Jump to content
Annons

Tandberg TM 4


Pluffo

Recommended Posts

Gick igenom lite prylar i garderoben idag och hittade en mikrofon som heter "Tandberg TM 4"...Är en rätt gammal sak men jag blev lite nyfiken och undrade om den kanske skulle gå att använda till något vettigt. Någon som har några erfarenheter av den här gamla stenåldersprylen?

Jag har inte kunnat prova den själv eftersom den har en kontakt som ser ut ungefär som en xlr-hane, fast mindre, och någon sådan ingång kan jag banne mig lova att jag inte har på mitt mixerbord 😠 . Finns det adaptrar eller konverterare att tillgå till detta?

( Edit: Jo, jag har googlat, men jag hittar bara en massa utroppspriser från någon gammal norsk auktion 😠 )

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är troligen en mikrofon till dom gamla tandberg-rullbandspelarna (som alltid fanns i alla klassrum när man lyssnade på ljudband i mellanstadiet). Förmodligen låter den lika koolt som rullbandarna gör, så spara denna dyrgrip!!

Ser kontakten ut som en MIDI-kontakt? I så fall är det en vanlig gammal DIN-kontakt. Finns konverterare att köpa får en småpeng.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, den är inte fyrkantig precis.

Den här micken är svart, rund och liten, och har som ett litet fuskmetallstycke högst upp.

Jovisst hör den till en rullbandspelare. Är t.o.m en rullbansspelare i bakrunden på kartongen.

Nja, midikontakt. Med lite fantasi kanske. Nä, den ser helt enkelt ut som en xlr-kontakt ( tre piggar, sitter ordnade likadant ) fast mindre då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, den är inte fyrkantig precis.

Den här micken är svart, rund och liten, och har som ett litet fuskmetallstycke högst upp.

Jovisst hör den till en rullbandspelare. Är t.o.m en rullbansspelare i bakrunden på kartongen.

Nja, midikontakt. Med lite fantasi kanske. Nä, den ser helt enkelt ut som en xlr-kontakt ( tre piggar, sitter ordnade likadant ) fast mindre då.

Jojo, men är det samma storlek? Skulle man kunna stoppa in den i en MIDI-hona?

Givetvis är det inte 5 piggar på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...