom får mig att tänka på frikyrkliga ungdomskörer från min uppväxt.

Såklart är detta en högst personlig smaksak, och en totalt onödig kommentar, eftersom du gör det du gillar, och att det inte vore "du" annars... så jag gömmer mig bakom julgranen... och viskar lite försynt att låten faktiskt är skitbra. Igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, du är så sjukt bra på att skriva låtar! 😆 Detta hade säkert i felaktiga händer kunna bli sån där modern slammer-äckel-pop-rock. men du fångar musiken perfekt ju. Man kan inte tro att du hinner med både familj och jobb samtidigt 😆 Men du gör väl som jag kan jag tänka, hehe... Sitter uppe om nätterna å ugglar. Ni får gärna komma hit med bandet sen å spela in om lägenheten eller replokalen känns fel.. 😄 Skulle inte ha nåt emot ett samarbete! 😎

Nattinatt kompis!

/Robban

Tack för den otroligt vänliga kommentaren! Mycket nätter blir det, sant. Tur man är kvällsmänniska. 😆

Inspelningen kommer med all sannolikhet att göras i Göteborg, men tack för erbjudandet! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En mycket bra och välskriven låt! Men vart är basen? Då menar jag hela basen i mixen. Lite mer tryck i baskaggen vore inte fel i mina öron. Jag antar att du har gjort det med flit, men jag saknar något just nu, och det är lite mer tryck i låten. det skulle göra mycket. Iaf enligt min mening. Men annars låter det mycket bra =)

Link to comment
Dela på andra sajter

En mycket bra och välskriven låt! Men vart är basen? Då menar jag hela basen i mixen. Lite mer tryck i baskaggen vore inte fel i mina öron. Jag antar att du har gjort det med flit, men jag saknar något just nu, och det är lite mer tryck i låten. det skulle göra mycket. Iaf enligt min mening. Men annars låter det mycket bra =)

Tack! 🙂 Jag har en tendens att mixa basfrekvenserna lite lågt. Någon mer som håller med om att det behövs mera bas i mixen som helhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du rör dig i en genre du behärskar perfekt. Den är för mig personlign aningen lättviktig men jag älskar 60-talsvibbarna i detta och melodin är medryckande. Mix och arr låter helt rätt i mina lurar. Möjligen skulle växlingar mellan solostämma på vers och körd:o på refräng ge lite ytterligare nerv i låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt, helt klart. Gillar hela upplägget faktiskt och något som jag gillar är att det känns lite retro, kanske lite 70-tal. Det påminner mig om någon känd artist som jag inte kan sätta fingret på - men inte som en efterapning så ta det inte fel. Sköna arr också... bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag gillar nästan alltid dina verser bättre än refrängerna. Tror det är det att jag tillhör minoriteten som inte fastnar för de svulstiga stämsångarrangemangen som ofta dyker upp i dina refränger, eftersom dom får mig att tänka på frikyrkliga ungdomskörer från min uppväxt.

Såklart är detta en högst personlig smaksak, och en totalt onödig kommentar, eftersom du gör det du gillar, och att det inte vore "du" annars... så jag gömmer mig bakom julgranen... och viskar lite försynt att låten faktiskt är skitbra. Igen.

Tack ska du ha! När det gäller körbiten får vi väl vara överens om att vi inte är överens. Körerna är det viktigaste av allt för mig. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Du rör dig i en genre du behärskar perfekt. Den är för mig personlign aningen lättviktig men jag älskar 60-talsvibbarna i detta och melodin är medryckande. Mix och arr låter helt rätt i mina lurar. Möjligen skulle växlingar mellan solostämma på vers och körd:o på refräng ge lite ytterligare nerv i låten.

Tack så mycket! Jo, den är nog lättviktig i den meningen att den låter mer "kommersiell" än andra Swedish For Beginners-låtar. Med det menar jag inte att den nödvändigtvis är mer kommersiellt gångbar, bara att den har ett mer "kommersiellt" sound, om ni förstår vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt, helt klart. Gillar hela upplägget faktiskt och något som jag gillar är att det känns lite retro, kanske lite 70-tal. Det påminner mig om någon känd artist som jag inte kan sätta fingret på - men inte som en efterapning så ta det inte fel. Sköna arr också... bra jobbat!

Tack och åter tack! De flesta hör någon form av retrovibb i mina SFB-låtar. Lustigt nog eftersom jag förutom ett sjukligt Beach Boys-intresse inte lyssnar särskilt mycket på 60-70-talsmusik.

Återkom om du kommer på vilken känd artist det liknar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ush va bra.

Du har klivit ett litet steg åt sidan från durpopen här, och det är till det bättre.

Mixen är lite lurig, det är liksom BARA fluff och luft. Kanske mer botten och något lägre mixade körer skulle göra det bättre. Fast jag är inte helt säker; det här är ditt sound. Jag tror jag kommenterat det tidigare, nånstans i det något enkelspråkiga hemstudiosoundidealet har du hittat nåt eget.

Din bästa sen magical machines. Fast den här blir inte listetta. Pöbeln vill ha det popigare 😱

/aooorbengt

Link to comment
Dela på andra sajter

Ush va bra.

Du har klivit ett litet steg åt sidan från durpopen här, och det är till det bättre.

Mixen är lite lurig, det är liksom BARA fluff och luft. Kanske mer botten och något lägre mixade körer skulle göra det bättre. Fast jag är inte helt säker; det här är ditt sound. Jag tror jag kommenterat det tidigare, nånstans i det något enkelspråkiga hemstudiosoundidealet har du hittat nåt eget.

Din bästa sen magical machines. Fast den här blir inte listetta. Pöbeln vill ha det popigare 😱

/aooorbengt

Ja jävlar! Jag visste att du skulle gilla denna. Lite mollackord, lite hotfulla ljudeffekter, lite depressiva textrader, så har man dig på kroken. I själva verket är låten skriven och inspelad enbart för att tillfredsställa dig. 😱

Skönt att ha dig tillbaka i fancluben! 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt, helt klart. Gillar hela upplägget faktiskt och något som jag gillar är att det känns lite retro, kanske lite 70-tal. Det påminner mig om någon känd artist som jag inte kan sätta fingret på - men inte som en efterapning så ta det inte fel. Sköna arr också... bra jobbat!

Tack och åter tack! De flesta hör någon form av retrovibb i mina SFB-låtar. Lustigt nog eftersom jag förutom ett sjukligt Beach Boys-intresse inte lyssnar särskilt mycket på 60-70-talsmusik.

Återkom om du kommer på vilken känd artist det liknar.

Jag har lyssnat igen... och bitvis kommer jag av någon anledning att tänka på de geniala bröderna Mael i Sparks. Jag menar inte att den här låten låter som Sparks, de är mer crazy i både attityd o arr. Men någonstans ringer en klocka i huvudet på mig... hmm. Återkommer om jag kommer vad det är! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

/aooorbengt

Betyder det att du gillar AOR? 😄

Nja... Snarare så att hr Petsignert påpekade att jag använt ett o istf ett & i nån tidigare tråd... Så a&r blev aor. Liten internpik typ. Ohhhhh va roligt säger publiken 😛

Jag har en liveskiva med Journey som är rätt ok, och så hade jag nån period när jag försökte lyssna på Lou Gramm, men det gick över 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt, helt klart. Gillar hela upplägget faktiskt och något som jag gillar är att det känns lite retro, kanske lite 70-tal. Det påminner mig om någon känd artist som jag inte kan sätta fingret på - men inte som en efterapning så ta det inte fel. Sköna arr också... bra jobbat!

Tack och åter tack! De flesta hör någon form av retrovibb i mina SFB-låtar. Lustigt nog eftersom jag förutom ett sjukligt Beach Boys-intresse inte lyssnar särskilt mycket på 60-70-talsmusik.

Återkom om du kommer på vilken känd artist det liknar.

Jag har lyssnat igen... och bitvis kommer jag av någon anledning att tänka på de geniala bröderna Mael i Sparks. Jag menar inte att den här låten låter som Sparks, de är mer crazy i både attityd o arr. Men någonstans ringer en klocka i huvudet på mig... hmm. Återkommer om jag kommer vad det är! 😎

Har mycket dålig koll på Sparks, får kolla upp.

För övrigt tycker jag tråden har spårat ur lite, med otäcka mängder aor. 😳

Inga fler kommentarer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är sannolikt det sista helt egeninspelade och -producerade som jag lägger upp här på ett tag, eftersom vi planerar att göra inspelningar med hela bandet inom kort. Kanske kan ses som en förproduktion.

Snyggt som vanligt och jag kommer att sakna din lilla popverkstad. Jag som haft den äran och få se hela bandet live kan bara att säga det var mycket bra. Just den här låten funkade mycket bra med er sättning. Kanske kan låten bli lite tuffare när ni spelar in med bandet.

Lycka till med det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill gärna kommentera detta men vet inte vad jag ska säga. Detta är ju mitt musikområde, men ändå inte. Lite 60-tal möter 70-tal. Ungefär där tog det slut för min del - en glapp fram till 1977 med the Clash som en nystart (ok på 70-talet fanns det Stevie Wonder, John Lennon å så men annars inte så mycket..(finns säkert mer om jag tänker till))

Nog om detta. Till låten:

Gillar drivet i låten. Ursäkta min obildade fråga : Är det riktig bas?

Har dock lite svårt att förstås skillnaden mellan vers och refr här.

Har suttit med gitarr och spelat med men får ändå ingen uppfattning i det hela. Dessutom tyckar jag att Fissackordet kommer in för ofta, kanske skifta det till nåt annat på bekostnad av nåt annat?

Glömde att säga: Love it!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tobbe, Ynot, Karl: Stort tack! Och tack för att ni lyssnar. 😲

Tokai: Jodå, det är riktig bas, fast ingen riktig basist (det är jag som spelar 😳 ). Skillnaden mellan vers och refräng tycker jag nästan är övertydlig, däremot är ju refrängen ganska lång, kanske det du tänker på? Tack för berömmet! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanonbra! Det är bara ljudmässigt som jag skulle ha försökt ha ett större frekvensomfång. Mer bas och mindre fokus på det ljusa registret. Men jättebra låt!

Tack så mycket, Fredrika! Det där med basen är ett ständigt återkommande klagomål, jag gillar fluff. 🙁 Jag skall se över låten med detta i åtanke. Annars är det en av sakerna jag tror komer att bli bättre när låten spelas in av hela bandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...