Jump to content
Annons

Tips på klassisk musik


ratos (oregistrerad)

Recommended Posts

ratos (oregistrerad)

Har på senare år fått upp ögonen för klassisk musik,så som beethoven,

vivaldi,satie m.m

Så min fråga lyder : Har ni tips på några bra cd-boxar ?

Man har ju sett några stycken hos div.näthandlare , det finns säker både

bra och dåliga varianter på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jättesvårt att svara på.

Boxar i all ära, men det beror på vilka tolkningar du gillar av verken så att säga. Vilken version av ett viss stycke tilltalar dig? Eftersom klassiska skivor oftast är billliga brukar jag köpa ett par versioner av ett stycke och sedan bestämma vilken dirigent eller vilken musiker som jag gillar. Sen försöker jag komma över mer av det.

Herbert von Karajan som är en av världens mest produktiva dirigenter (http://www.karajan.org/en/centrum/index.asp) tycker jag t e x suger noshörning för det mesta. Han lyckas förvandla den mest dramatiska Beethovensymfoni till skvalmusik.

När det gäller musiker är det samma sak. Ett pianostycke kan vara både bra eller anus beroende på vem som spelar.

Mitt tips om du är fattig är att låna en massa skivor från biblioteket och bestämma dig för hur du tycker att det skall låta. De brukar ha drösvis med klassisk musik på bibliotek. När du hittar ett sound som tilltalar dig, är det bara att börja bygga upp skivsamlingen.

Undvik samlingar som heter typ "Röda nätter", "Vita stunder" "Blöta tungor" eller "Bachs greatest hits" och slikt. Jag tycker inte att de brukar vara anpassade för folk som är intresserade av musiken utan mer för folk som vill ha kulisser. Inget ont i det iofs kulisser kan vara både behagligt och intressant, men det lät som du var mer seriöst intresserad 😱

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna gärna också på Verdi och Puccini, som står för både pampig och vacker opera. Ta inte samlingarna med "highlights", utan hellre hela operor - så att det blir en röd tråd att följa i musiken och storyn...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett litet tips om du är riktigt seriös är att du även spenderar lite, lite tid med att sätta dig in de olika epokerna, det gör att det kan vara lättare att solla bort kompositörer från fel epok. Jag gillar ganska modern musik och har lättare för att ge en okänd kompositör från 1900-talets början chansen än en okänd från 1600-talet.

Annars så tyckte jag att tipset om biblioteket var riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Futuro (oregistrerad)

Debussy (impressionismens konung!)

Med Pierre Boulez bakom taktpinnarna. Riktigt bra. Undvik Debussy tolkad på piano bara, riktigt trist.

Bra köp är Norton Recorded Anthology Of Western music, volym 1&2.

Riktigt ambitiösa och 'heltäckande' boxar, dock rätt dyra.

Redigerat av Futuro
Link to comment
Dela på andra sajter

Renässans- Palestrina (många bra mässor)

Barock - Bach (lite mainstream men han var bäst)

Klassesicm - Bethoven (mainstrem och snudd på förromantik)

Romantik - Paganini (som Yngve M fast bättre)

Senromantik typ - Carl Orff (Carmina Burana)

Modern - Javier Busto (kul kille, Spank doktor)

Link to comment
Dela på andra sajter

ratos (oregistrerad)

Tack för alla tipsen,jag ska nog ta och börja på biblioteket. 😄

Futuro,vet du nån handel som säljer dessa "Norton Recorded Anthology Of Western music-boxar" i Sverige ?

Link to comment
Dela på andra sajter

NAXOS och dedär ska ju va helt ok vad jag förstår.

NAXOS är en bra inkörsport, men vill man ha ut mer av framförandet så är det inget att lägga pengar på. Även om deras prylar ofta kostar 1/3 av en mer proffsig inspelning.

NAXOS affärside är väl "Klassisk musik till alla" eller nåt liknande har jag för mej. För att lyckas med detta använder dom i första hand billigare musiker i form av duktiga amatörer och eventuellt billigare lokaler (som har sämre akustik).

Som vanligt..... man får vad man betalar för.... 🙂

Mitt tips är att hellre komma över nåt begagnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

En väldigt bra skiva som jag upptäckt så sent som förra veckan är "The best of Erik Satie", den skivan gör verkligen att man slappnar av. Försök skaffa den, om du nu inte har den redan vill säga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej ratos.

Klassisk musik är så mycket. Så fullt av glädje och så mycket att upptäcka. En del är svårlyssnat till en början och vecklar ut sig efterhand. En del är lätt-tillgängligt men blir istället snabbt uttjatat. Man skall också komma ihåg att det rör sig om en period av många hundra år. Det är som att att börja med 1910-talets jazz och sedan följa 40-talets storband över 50-talets rock och 60-talets pop och 70-talets disco ändå in i dagens musik. Men 10 gånger så mycket.

Så ett tips är att hitta en lagom tjock "historiebok" och följa den. Läsa ett kapitel och lyssna till musiken. Hitta sina egna favoriter. Djupdyka i musiken ibland, skumma av den ibland. Jag har för mig att en lämplig bok kan vara James Galway "Musik för sin tid".

När det gäller inspelningar har någon redan nämnt Naxos. De är helt OK som en början. Oftast är det äldre inspelningar av mindre kända professionella orkestrar, ofta från gamla öst-stater. Seriösa lyssnare kanske rynkar lite på näsan, men det är oftast helt OK som startpunkt för ett intresse. Och himla mycket billigare än de smala kännarinspelningarna (som dock kan vara väl värda sina pengar).

Här är några av mina lättlyssnade favoriter, jag nämner styckena men inte inspelningarna eftersom det finns så många. Det här är stycken som jag kommer tillbaka till gång på gång.

>> Vivaldis årstiderna (på italienska "le quattre stagioni")

>> Mozarts pianokonserter, 21:a brukar vara en favorit. Kallas ibland Elvira Madigan eftersom Viderberg använde den i sin film med det namnet (nästan alla "stora" stycken har en spännande historia).

>> Shuberts ofullbordade (en konsert som han inte blev klar med innan han dog, en lärljunge fixade den senare).

>> Mussorgsky "Tavlor på en utställning", för full orkester av Ravel (Mussorgsky skrev den för bara piano). Min favoritversion är en gammal syntorkester som hette Emerson-Lake-Palmer.

>> Dvorak symphony nr 9, "nya världen"

>> Brahms Symfoni nr 3, särskilt sats 3.

>> Ravel Bolero (känd från en film där Bo Derek ville älska till den musiken).

>> Walter Carlos, switched on Bach, en skiva där Bach spelas på synt. Kan vara svår att hitta nuförtiden.

och så oändligt mycket mer. Det tar aldrig slut.

Sen finns det massor av filmer att se också. Varför inte börja med filmen Amadeus om just Mozart. Fylld av hans musik. Just hans requim är ett av de stycken jag verkligen minns från filmen.

Lycka till

T.

Link to comment
Dela på andra sajter

>> Walter Carlos, switched on Bach, en skiva där Bach spelas på synt. Kan vara svår att hitta nuförtiden.

I love the internet 🙂

Mitt tips är att, om du har hyffsade midiljud, söka runt på google efter midifiler med klassisk musik. Det finns verkligen allt och om du är villig att betala för det också, eller åtminstone nöjer dig med 5 låtar om dagen så har du kungen av alla midisidor med klassisk musik på:

http://www.classicalarchives.com/

Den sidan har verkligen i stort sett ALLT som någonsin satts på papper av varenda kompositör inom klassisk musik. Den är greeeeaaaat! 😄

( Oj, nu blev man "veteran" också 😆 )

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vet inte va du gillar för musik, generellt.

Men som det har sagts så är det svårt att rekomendera klassiskt.

Det finns otroligt många tolkningar och gillar man minimalt eller pompöst.

Men kolla in spel listorna på P2

kolla in kvartetter som Tämmel eller kronos

Tämmel har gjort en av sveriges bästa plattor på 90-talet

Den heter Music in darkness en hyllning till Ingemar Bergman och det det är tre kömpositörers verk de spelar

Kolla in Bartok

Gillar man barock ska man kolla in italien men gubbar som mancini

Det finns en del finna tolkningar på vivaldi men då ska de va av en grupp från milano som jag har tappat namnet på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
NAXOS och dedär ska ju va helt ok vad jag förstår.

NAXOS är en bra inkörsport, men vill man ha ut mer av framförandet så är det inget att lägga pengar på. Även om deras prylar ofta kostar 1/3 av en mer proffsig inspelning.

NAXOS affärside är väl "Klassisk musik till alla" eller nåt liknande har jag för mej. För att lyckas med detta använder dom i första hand billigare musiker i form av duktiga amatörer och eventuellt billigare lokaler (som har sämre akustik).

Som vanligt..... man får vad man betalar för.... 🙂

Mitt tips är att hellre komma över nåt begagnat.

Naxos har bättrat sig under det senaste årtiondet. Ryktet hänger dock kvar. Samtidigt som Naxos spenderar mindere pengar på dyra orkestrar och stjärnor går de stora bolagen motsatta hållet; en artist behöver inte längre tillhöra de duktigaste musikerna för att bli signade så länge de är snygga. Tänk på alla snygga tjejjer som Deutsche Grammophon och Sony slåss om, till exempel. Fula musiker får inga kontrakt idag och kanske gärna spelar in på Naxos för en liten peng hellre än ingen peng alls. Kanonplattor med otroligt bra musiker som Idil Biret (ful) Janos Jandó (ful) med flera. Så byt ut alla gamla fördomar mot nya, säger jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bland 1900-tals-tonsättarna bör man ju först och främst kolla upp:

* Det mesta av Claude Debussy

* Igor Stravinskijs "Våroffer"

* 12-tonsgrabbarna, Schönberg med lärjungarna Anton Webern och Alban Berg (varav den sistnämnde skriver mest lättbegripligt)

Är du ute efter något mer gammalt och lättsmält så får du ju för allt i världen inte missa melodikonstnären Frédéric Chopin (i synnerhet hans valser).

Sist men inte minst så går ju Beethovens pianosonater inte av för hackor!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ratos (oregistrerad)
Precis som med all musik (nästan) så är den ju som bäst live.. 😄

Stockholmare? http://www.sr.se/berwaldhallen/, http://www.konserthuset.se/

Lyssna lite på Alexander Borodin också vettja.. iallafall på hans Polovtsiska danser 😉 Hittade ett klipp på alltheweb:

http://helios.acomp.usf.edu/~vmhill2/mp3s/borodin.mp3

"Live music is better , bumperstickers should be issued" - Mr Neil Young ......

Åter igen tack för alla tips ...... 🙁

Beethovens piano stycken var vad som satt mig in i eländet från början .... hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...