Jump to content
Annons

Kolla in min födelsedagspresent!


red_house_painter

Recommended Posts

Min gudfar kom hit med den här pjäsen idag! Jag fyller inte år idag men jag fick födelsedags och julpresenter idag för att jag åker bort till london över jul och nyår och inte är hemma så mycket nu.

hela.jpg

Saken är ju den att jag aldrig sysslat med bandare och har därför massvis med frågor! Detta är ju en stereobandare och jag spelar ju in allt i datorn. Då är det väl smart att skicka ut mixen från datorn in i bandaren för att sedan skicka tillbaka den? Alltså jag har verkligen ingen koll så jag behöver verkligen all hjälp jag kan få!

Såhär ser den ut på vänster sida!

vnster.jpg

Och såhär på höger

hger.jpg

Detta är väl dom ingångarna som finns

info.jpg

Nu behöver jag ju också band! Vad är det man ska ha och var hittar man sånt?

Sen så finns det ju olika hastigheter. Vad är standard? Väljer man det efter bandets sort?

Sen så finns det ju line out och det är ju där jag ska ha mina monitorer antar jag. Hur fan ska jag koppla allt och hur ska jag börja köra den? :rolleyes:

Jag vill gärna komma igång med den!

Har inte sökt efter någon info ännu men det känns som om jag ändå skulle få bättre svar här av dom som kan. Sen ville jag väl bara posta den ändå 😛

Ska söka efter lite info nu men jag tvivlar på att jag kommer att kunna få svar på hur jag kopplar in den. Vore kul att veta vad sådana här recorders används till

det är ju bara L och R

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svaret är att du inte kan använda den till speciellt mycket.

Jag har också fått en rullbandare av min far, skillnaden är dock att det var 1970, en Toshiba, stereo, med högtalarna infällda i locket. 995:- kostade den. Jag har den kvar, ståendes på vinden. Spelade in massor med band. Har många kvar än idag, med Black Sabbath, Sweet och Jimi Hendrix. Spelade in allt jag kom över. 1982 köpte jag en ny, Philips, med Multirecording, fortfarande bara två spår, men med "ping-pong-teknik" kunde jag göra egna inspelningar med gitarr trummor och bas. Man fick alltid börja med basen eftersom det mesta av diskanten försvann redan efter första pinget. Lånade drivor av vinyl av kompisarna och spelade in. Hade den faktiskt framme vid ett nostalgiparty för en tid sedan och körde de gamla banden. Det lät jättebra, men framförallt är det väldigt snyggt där den står och rullar med sina 7tumsband. Fråga farsan om du inte kan få några band också, så kan du koppla den till stereon. Misstänker att du måste göra ren tonhuvudena samt helst också avmagnetisera dem..

Kvalitén är beroende av hastigheten, 19cm/s ger bäst kvalité. Lägsta hastigheten ger ungefär lika bra ljud som i telefonen.

Hade det varit en Revox med fetare band hade du kunnat använt den till mastertape, rullbandaren ger en naturlig kompression av ljudet.

Line out är oförstärkt, så du måste ha en förstärkare till, 3,5 mm tele till phono. Men varför inte bara ansluta den till hörlurarna?

Men som sagt, idag fyller den nog mer sin plats som prydnad än som en länk i musikproduktion.

Men lycka till, vad du nu än gör!

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken var väl då att jag skulle mixa klart allt i datorn för att sedan skicka ut mixen i bandaren för att få lite värme (om det nu finns någon) för att sedan få tillbaka den. Jag vet bara inte hur jag skulle koppla det.

Det var förövrigt min gudfar som kom med den och han har inga sådana band jag kan få. Så jag hittar gärna några "nya" som inte är avspelade.

Och detta med lineout tänkte jag väl koppla in mina aktiva monitorer men det gör kanske ingen skillnad om jag ändå bara ska skicka tillbaka signalen in i datorn?

Sen detta med att ta hand om den med avmagnetisering och rengöring av tonhuvud vet jag inte hur man gör ller vad som är vad. Så jag tar gärna emot fler tips.

Men tanken med denna var väl just att jag bara skulle få en analog känsla efter att jag fått tillbaka signalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Dator till Bandare

L Out -----> L In

R Out------>R In

------------------------------------------

Bandare till Dator

L Out -----> L In

R Out------>R In

Beror ju på vad du har för ljudkort men så hade jag kopplat i alla fall. Sen kan du ju koppla andra utgångar på ditt ljudkort till monitorerna eftersom du kan lyssna på vad du spelat in på bandaren genom datorn då... och slipper således köpa 2 par monitorer för att ha 1 par kopplade till bandaren och 1 par kopplade till datorn 😳

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Fräsigt. Jag har en likadan som jag iofs aldrig använder längre. Fick du med det rökfärgade locket också? Jag använde min för att göra enkla inspelningar på eftersom line-in och mik-in båda tar in signal vid inspelning så jag körde sequenser-paket på line och gitarren på mik-in via en preamp. Blev väl rätt ok med den tidens mått. (Då fyrkanalsporta var standard alltså 😳 ) Fast tanken att låta signalen passera något analogt är ju inte dum. Lycka till!!

Denna är inspelad på min rullbandare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag har ett EMU 1820 kort så jag borde väl ha några in och utgångar på det där!

Vad är det för band jag ska leta efter till en sådan och var hittar jag sådana? Samt om det finns någon sorts sida där man kan läsa hur man gör rent en sådan där grej och kollar så den funkar. Avmagnetisering osv. Sådant kräver väl lite underhåll menar jag

Fick inget lock tyvärr. Allt som finns på bilden är det jag fick med! Får lyssna på låten imorgon! Kan inte göra det nu 😆 ska bli kul dock!

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

det brukar finnas lite beggade rullband på vendolin, blocket och tradera... sen finns det sprillans nya band här ----> Thomann

Avmagnetisering sköts med nånting som jag har för mig kallas Demag. Ser ut som en lödkolv ungefär och det ser störtlöjligt ut när man använder den 😛 *fånga upp osynliga trådar från bandet med den och sen föörsiiiktigt föra den lååångt ifrån bandet och släppa magnetknappen så att alla trådar som inte syns släpper från demaggen... osså börjar vi om*

Sen skulle du eventuellt också behöva kalibrera den... det kan jag absolut inget om 😉 Vet bara att man måste göra sånt 😎

Redigerat av thrinithan
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill använda bandaren för att ge lite mer analog känsla så är det bara att göra som trinithan skriver. Dock tror jag inte det blir så mycket roligare. Den bandaren har bara 19 cm/s som maxhastighet och minst 38 är att rekommendera om man ska mastra. Spela in lite grejer med 19 cm/s så förstår man fort varför folk blev så till sig över digitalvärldens låga brusgolv. Som bandeko eller dist funkar den nog bättre. Och, som andra sagt, det ser ju coolt ut. =]

Att rengöra är ingen stor konst. Köp denaturerad sprit och putsa tonhuvudena med den. Använd tops. Insidan ska du förhoppningsvis inte behöva röra. Trimma bandare gör man med speciella trimmningsband där det finns toner med en specifik magnetiseringsnivå inspelade. En (ofta tysk) person säger vilken nivå tonen är på och sen får man skruva på upp och avspelningshuvudets förstärkning samt azimuth-vinkeln för att få rätt värden.. eh, nu kanske jag snöar in för mycket iofs. Det borde finnas guider på nätet nånstans. Rätt kul att pyssla med, dock är trimmningsband inte så vanligt förekommande nuförtiden. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Fantastisk! Att få se samma bandare som står till höger om mej på mitt skrivbord just nu. Plockade ner den från vinden för nåt år sen för att överföra några gamla ljudupptagnar från 1974 på min första dotter. Apparaten hade lagt av men den lokala radioaffären fick igång den så den funkar. Mycket musik har jag och kompisarna gjort på den 😛 . Har flera kassar rullband kvar uppe på vinden 😉 Men att att du skulle ha nån användning av din bandare är knappast troligt när du har sequenser program. Och analog värme på dina inspelningar finns det väl pluggar som gör. Nej det enda apparaten kan tillföra är väl egentligen bara brus 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Den ska ha kvarttums band.. det är väl eh, en halv centimeter typ? Kvarttum är standard för bandare av den storleken, vet inte om det skrivs ut i cm överhuvudtaget.

Bandhuvuden från första till sista: raderhuvud, inspelningshuvud, uppspelningshuvud. Dvs först ett huvud som raderar före du spelar in, sedan ett som spelar in, sedan ett som spelar upp det du spelat in. =]

Link to comment
Dela på andra sajter

Villa bara nämna att bandaren är en konsumentstereomaskin. Alltså, den funkar som ett kassettband. 2 spår åt ena hållet, sen vänder du bandet så får 2 spår till åt andra.

På så sätt kan du inte nyttja hela bandets bredd på en gång.

Jag har en TC-378, nästan samma modell samt en gammal REVOX A-77. Jag kom ihåg att SONYn var väldigt bra men det jag jämförde med var kassettband. Jag hade den som masterbandare till en portastudio. Testa och spela in lite material på den med olika nivåer. Det kan ju hända att en virveltrumma som lät lite kliniskt kan bli lite lagom mosig efter en runda på magnetband.

Underhåll är a och o, rengörning och avmagnetisering inför varje jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...